THE IMAGE OF THE EMPLOYEE OF PERSONNEL SERVICE IN REPRESENTATIONS OF STUDENTS AND ITS ROLE IN THE PROCESS OF THEIR PROFESSIONAL FORMATION
Abstract and keywords
Abstract (English):
The article describes the results of the study of the views of students of GUU (future personnel officers) about the subject of their professional activities. It is shown how the ideas of students about the ideal image of the personnel officer have a significant formative impact on their personality and are associated with the process of professionalization. Comparison of students ‘answers with experts’ opinions on functions, methods and techniques, professional and important qualities of HR-managers is given.

Keywords:
professional formation, the subject of work, the image of a professional, the identity of the HR Manager, the functions of the HR Manager, the components of the professional activity of the personnel officer, techniques and methods of professional activity of the personnel officer.
Text

В современной психологии труда особое внимание уделяется сложным вопросам профессиональной подготовки, профессионализации личности, процессу становления профессионала. Эти вопросы изучаются с точки зрения выявления механизмов, этапов и детерминирующих факторов становления субъекта деятельности (К.А. Абульханова, В.А. Бодров, Е.А. Климов, А.К. Маркова и др.). Профессиональное становление личности (профессионализация) имеет своей основополагающей задачей «обеспечение достаточно надежного поведения индивида в конкретных и типичных жизненных и профессиональных условиях, что определяет формирование устойчивых черт личности, характерных, в частности, для будущего вида деятельности» (В.А. Бодров). Профессионализация — процесс приобретения субъектом труда таких свойств и качеств, которые позволяют ему эффективно выполнять конкретные функции. В этой связи образ профессионала является одной из важнейших составляющих видения профессии, а в целом и процесса профессионального становления субъекта труда. Как результат воссоздания объекта в сознании человека, образ субъекта труда в конкретной деятельности принимает относительно автономный характер, определяет профессиональное поведение субъекта и управляет им. Выковывание образа субъекта профессии, которой обучающиеся решили посвятить жизнь, а равно так же как и развитие их профессионального сознания начинается на ранних этапах выбора профессии и приобретает все более четкие черты в процессе обучения в вузе. Сформированный и устойчивый образ субъекта труда в представлениях обучающихся, несомненно, станет платформой отнесения себя к определенной профессиональной общности, началом присоединения к профессиональной культуре, развития установки на достижение положительных социально-значимых профессиональных целей. Рельефные представления о том, каким должен быть субъект труда, помогут обучающемуся успешно пройти ступень «адаптации человека к профессии, первичного усвоения человеком норм, менталитетов, необходимых приемов, техник, технологий профессии» [2, с. 51]. Вместе с тем они окажут содействие будущему профессионалу в смягчении последствий возможных кризисов профессионального развития личности, обусловленных коррекцией выбора сферы деятельности в период обучения и периода начальной профессиональной адаптации, вызванной коррекцией профессиональных ожиданий [3, с. 142].

References

1. Volkova O.A., Andrianov V.A. Rol’ professional’noy identichnosti rabotnikov v sotsial’nykh protsessakh [Role of professional identity of workers in social processes]. Available at: https://cyberleninka.ru/article/v/rol-professionalnoy-identichnosti-rabotnikov-v-sotsialnyh-protsessah (Accessed: 5October 2018).

2. D’yachenko M.I. Psikhologiya vysshey shkoly [Psychology of the higher school]. Minsk, Publishing house of BSU, 1981. 383 p.

3. Markova A.K. Psikhologiya vysshey shkoly [Psychology of professionalism]. Moscow, International humanitarian Fund «Znanie» Publ., 1996. 312 p.

4. Rybnikov O.N. Psikhologiya professionalizma [Psychophysiology of professional activity]. Moscow, Publishing center “Academy», 2014. 336 p.

5. Utlik E.P. Lichnost’ v psikhologii i menedzhmente [Personality in psychology and management]. Moscow, GUU Publ., 2007. p. 228.

6. Qualifications of HR Manager. Available at: https://smallbusiness.chron.com/qualities-hr-manager-40675.html (Accessed: 7 October 2018).

7. The Functions and Goals of HR. Available at: https://courses.lumenlearning.com/boundless-business/chapter/the-functions-and-goals-of-hr/ (Accessed: 2 October 2018).

8. Top 20 Essential Skills of Human Resources Management. Available at: https://content.wisestep.com/essential-skillshuman-resources-management/ (Accessed: 20 October 2018).

9. Typical Functions of a Human Resource Manager Available at: https://www.managementstudyguide.com/functions-of-ahuman-resource-manager.htm (Accessed: 1 November 2018).

10. What Does a Human Resources Manager, Generalist, or Director Do? Available at: https://www.thebalancecareers.com/what-does-a-human-resources-manager-do-1918551 (Accessed: 24 October 2018).

11. Essential Human Resources Skills. Available at: https://www.villanovau.com/resources/hr/essential-skills-humanresources/#.W-w6Wy9eOCQ (Accessed: 13 October 2018).

12. Key Qualifications of an HR Manager. Available at: https://online.csp.edu/blog/business/6-key-qualities-of-an-hr-manager (Accessed: 3 October 2018).

Login or Create
* Forgot password?