SENIOR PRESCHOOL CHILD’S SUBJECT POSITION FORMATION IN THE COURSE OF INTERACTION WITH PEERS AS PREREQUISITE OF HIS SOCIAL AND COMMUNICATIVE DEVELOPMENT
Abstract and keywords
Abstract (English):
A subject approach to consideration of a senior preschool child’s social and communicative development phenomenon has been presented in this paper. Results of an experimental study conducted taking into account and according to ecopsychological types of children interaction in group forms of game activity and in communication with peers have been analyzed. Psychological and pedagogical conditions necessary for successful development of the preschool child as subject of social and communicative interaction have been described.

Keywords:
social and communicative development, senior preschool children, development ecopsychology, subject, subjectivity, game activity, zone of proximal development, psychology and pedagogical support.
Text

ОБОСНОВАНИЕ ЭКСПЕРИМЕНТАЛЬНОГО ИССЛЕДОВАНИЯ ПО РАЗВИТИЮ СОЦИАЛЬНО-КОММУНИКАТИВНОЙ СФЕРЫ БУДУЩЕГО ПЕРВОКЛАССНИКА

В настоящее время при поступлении ребенка в школу в структуре его психологической готовности к обучению крайне редко оценивается социально-коммуникативная составляющая. Вместе с тем на практике учителя начальных классов отмечают, что достаточно высокий уровень интеллектуальной готовности, на которую делается акцент при определении учебной программы для ребенка, все чаще сочетается с недостаточным развитием социально-коммуникативной сферы будущего первоклассника. Это обусловливает трудности во взаимодействии ребенка со сверстниками: от неумения установить контакт и начать общение с другими детьми до конфликтного поведения во время общения.

Группой исследователей (Н.Ф. Виноградова, Н.А. Шкуричева и др.) было установлено, что лишь менее 20% первоклассников способны наладить деловые отношения в ходе совместной деятельности. Так, когда работающим в парах детям предлагают на рисовать по варежке (которые должны составить пару, то есть быть одинаковыми), оказывается, что у большинства детей в результате парные варежки значительно различаются: по цвету, расположению узора и другим деталям. Психолого-педагогические исследования выявляют, что сотрудничество в парах (группах), как правило, заменяется индивидуальной работой, поэтому и результат совместных действий в лучшем случае складывается из отдельных частичек труда каждого участника.

References

1. Antopol´skaya T.A. Organizatsionnaya kul´tura uchrezhdeniya dopolnitel´nogo obrazovaniya detey: teoriya i praktika razvitiya [Organizational culture institutions of further education of children: the theory and practice of development]. Moscow, UMK «Psikhologiya» Publ., 2009.

2. Bogdanovich N.V. Sub"ekt kak kategoriya otechestvennoy psikhologii. Cand. Diss. [Subject as a category of domestic psychology]. Moscow, 2004.

3. Brushlinskiy A.V. Sub"ekt: myshlenie, uchenie, voobrazhenie [Subject: thinking, learning, imagination]. Moscow, Publishing House of the Institute of Applied Psychology; Voronezh, NPO MODEK Publ., 1996.

4. Vygotskiy L.S. Pedagogicheskaya psikhologiya [Educational psychology]. Moscow, Pedagogika-Press Publ., 1996.

5. Lidskaya E.V. Ekopsikhologicheskie usloviya obrazovaniya maloy gruppy vo vzaimodeystviyakh detey rannego vozrasta [Ecopsychological conditions for the formation of a small group interactions in infants]. Malaya gruppa kak ob"ekt i sub"ekt psikhologicheskogo vliyaniya: materialy Vserossiyskoy nauchnoy konferentsii. Kursk, 21-22 oktyabrya 2011 g. [A small group as object and subject of psychological influence: Proceedings of the Scientific Conference. Kursk, 21-22 October 2011]. Part 2. Kursk, Kursk State University Publ., 2011.

6. Panov V.I. Ekologicheskaya psikhologiya: osnovnye napravleniya i ponyatiya [Environmental psychology: the basic directions and concepts]. Ekopsikhologicheskie issledovaniya-2: k 15-letiyu laboratorii ekopsikhologii razvitiya [ecopsychological study 2: the 15th anniversary of the laboratory ecopsychology development]. Moscow, URAO «Psikhologicheskiy institut» Publ.; St. Petersburg, Nestor-Istoriya Publ., 2011.

7. Pozdnyakova G.P. Dvigatel´naya aktivnost´ kak uslovie i faktor razvitiya sub"ektnosti detey doshkol´nogo vozrasta. Kand. Diss. [Motor activity as a condition and factor in the development of subjectivity preschool children. Cand. Diss.]. Moscow, 2006.

8. Zhuravleva S.S. Sotsial´no-kommunikativnoe razvitie doshkol´nikov: teoreticheskoe i prakticheskoe obespechenie [Socio-communicative development of preschool children: theoretical and practical software]. Kursk, OOO «Planeta +» Publ., 2014.

9. Federal´nyy gosudarstvennyy obrazovatel´nyy standart doshkol´nogo obrazovaniya [Federal State Educational Standard of preschool education]. Moscow, Center for Teacher Education, 2014.

10. DeMeis J.L., Stearns E.S. Relationship of school entrance age to academic and social performance. Journal of Educational Research. 1992. 86 (1).

11. Vandivere S., Pitzer L., Halle T., Hair E. Indicators of early school success and child well-being. Ready Schools Reference Guide. W.K. Kellogg Foundation, 2004. Available at: http://www.wkkf.org/default.aspx?tabid=101&;CID=3&CatID=3&ItemID=5000284&NID=20&LanguageID=0.

12. Daily S., Burkhauser M., Halle T. A review of school readiness practices in the states: Early learning guidelines and assessments. Child Trends Early Childhood Highlights series. 2010. Available at: http://www.childtrends.org/wp-content/uploads/2013/02/Child_Trends-2010_06_18_ECH_SchoolReadiness.pdf.

13. Sammons P., Elliot K., Sylva, K., Melhuish E., Siraj-Blatchford, Taggart B. The impact of pre-school on young children´s cognitive attainments at entry to reception. British Education Research Journal. 2004. 5 (30).

Login or Create
* Forgot password?