FORMATION OF CALLIGRAPHIC CORRECT HAND WRITING AS PEDAGOGICAL PROBLEM
Abstract and keywords
Abstract (English):
The article considers the problem of teaching first-grade pupil calligraphic correct letter as a basis of handwriting, which is a stable personality characteristic in the future is difficult to correcting. As the process of writing is extremely complex and covers various areas of mental activity, the teacher is recommended to take into account the hygiene, physiological and educational components that contribute to conscious mastery of technique first-grade pupil letters formation of skills of visual-motor development of self-control on the basis of geometric eye estimation. The author offers the technique “Line-art formation of calligraphic writing”, characterizes its components, compares with the traditional method of teaching writing.

Keywords:
methods of teaching writing, the skills of correct calligraphic letters, physiological, hygienic and educational components, process of visual-motor control on the basis of geometric eye estimation, algorithm for writing the letters of the Russian alphabet, writing as a personal characteristic.
Text

Почему школьники некрасиво пишут? Об этом давно ведутся дискуссии на страницах педагогической печати. Называются разные причины живучести одной из самых актуальных проблем начальной школы: введение шариковой ручки, неоптимальность разлиновки прописей, большой объем письма на их страницах… Многие учителя квалифицируют эту проблему как педагоги- ческую и приводят доказательства, с частью которых можно согласиться. Однако, думается, введение шариковой ручки и упрощение конфигурации букв в 60-е гг. прошлого столетия только облегчило процесс письма. Психологи и психоневрологи, изучая проблемы развития ученика, в том числе анализируют его почерк, поскольку он является характерной особенностью человека, – такой же, как походка, мимика, жесты и др. С позиции физиологии почерк – это устойчивое индивидуальное образование. Его устойчивость, по утверждению выдающегося русского физиолога И.П. Павлова, – следствие выработки стереотипных условно-рефлекторных связей, динамических стереотипов.

References

1. Bezrukikh M.M. Obuchenie pis’mu: metodicheskoe posobie po russkomu yazyku [Education Letter: textbook on the Russian language]. Ekaterinburg, Rama Pablishing Publ., 2009. 608 p.

2. Bondarenko A.A. Gde pryachutsya oshibki: posobie dlya uchashchikhsya nachal’noy shkoly [Where to hide the error: A guide for elementary school students]. Moscow, Prosveshchenie Publ., 1999. 423 p.

3. L’vov M.R., Goretskiy V.G., Sosnovskaya O.V. Metodika prepodavaniya russkogo yazyka v nachal’nykh klassakh [Methods of teaching of the Russian language in the elementary grades]. Moscow, Akademiya Publ., 2000. 464 p.

4. Russkiy yazyk v nachal’nykh klassakh: teoriya i praktika obucheniya [Russian language in primary schools: theory and practice of learning]. Moscow, Akademiya Publ., 1993. 303 p.

5. Prokhorova E.V. Trudnosti u mladshikh shkol’nikov na urokakh pis’ma [Difficulties in primary school children in class writing]. Nachal’naya shkola [Elementary School]. 1999, I. 5, pp. 21-25.

6. Khoroshilova E.I. Kharakteristika spetsificheskikh oshibok pis’ma mladshikh shkol’nikov [Feature specific errors letters of younger schoolboys]. Nachal’naya shkola [Elementary School]. 2001, I. 7, pp. 7-11.

7. Tsynovnikova Yu.L. Avtomatizatsiya navyka pis’ma na etape pervichnogo usvoeniya bukvennykh znakov [Automation skill of the letter at the primary stage of assimilation alphabetic characters]. Nachal’naya shkola [Elementary School]. 2001, I. 7, pp. 13-18.

8. Sheveleva O.P. Formirovanie navyka chistopisaniya u mladshikh shkol’nikov [Formation of calligraphy skills at younger schoolboys]. Nachal’naya shkola [Elementary School]. 1999, I. 1, pp. 16-19.

Login or Create
* Forgot password?