DEVELOPMENT OF THE COACHING PROGRAM OF THE EMOTIONAL COMPETENCE OF THE LEADER AS A SIGNIFICANT SOFT SKILLS COMPONENT
Abstract and keywords
Abstract (English):
The article consistently presents the role and place of emotional competence in the structure of soft skills. Coaching is offered as a tool for developing emotional competence. The article presents the main types of coaching, the definition of this concept is given. Having studied the peculiarities of coaching and correlating them with the peculiarities of training and development of management personnel, the authors concluded that this personnel technology is fully suitable for developing the emotional competence of the manager. Coaching allows us to unlock the potential of a person, while using a flexible system of techniques and tools. With the effective interaction of the coach and the student, the level of development of the manager's emotional competence will increase, and, consequently, the staff turnover ratio will decrease and the profit of the organization will increase. Based on the data obtained, a program for coaching the manager's emotional competence was developed, based on the developed O.L. Chulanova's methodology for developing the emotional competence of the leader. The program has four stages with a minimum number of coaching sessions on each of them to achieve the result. The study also identifies the risks that can arise when implementing the coaching program, and suggests a tool for minimizing them. The program of coaching emotional managerial competence aimed at developing elements of emotional competence was realized in the process of individual coaching of the head at Almaz-Service LLC.

Keywords:
soft skills, operationalization soft skills, emotional competence, development of emotional competence, coaching emotional competence, risks, risk minimization.
Text

Невозможно отделить эмоции от человеческой природы. Ежедневно под влиянием эмоций мы принимаем множество решений, от незначительных до переворачивающих привычный жизненный уклад. Человек, осознавший это, имеет больше шансов добиться успехов, чем тот, кто не уделяет должного внимания эмоциональной сфере. Известно, что эффективность руководителя лишь на 15% зависит от IQ и на 85% определяется уровнем развития эмоциональной компетентности [1]. Кроме того, при воздействии негативных эмоций возможность максимально эффективно использовать свои интеллектуальные способности у человека резко уменьшается [2], будь то сам руководитель или его подчиненные. Таким образом, руководитель не умеющий оперировать собственными и чужими эмоциями, никогда не добьется высоких результатов в бизнесе. Компетентные и талантливые сотрудники — это важный фактор, который влияет на повышение показателей организации. Но такие сотрудники нуждаются в особом отношении, требуют индивидуального подхода и гибкости от руководителя. Чтобы демонстрировать эти качества, нужно обладать высокой степенью развитости эмоциональной компетентности. В противном случае у профессионалов не будет причин оставаться в той компании, руководитель которой не готов понять сотрудников, пойти на компромисс, поддержать и вдохновить.
В связи с этим необходимо проводить диагностику уровня развития эмоциональной компетентности руководителя и улучшать полученные результаты. Это позволит удерживать талантливых сотрудников, совершенствовать систему мотивации персонала, улучшать экономические показатели компании.
Применение результатов, инструментов, технологий формирования эмоциональной компетентности в управлении персоналом авторы относят к гуманизации трудовой деятельности, что, безусловно приведет к высоким производственным и бизнес-показателям при сохранении социальных эффектов.
Исследованием феномена эмоциональной компетентности занимались Д. Гоулман, Р. Бар-Он, Дж. Мэйер, П. Сэлловей, Д.В. Люсин, Радмило М. Лукич, О.Л. Чуланова, Е.А. Сидоренко, Е.А. Власов. Исследователи включают в модель эмоциональной компетентности такие элементы, как управление собственными эмоциями и эмоциями других людей, контроль, самосознание, управление стрессом, толерантность к неопределенности, сохранение баланса между личной жизнью и работой.

References

1. Kets de Vris M. Mistika liderstva: Razvitie emotsional’nogo intellekta [Mysticism of Leadership: Development of Emotional Intelligence]. Moscow, Al’pina Biznes Buks Publ., 2007. 276 p.

2. Yusupova G.V. Koeffitsient emotsional’nosti kak uslovie uspeshnosti v biznese [The coefficient of emotionality as a condition of success in business]. Kazanskiy innovatsionnyy universitet im. V.G. Timiryasova [Kazan Innovational University named after. V.G. Timiryasova]. 2014, I. 1, pp. 76-79.

3. Chulanova O.L., Ivonina A.I. Formirovanie softskills (myagkikh kompetentsiy): podkhody k integratsii rossiyskogo i zarubezhnogo opyta, klassifikatsiya, operatsionalizatsiya [Formation of softskills (soft competences): approaches to the integration of Russian and foreign experience, classification, operationalization]. Upravlenie personalom i intellektual’nymi resursami v Rossii. Obshchestvo s ogranichennoy otvetstvennost’yu «Nauchno-izdatel’skiy tsentr INFRA-M» [Personnel and intellectual resources management in Russia. Limited Liability Company “Scientific and Publishing Center INFRA-M”]. 2017, V. 6, I. 1, p. 54.

4. Chulanova O.L. Kompetentnostnyy podkhod v rabote s personalom: teoriya, metodologiya, praktika [Competence approach in work with personnel: theory, methodology, practice]. Moscow, NITs INFRA-M Publ., 2016. 292 p.

5. Tataurshchikova D. Softskills [Softskills]. Available at: https://4brain.ru/blog/soft-skills/ (accessed 11 December 2017).

