CURRENT TOOLS OF KNOWLEDGE MANAGEMENT IN ORGANIZATIONS
Abstract and keywords
Abstract (English):
The winning strategy for the national companies development in terms of “knowledge economy” accelerating dynamics and expanding market for technically sophisticated goods and services is based on building the qualitatively new intellectual capital, capable to synthesize and transform the diversity of organizational intangible assets in the intellectual property, which ultimately affects positively on the company overall financial performance and contributes to its market value. The paper presents the key approaches and tools of corporate knowledge management as an essential prerequisite for due development of all intellectual capital constituents and effectiveness of human resources management. Knowledge management as a separate area of tactical and strategic management can significantly contribute to the company’s profits through substantial reduction in losses of working hours, time, spent on seeking data necessary for timely decision making at all the managerial levels, as well as through mitigating risks of innovations implementation. Sustainable functioning of the knowledge management system requires due corporative culture involving all employees in a continuous process of learning and knowledge sharing, powerful organizational and technological support, clear concept of innovative development based on improving corporate development and education formats. The paper reveals how to implement modern knowledge management strategy through selecting, processing, storing, conservation and classification of both information and knowledge, “meaningful to the organization” from internal and external sources, providing access to the knowledge necessary for effective performance, as well as through dissipating and circulating knowledge within and outside the organization in the course of cooperating with partners and market contractors.

Keywords:
intellectual capital, knowledge management, information and communication technologies, corporate training, corporate university, knowledge formalization tools, technological foresight, road-mapping.
Text

I. ПРЕДПОСЫЛКИ СТАНОВЛЕНИЯ И РАЗВИТИЯ ПОДХОДОВ К УПРАВЛЕНИЮ ЗНАНИЯМИ

Современный этап развития мирового сообщества характеризуется стремительным ускорением научно-технического и социального прогресса, формированием нового формата экономического уклада — «экономики знаний», в которой воспроизводство знания оказывает значительное влияние на динамику экономического роста. Интенсивное развитие информационной среды способствовало развитию инновационного менеджмента и системы управления знаниями, использующих единство научных подходов и практики управления интеллектуальными ресурсами для обеспечения конкурентоспособности национальных компаний. 

В условиях масштабной глобализации экономики и роста влияния нематериальных активов на стоимость бизнеса фундаментальное значение для формирования конкурентоустойчивых компаний приобретает развитие рынка корпоративных образовательных ресурсов. Сегодня качество и доступность корпоративного образования как ключевого инструмента управления знаниями в организации, его соответствие потребностям национальной экономики и стратегии управления инновационным развитием определяют состояние и будущее интеллектуального капитала российских компаний. Знание и образование не только на этапе посткризисного развития, но и в эпоху формирования «новой экономики» являются главным ресурсом личности, ее достоянием, умелое использование которого может стать залогом успеха каждой образованной личности и, как следствие, всего государства.

В условиях развития «экономики знаний» основным инструментом формирования интеллектуального капитала является создание реально действующих систем управления знаниями. Сегодня можно говорить о появляющемся управлении знаниями как о новом разделе науки управления, новом виде управленческой деятельности, новой функции управления в социальных и экономических системах.

References

1. Afanas´ev D.V. Korporativnye universitety: k probleme opredeleniya i klassifikatsii. Korporativnyy universitet: issledovaniya, konsalting, obuchenie. 2006.

2. Klimov S.M. Intellektual´nye resursy organizatsii. SPb.: IVE-SEP; Znanie, 2000. S. 53.

3. Kogut B., Zander U. Znaniya firmy, kombinatsionnye sposobnosti i replikatsiya tekhnologiy. Rossiyskiy zhurnal menedzhmenta. 2004. № 2 (1). S. 121-140.

4. Kolosova O. Kak podgotovit´ kompaniyu k upravleniyu znaniyami. Korporativnyy universitet. 2008. № 10. S. 14-21.

5. Malichenko I.P. Strategicheskoe upravlenie innovatsionnym razvitiem rossiyskikh kompaniy v usloviyakh formirovaniya «ekonomiki znaniy». Nauchnyy aspekt. 2012. № 3. S. 38-45.

6. Malichenko I.P., Bortnik E.M. Adaptatsiya institutsional´nogo podkhoda k regulirovaniyu finansovogo rynka i formirovaniyu «ekonomiki znaniy». Nauchnyy aspekt. 2013. № 1. S. 31-37.

7. Marinicheva M.K. Upravlenie znaniyami na 100%: putevoditel´ dlya praktikov. M.: Al´pina Biznes Buks, 2008.

8. Privalov V.V. Sistemno-sinergeticheskiy podkhod k upravleniyu razvitiem innovatsionnykh kompaniy. Filosofiya. Informatsiya. Upravlenie. M.: MIET (TU), 2007. S. 98.

9. Tis D. Dzh. Poluchenie ekonomicheskoy vygody ot znaniy kak aktivov: «novaya ekonomika», rynki nou-khau i nematerial´nye aktivy. Rossiyskiy zhurnal menedzhmenta 2004. № 2 (1). S. 95-120.

10. Upravlenie znaniyami v innovatsionnoy ekonomiki: Uchebnik / pod red. B.Z. Mil´nera. M.: Ekonomika, 2009.

11. Drucker P.F. Knowledge-Worker Productivity: The Biggest Challenge. California Management Review 41 (2), 1999. R. 79-94.

12. Drucker P.F. Managing in the next society. Butterworth Heinemann, 2002. R. 209.

13. Gomez-Perez A., Benjamins R. (eds.) Knowledge Engineering and Knowledge Management. Ontologies and the Semantic Web. Springer Verlag, 2002.

14. Mezgar I. (ed.) Integration of ICT in smart organizations. Idea Group Publishing, 2006. R. 366.

15. Spender J. - C. Making knowledge the basis of a dynamic theory of the firm. Strategic Management Journal 17, 1996.

16. Storey J. Human resourse policies for knowledge work. In: Ray T., Quintas P., Little S. (eds). Managing Knowledge: An Essential Reader, London, 2005. R. 199-219.

17. Korobkina M.A. Prakticheskiy aspekt upravleniya znaniyami v obuchayushchikhsya organizatsiyakh. Upravlenie presonalom i intellektual´nymi resursami v Rossii. 2013. №6(9).

Login or Create
* Forgot password?