CONTINUITY IN TRAINING PRIMARY SCHOOL STUDENTS AND FIFTH- AND SIXTH-GRADERS ON HOW TO SOLVE MATHEMATICAL PROBLEMS
Abstract and keywords
Abstract (English):
The paper considers how to sustain continuity in teaching Mathematics at primary school and further to Fifth- and Sixth-grade students. As the authors’ educational experience proves, to achieve the above goal it is necessary and useful to help students to develop skills for problem solving situations, given that such training should be provided form the very beginning, i.e., from the first grade. Specified are the techniques and methods of stage-by-stage operation with problem solving situations, which results in both more successful development of students’ skills in problems solving and boosting their intellectual activities. This also helps to improve the students’ skills to learn.

Keywords:
continuity in education, approaches to mathematical problems solving, stages of operating with problem solving situations, development of problems solving skills, educational techniques.
Text

РЕШЕНИЯ ТЕКСТОВЫХ ЗАДАЧ

Решение задач — важное и непростое звено процесса обучения школьников математике как в начальной, так и в основной школе. Курс математики начальной школы является органической частью курса школьной математики. Все понятия, изучаемые в начальных классах, в дальнейшем или переосмысливаются на более высоком теоретическом уровне, или углубляется их понимание, знания обобщаются, поэтому естественно считать, что курс математики начальной школы должен служить прочным фундаментом для дальнейшего формирования у школьников навыка решения задач [1].

Таким образом, от того, какие знания о задачах и способах их решения получат учащиеся в начальной школе, какие умения и навыки будут у них сформированы, зависит успех изучения математики не только в основной, но и в старшей школе. Желаемого результата, как показывает педагогический опыт, можно добиться, в том числе, и через совершенствование преемственных связей поэтапного формирования навыков работы учащихся с текстовой задачей.

References

1. Burlakova T.V., Tselishcheva I.I. Oshibki povtoryayutsya [Mistakes are repeated]. Matematika v shkole [Mathematics in school]. 2010, I. 7, pp. 23-27.

2. Zaytseva S.A., Rumyantseva I.B., Tselishcheva I.I. Metodika obucheniya matematike v nachal’noy shkole [Methods of teaching mathematics in primary schools]. Moscow, VLADOS Publ., 2008. 192 p.

3. Zaytseva S.A., Tselishcheva I.I. Aktivizatsiya matematicheskoy deyatel’nosti mladshikh shkol’nikov [Activation of mathematical activity of younger schoolboys]. Nachal’noe obrazovanie [Primary education]. 2009, I. 1, pp. 12-18.

4. Tselishcheva I.I., Rumyantseva I.B. Ispol’zovanie modelirovaniya pri reshenii tekstovykh zadach [Using simulation in solving word problems]. Spravochnik starshego vospitatelya doshkol’nogo uchrezhdeniya [Directory older preschool teachers]. 2012, I. 11, pp. 17-28.

Login or Create
* Forgot password?