6. Sosnitskaya O. Soft skills: myagkie navyki tverdogo kharaktera [Soft skills: soft hard skills]. Available at: http://be-st.ru/ru/blog/13 (accessed 11 December 2017).

7. Shipilov V. Perechen’ navykov soft-skills i sposoby ikh razvitiya [List of skills of soft-skills and ways of their development]. Available at: http://www.cfin.ru/management/people/dev_val/soft-skills.shtml (accessed 15 December 2016).

8. Gayduchenko E., Marushev A. Emotsional’nyy intellekt [Emotional Intelligence]. Available at: http://l-a-b-a.com/lecture/show/99 (accessed 11 December 2016).

9. Davidova V. Slushat’, govorit’ i dogovarivat’sya: chto takoe softskills i kak ikh razvivat’ [Listen, talk and agree: what is softskills and how to develop them]. Available at: http://theoryandpractice.ru/posts/11719-soft-skills (accessed 11 December 2016).

10. Anan’eva T. Desyat’ kompetentsiy, kotorye budut vostrebovany v 2020 godu [Ten competencies that will be in demand in 2020]. Available at: http://www.tananyeva.com/single-post/2016/05/ 17/%D0%94%D0%B-D1%81%D1%8F%D1%82%D1%8C%D0%BA%D0%BE%D0%BC%D0%BF%D0%B5%D1%82%D0%B5%D0%BD%D1%86%D0%B8%D0%B9%D0%BA%D0%BE%D1%82%D0%BE%D1%80%D1%8B%D0%B5%D0%B1%D1%83%D0%B4%D1%83%D1%82%D0%B2%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%80%D0%B5%D0%B1%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D1%8B-%D0%B2-2020-%D0%B3%D0%BE%-D0%B4%D1%83 (accessed 11 February 2016).

11. Goulman D. Emotsional’noe liderstvo: Iskusstvo upravleniya lyud’mi na osnove emotsional’nogo intellekta [Emotional leadership: The art of managing people based on emotional intelligence]. Moscow, Al’pina Biznes Buks Publ., 2008. 301 p.

12. Lukich R.M. Emotsional’naya kompetentnost’ rukovoditelya [Emotional competence of the head]. ComputerReseller/Re [ComputerReseller]. 2000, I. 9.

13. Lyusin D.V. Novaya metodika dlya izmereniya emotsional’nogo intellekta: oprosnik EmIn [A new technique for measuring emotional intelligence: the questionnaire Emin]. Psikhologicheskaya diagnostika [Psychological diagnostics]. 2006, I. 4, pp. 3-22.

14. Lyusin D.V. Sovremennye predstavleniya ob emotsional’nom intellekte [Modern ideas about emotional intelligence]. Sotsial’nyy intellekt: teoriya, izmerenie, issledovaniya [Social intelligence: theory, measurement, research]. Moscow, «Institut psikhologii RAN» Publ., 2004, pp. 29-36.

15. Chulanova O.L. Formirovanie, razvitie i kouching emotsional’noy kompetentnosti v upravlenii personalom organizatsii [Formation, development and coaching of emotional competence in the management of the organization’s personnel]. Surgut. gos. un-t KhMAO-Yugry [Surgut. state. University of KMAO-Ugra]. Surgut: Defis Publ., 2010. 218 p.

16. Bazarova T.Yu. Upravlenie personalom [Personnel Management]. Moscow, Yuniti Publ., 2002. 560 p.

17. Savkin A.D. Kouching po-russki: smelost’ zhelat’ [Coaching in Russian: the courage to desire]. St. Petersburg, Rech’ Publ., 2006. 112 p.

18. Dauni M. Effektivnyy kouching: Uroki koucha kouchey [Effective Coaching Lessons from the Coaches Coach]. Moscow, Dobraya kniga Publ., 2007. 288 p.

19. Kosharnaya G.B. Upravlenie personalom (novye kadrovye tekhnologii) [Personnel management (new personnel technologies)]. Penza: Penzenskii gosudarstvenniy universitet Publ., 2004, p. 21.

20. Nikitina T.A. Kouching kak personal-tekhnologiya upravlencheskogo vzaimodeystviya [Coaching as a staff-technology management interaction]. Vestnik Samarskogo munitsipal’nogo instituta upravleniya [Bulletin of the Samara Municipal Management Institute]. 2009, I. 11, pp. 133-141.

21. Doyg D. Kouching, soprovozhdayushchiysya izmeneniyami [Coaching, accompanied by changes]. Coach [Coach]. 2009, I. 4, pp. 14-15.

22. Chulanova O.L., Davletshina Yu.M. Razrabotka instrumentariya formirovaniya i razvitiya soft-skills upravlencheskogo personala organizatsiy [Development of tools for the formation and development of soft-skills of management personnel of organizations]. Materialy Ivanovskikh chteniy [Materials of the Ivanovo readings]. 2018, I. 2 (20), pp. 192-198.

23. Chulanova O.L. Razvitie myagkikh navykov (soft skills) rukovoditeley v sootvetstvii s tselevoy model’yu kompetentsiy [Development of soft skills of managers in accordance with the target model of competences]. Materialy Afanas’evskikh chteniy [Materials of the Afanasiev Readings]. 2017, I. 4 (21), pp. 45-55.

Login or Create
* Forgot password?