METHODICAL SUPPORT OF PRIMARY SCHOOL TEACHERS: PROBLEMS AND PROSPECTS
Abstract and keywords
Abstract (English):
On the basis of the analysis of requirements of the Federal state educational standard of primary education and its implementation problems the article justifies the necessity of methodical maintenance of primary school teachers. The article defines the content, principles, directions and forms of methodological support, its role in the conditions of the second-generation standard.

Keywords:
elementary school, methodical support of educational activities, Implementation of the Federal state educational standard of primary education, contents methodological support, directions and forms of methodological support of professional activity of primary school teachers
Text

Инновационное развитие системы отечественного начального образования сегодня определяется реализацией Федерального государственного образовательного стандарта начального общего образования (ФГОС НОО). Новый образовательный стандарт ставит педагогов начальной школы перед необходимостью обладать следующими профессиональными умениями:

  1. анализировать программные документы, участвовать в создании Основной образовательной программы (разрабатывать рабочие программы урочной и внеурочной деятельности, учебный план); приводить учебно-методическое обеспечение в соответствие с требованиями ФГОС НОО;
  2. осваивать образовательные технологии, направленные на формирование у учащихся универсальных учебных действий; совершенствовать эффективные способы воспитательной деятельности;
  3. осуществлять дифференцированный подход в обучении; осваивать современные способы оценочной деятельности;
  4. создавать контрольно-измерительные материалы, позволяющие проверять достижение учащимися планируемых результатов обучения;
  5. использовать для обеспечения образовательного процесса современные ресурсы, включая различные виды носителей информации.
References

1. Bityanova M.R. Prakticheskaya psikhologiya v shkole [Practical psychology in school]. Moscow, Sovershenstvo Publ., 1997. 296 p.

2. Kazakova E.I. Teoreticheskie osnovy razvitiya obshcheobrazovatel’noy shkoly (sistemno-orientatsionnyy podkhod). Dokt. Diss. [Theoretical basis for the development of secondary school (system-oriented approach). Doct. Diss.]. St. Petersburg, RGPU im. A.I. Gertsena Publ., 1995. 34 p.

3. Reshetnikov V.G. Organizatsionno-metodicheskoe soprovozhdenie i metodicheskaya podderzhka deyatel’nosti pedagogov v usloviyakh modernizatsii obrazovaniya [Organizational and methodological support methodological support of teachers in the conditions of modernization of education]. Omskiy nauchnyy vestnik [Omsk scientific Bulletin]. 2013, I. 5, pp. 174-177.

4. Federal’nyy gosudarstvennyy obrazovatel’nyy standart nachal’nogo obshchego obrazovaniya [Federal state educational standard of primary General education]. Moscow, Prosveshchenie Publ., 2011. 33 p.

5. Churakova R.G. Desyat’ bazovykh priznakov effektivnogo upravleniya: realizatsiya standarta vtorogo pokoleniya [Ten basic characteristics of efficient management: implementation of the standard of the second generation]. Moscow, Akademkniga Publ., 2012. 136 p.

Login or Create
* Forgot password?