Abstract and keywords
Abstract (English):
The crisis of culture that hit our country is associated with the loss of moral and ethical guidelines. This is shown not only in behavioral models of the people around us, but in their speech, which is devoid of lexical patterns that refl ect high morals. But we know that the speech is a refl ection of education, intellectual and spiritual. Not for nothing because even the great Socrates, speaking of the person claimed: „Speak, that I saw you.“ And now, almost a „black sheep“ people think „conspiracy“ linguistic norms of speech etiquette. The reason for this phenomenon, in our opinion, was that the etiquette, including voice, had long been forgotten. After the communist morality, formed socialism did not allow any manifestations of belonging to a bourgeois, whose manners were ranked contained in etiquette. Moreover, Proletcult, created in 1937, argued that a handshake as a greeting nonverbal etiquette, is a means of spreading the infection. Another time, at a time when cross-cultural communicative space expands, the number of business and personal contacts increases. And it is very important, that they were benevolent and non-contentious. And it teaches speech etiquette as a regulator of verbal behavior. The article explains the features of its use as a stable rate of verbal communication not only in everyday life but also in the contact zone head subordinates that determines the relevance of this article. Speech etiquette we considered not only as a component of the management culture, but also as a health saving category. Endorphins, hormones of happiness, liberated in the human body, in the process of communication etiquette aff able, protect against the emergence of «painful» situations. This fact determines the scientifi c novelty of the article. The necessity of introducing a permanent speech practice of managers linguistic formulas of speech etiquette. It is proved that they contribute to the formation of a comfortable speech interaction with subordinates, which is a necessary component of the management culture. In this regard, the specifi c „confl ict“ situations of communication, such as „criticism“, „Failure“ are given and the peculiarities of their use in the speech the head of the interaction with subordinates are explained. Also, the results of research of scientists are given, which are convince the need for the use in speech communication etiquette tactics.

Keywords:
etiquette, speech etiquette, management, confl ictogenity, criticism, rejection, appeal
Text

АКТУАЛЬНОСТЬ ИССЛЕДОВАНИЯ КАТЕГОРИИ РЕЧЕВОГО ЭТИКЕТА В СОВРЕМЕННОЕ ВРЕМЯ

Важность исследования формирования речевого этикета у современного человека объясняется тем, что в стране болезненно происходит становление «новой» морали, которая возникла в постперестроечное время. «Новая» мораль характеризуется тем, что этот процесс ее становления протекал на стыке двух систем морали — социалистической, которая осталась от «строящегося» социализма, и капиталистической ской, возникшей в период рыночной экономики. Эту мораль исследователи называют «моралью дикого рынка», ведь ей не свойственны духовность, нравственность, этичность. На наш взгляд, она послужила одной из причин «кризиса культуры», который наблюдается сейчас в стране. Частным проявлением его является низкая речевая культура общающихся, отсутствие в речи образцов высокой духовности. Это приводит к напряженности в человеческих взаимоотношениях, поскольку не всегда используется этикет как регулятор человеческого поведения.

ОБОСНОВАНИЕ НЕОБХОДИМОСТИ НАЛИЧИЯ В УПРАВЛЕНЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЕ РЕЧЕВОГО ЭТИКЕТА

Этикет — это правила поведения в обществе, цель которых установление неантагонистических отношений между людьми.

Речевой этикет направлен на «сопровождение» этих правил через использование формул словесной вежливости. К ним относятся речевые формулы, применяемые в ситуациях приветствия, обращения, извинения, критики, отказа, телефонного разговора, просьбы и др. Когда человек слышит этикетные слова, он становится менее напряженным, доброжелательным, приветливым, к тому же, по исследованиям ученых, у него в крови выделяется гормон счастья — эндорфин, приводящий к созданию в общении «поля положительного знака».

References

1. Brown P., Levinson S. Politeness. Some Universals in language Usage. Cambridge, 1987.

2. Braun D. Svetskaya etika [Secular ethics]. Moscow, 2014. 45 p.

3. Bueva L.P. Obshchestvennye otnosheniya i obshchenie [Public relations and communication]. Moscow, Nauka Publ., 1974. 192 p.

4. Busheleva B.V. Ne nanesi obidy. Razmyshleniya o kul’ture obshcheniya [Don’t apply resentment. Reflections on the culture of communication]. Moscow, Pravda Publ., 1989. 202 p.

5. Gol’din V.E. Rech’ i etiket [Speech and etiquette]. Moscow, Prosveshchenie Publ., 1983. 109 p.

6. Dobrovich A.B. Psikhologicheskie issledovaniya obshcheniya [Psychological study of communication]. Moscow, Nauka Publ., 1995. 336 p.

7. Lomov B.F. Psikhologicheskie protsessy i obshchenie [Psychological processes and communication]. Moscow, Nauka Publ., 1975. 403 p.

8. Leont’ev A.A. Yazyk, rech’, rechevaya deyatel’nost’ [Language, speech, speech activity]. Moscow, Prosveshchenie Publ., 1975. 223 p.

9. Sokovnin V.M. Obshchenie i ego sredstva [Communication and its means]. Frunze, Ilim Publ., 1990. 165 p.

10. Formanovskaya N.M. Upotreblenie russkogo rechevogo etiketa [The use of the Russian speech etiquette]. Moscow, Russkiy yazyk Publ., 1984. 192 p.

Login or Create
* Forgot password?