SOCIAL NETWORKING AND RECRUITING IN THE MODERN ORGANIZATION
Abstract and keywords
Abstract (English):
Active introduction of modern information technologies in all spheres of human life has led to the rising popularity of business and personal communication with the help of Internet resources. In this situation, a competitive advantage in the labor market get organizations that use the power of social networks to find and attract candidates with particular qualifications and experience. The article analyzes the use of social networks in the practice of personnel management, including search, selection, recruitment, development, motivation, etc. The authors explore the peculiarities of contemporary social networks (account creation, community groups and professional). The study reveals the features of the organization and conduct of recruitment and search for candidates using the data resources of the Internet. The text contains the classification and description of modern social networks. The article examines the advantages and disadvantages of the use of modern social networks for staff. The author analyzes the major mistakes of HR professionals in recruitment through social networks. The authors examine the degree of relevance and popularity among competitors in social networks as one of the ways to search for jobs.

Keywords:
human resource management, attracting candidates, researching, recruitment, social networking.
Text

Бурное развитие информационных технологий и Интернета привело к созданию нового виртуального пространства для общения. Данные изменения стимулировали информатизацию экономических и социальных процессов. Это, в свою очередь, повлекло трансформацию современного рынка труда: появление новых профессий, развитие новых способов связи между работниками и работодателями, использование различных форм удаленной занятости. Существующие Интернет-ресурсы облегчают доступ к необходимой информации, позволяют кандидатам быстро находить работу, а компаниям в кратчайшие сроки формировать команду. Люди, работающие с информацией (поиск, переработка и т.д.), сегодня могут трудиться у себя дома, но для этого нужно быть «встроенным» в определенную сеть. В ситуациях высокой конкурентной борьбы за самых «талантливых кандидатов», когда необходимо быстро и эффективно найти нового члена команды, современные организации все чаще прибегают к помощи социальных сетей. Компании, которые эффективно используют социальные сети во всех направлениях своей деятельности, получают значительные преимущества на рынке труда.

Социальные сети и профессионально-ориентированные сайты стали одними из основных путей электронной коммуникации как внутри организации, так и вне ее. В популярных социальных сетях организации имеют свой профайл, аккаунт, страничку, решая при этом целый ряд различных задач в области управления персоналом, в том числе привлечение потенциальных соискателей. Перед тем как откликнуться на вакансию, кандидаты из социальных сетей узнают информацию о потенциальном работодателе, после чего начинают переговоры о работе. Создание отдельных аккаунтов в социальных сетях объясняется желанием компаний продвигать свой HR-бренд, повышая его узнаваемость на рынке труда и увеличивая интерес кандидатов к имеющимся вакансиям.

References

1. Dikhtyar, A.B., Kashtanova, E.V. Cultural factors in the process of personnel management. Vestnik Universiteta [Bulletin of the University], 2013, I. 23, pp. 171-175. (in Russian)

2. Karpov, S.V. Sovremennyiy brending [Modern Branding]. Moscow, Publishing House «Paleotypes», 2011, 188 p. (in Russian 3. Kibanov, A.Ya., Lobacheva, A.S. The results of the professional public discussion of the professional standard’s draft «The personnel manager of the organization». Upravlenie personalom i intellektual’nym iresursami v Rossii [Human resources and intellectuals resources management in Russia], 2015, I. 1 (16), pp. 30-32. (in Russian). DOI 10/12737/8127.

3.

4. Mansurov, R.E. HR-brending. Kak povyisit effektivnost personala [HR-branding. How to improve staff]. Saint Petersburg, BHVPetersburg, 2011, 224 p. (in Russian)

5. Mitrofanova, E.A., Konovalova, V.G., Belova, O.L. Upravlenie personalom teorija praktika Kompetentnostnyj podhod v upravlenii personalom [Personnel Management: Theory and Practice. Competence approach in personnel management]. Moscow, PROSPECT Publ., 2014. 66 p. (in Russian)

6. Development of brand attributes employer [Electronic resource]. Available at: http://ifors.ru/developments/design_for_hr_task/sozdanie-atributov-brenda-rabotodatelya/ (Accessed 21April 2015). (in Russian)

7. Subocheva, A.O., Ryazantseva, M.V., Kokoreva, Y.A. Some problems and tendencies of the Russian labor market. Mezhdunarodnaya nauchno-prakticheskaya konferentsiya «Perspektivy i razvitiya nauki i obrazovaniya» [Proc. Int. conf. «Prospects of development of science and education»]. Tambov, 2014, pp. 122, 123. (in Russian)

8. Personnel search or recruitment 2.0. Available at: http://www.luxoft-personnel.ru/press/articles/recruitment_2_0. (Accessed 24 April 2015). (in Russian)

9. Job search through social networks. Opinions candidates. Available at: http://www.kaus-group.ru/knowledge/publications/material/75 (Accessed 25April 2015). (in Russian)

10. Social networks in the recruitment. Available at: http://archers.com.ua/ARCHERS/publikatsii/ (Accessed 25 April 2015). (in Russian)

11. Simple and Effective Tips for Recruiting with Social Media. Available at: http://www.volt.com/Recruiting_with_Social_Media.aspx (Accessed 25 April 2015).(in English)

Login or Create
* Forgot password?