ANALYSIS OF THE KEY SUCCESS FACTORS OF INNOVATIVE COM-PANIES
Abstract and keywords
Abstract (English):
Today, any company which wants to remain competitive, needs to get rid of stereotypic vision of daily processes and traditional business. It is important to fi nd new non-standard, eff ective solutions and to competently introduce them. Internal and external factors held responsible for enterprise’ innovation activityare identifi ed on the basis of current scientifi c approaches. Authors develop a companyanalysis model, which includes elements of 2S-system (self-organizing, self-developing system) — leadership, motivation, training, organizational structure and culture, and related key success factors.The key success factors were analyzed for a group of companies. The article presents the results of the research, describes the current state of each parameter, and gives recommendations are.

Keywords:
competitiveness, key success factors, customer orientation, innovation, adaptability, learning ability. их состояния, выявление слабых мест в системе
Text

Введение

Основой конкурентоспособности любого государства является сильное, эффективное производство, в основе которого лежат инновационные технологии, как технологические, так и организационно-управленческие. В настоящее время доля инновационной продукции в общем объеме производимой в России промышленной продукции составляет всего 4,9%, в развитых же странах этот показатель превышает 11–17 % [2]. Сегодня правительством РФ поставлена задача внедрения в стране комплексной системы инновационной экономики на основе разработки собственных технологий. Решение общегосударственных проблем начинается с решения локальных, частных проблем конкретных предприятий, среди которых особое значение приобретают вопросы обеспечения их устойчивой конкурентоспособности для инновационного развития.

В связи с этим важной практической задачей является определение факторов, условий и механизмов, содействующих инновационному развитию предприятия, диагностика их состояния, выявление слабых мест в системе управления, а также разработка решений, обеспечивающих усиление факторов успеха за счет внутренних ресурсов организации. Основываясь на этом положении, мы разработали модель анализа ключевых факторов успеха в компании, ориентированной на инновационное развитие. Эта модель была примене на в исследовании производственной группы компаний, результаты которого представлены ниже.

References

1. Akatov N.B. Initiation of organizational self-development. Bulletin of Perm State University,2012, no.2. Pp. 118-123.

2. Basangova K.M. Analysis of regional opportunities to attract investments. Problems of Modern Economics, 2010, no. 1. Pp. 315-318. (in Russian)

3. Komarov S.V., Molodchik A.V., Pustovoyt K.S. At the turn to change the paradigm of management: self-developing, self-organizing systems. Journal of Economic Theory, 2012, no. 3. Pp. 132-142. (in Russian)

4. Krutova A., Molodchik M., Pustovoyt K. Methodical questions of an assessment of processes of self-development of the organization. Management and Business Administration, 2012, no. 4. Pp. 160-169. (in Russian)

5. Luzin A.E. Key concepts of modern management: Dictionary of management revolutionary. M: Alpina Business Books, 2007. (in Russian)

6. Molodchik A.V., Molodchik N.A. The methods of building the humanoriented organization. Journal of Economic Theory, 2009, no.1. Pp. 179-186. (in Russian)

7. Molodchik M.A. Personnel as a factor of enterprise innovative behavior. Industry Innovations Economic analysis: theory and practice, 2009, no. 4. Pp. 33-41. (in Russian) (in Russian)

8. Nevskaya L.V. Current approaches to formation of enterprise’ innovative personnel. RISK: resources, information, procurement, competition, 2013, no.2. Pp. 312-315. (in Russian)

9. Esaulova I.A.Employee motivational self-development mechanism as a factor of organizational innovative development. Proceedings of the higher educational institutions, 2014, no.1 (19). Pp. 68-71.(in Russian)

10. Crant M.J. (2000). Proactive behavior in organizations. Journal of Management.Vol. 26, no. 3, pp. 435-462.

Login or Create
* Forgot password?