DEVELOPMENTAL OBJECTIVE-SPATIAL ENVIRONMENT AS THE FACTOR OF EFFECTIVE LEARNING OF CULTURE PRACTICE BY YOUNGER SCHOOLCHILDREN
Abstract and keywords
Abstract (English):
The article presents a complex modular approach to the formation of a developing object-spatial environment of kindergarten pedagogy on the basis of the system of F. Frobel, the activity approach and principles to promote the process of self-education of children. The specificity of the selection of play equipment and educational tools and methods for filling units developing object-spatial environment of the kindergarten, on the basis of seven major types of cultural practices is described. The features of the use of «cloud structure» as part of the complex of modular approach in developing object-spatial environment of kindergarten are considered.

Keywords:
pedagogical system of F. Frobel, developing object-spatial environment, cultural practices, complex modular approach, situation of social development at preschool age, «cloud structure».
Text

Развивающая предметно-пространственная среда дошкольной организации (РППС ДО), с одной стороны, должна соответствовать требованиям Федерального государственного образовательного стандарта дошкольной организации (ФГОС ДО), а с другой – способствовать реализации программы, по которой работает образовательная организация.

Если ситуация социального развития понимается как система отношений, возникающая между ребенком и окружающим его социумом в данный возрастной период, где взаимоотношения выстраиваются между взрослыми, детьми и окружающей средой, то и организация развивающей предметно-пространственной среды должна строиться на раскрытии системы этих отношений как направлений культурных практик ребенка в дошкольном возрасте.

Это особенно важно для формирования социальных ролей, которые станут основными в процессе обучения в школе, поэтому создание РППС ДО вносит свой существенный вклад в подготовку дошкольников к школе.

Напомним читателям, что культурные практики – это та основа деятельности ребенка, которая позволяет ему понимать содержание и создавать формы взаимодействия с окружающим миром и самим собой. Для реализации этой деятельности нужна специально организованная образовательная среда.

References

1. Kozhevnikova V.V. Ispol’zovanie igrovogo nabora «Dary Frebelya» v doshkol’nom obrazovanii v sootvetstvii s FGOS DO [The use of the game set of “Gifts Frobel” in preschool education in accordance FSES PE]. Moscow, VARSON Publ., 2014; Samara, Svetoch Publ., 2014.

2. Konferentsiya YuNESKO, Parizh, 1974 g. [Conference of UNESCO, Paris, 1974]. Prokopenko I. Modulna sistema za us”v”rshenstvuvanie na rukovodni kadri na nizova i sredni zvena. Problema na truda [Modular system for the improvement of the managerial personnel of the lower and middle management.]. Sofiya, 1985, I. 2, pp. 16,50.

3. Perlz F., Gudmen P. Teoriya geshtal’t-terapii [The theory of Gestalt therapy]. Moscow, Institut obshchegumanitarnykh issledovaniy Publ., 2001. 384 p.

4. Prikaz Ministerstva obrazovaniya i nauki Rossiyskoy Federatsii ot 17 oktyabrya 2013 g. № 1155 g. Moskva «Ob utverzhdenii federal’nogo gosudarstvennogo obrazovatel’nogo standarta doshkol’nogo obrazovaniya» [The Ministry of Education and Science of the Russian Federation dated October 17, 2013 № 1155 Moscow “On approval of the federal state educational standard pre-school education”]. Available at: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_154637/2ff7a8c72de3994f30496a0ccbb1ddafdaddf518/ (accessed: 18 may 2016).

5. Tekhnicheskiy reglament Tamozhennogo soyuza TR TS 008/2011 «O bezopasnosti igrushek» / Utv. resheniem Komissii Tamozhennogo soyuza ot 23.09.2011 № 798 [Technical Regulation CU TR CU 008/2011 “On the safety of toys” / Approved the decision of the Customs Union Commission of 23.09.2011 N 798]. Available at: http://www.tsouz.ru/KTS/KTS31/Pages/R_798.aspx (accessed: 19.05.2016).

6. Frebel’ F. Pedagogicheskie sochineniya [Pedagogical writings]. Moscow, Knigoizdatel’stvo K.I. Tikhomirova Publ., 1913.

7. Yutsyavichene P. Teoriya i praktika modul’nogo obucheniya [Theory and practice of modular training]. Kaunas, Shviesa, 1989. 272 p.

8. Hermann Froebel’s. Kindergarten and What It Means. The Irish Monthly, 54 (634), 1926.

9. Sroufe L.A. Emotional Development: The Organization of Emotional Life in the Early Years., Cambridge: Cambridge University Press. 1997.

Login or Create
* Forgot password?