FORMATION OF THE SYSTEM OF CONTINUOUS IMPROVEMENT OF COMPETENCIES OF AN INDIVIDUAL WITHIN PROFESSIONAL AND CORPORATE TRAINING
Abstract and keywords
Abstract (English):
The disturbance of the modern model of the reproduction of human capital is seen in the asymmetric distribution of information and intellectual resources in the sector of the real economy, the education marketandthe labor market. The new model of informational and networking interaction among economic actors and agents of the education market within the framework of public-private partnerships and co-developed knowledge management system that takes into account the needs and expectations of all stakeholders in the educational process will signifi cantly reduce the deformation of the education system and join eff orts in the formation of intellectual and innovation-oriented economy in Russia, where the inexhaustible sources of economic growth will be opened in new specialists themselves. The article off ers organizational and management model for continuous training and development, bringing together members of professional and corporate entities for the purpose of continuous improvement of competency of the person in accordance with modern requirements of the market and the priorities of socio-economic development of the Russian Federation. This attitude brings together the capabilities of all stakeholders in the formation of both young and practicing specialists through the use of eff ective methods of learning, development and knowledge management, organizational and communicational forms of interaction.

Keywords:
priorities of socio-economic development of the Russian Federation,personnel managementresearch, corporate education, vocational education, knowledge management, «absorbing» ability of the company, tools of learning and development,technologyof training and development, organizational and management model for continuous improvement of competencies.
Text

АКТУАЛЬНОСТЬ И ОСНОВНОЙ ТЕЗИС

Трансформационные процессы современной социально-экономической системы, связанные с экономической глобализацией, формированием «экономики знаний» в России, существенно усложняют содержание и форму конкуренции национальных компаний, особенно в аспекте использования «знаниеемких» технологий. Эффективность коммерческой деятельности хозяйствующих субъектов в преимущественной степени становится зависимой от выстраиваемой системы управления персоналом и профессионального менеджмента в целом, способного интегрировать новые технологии, модели и механизмы ведения бизнеса с акцентом на развитие интеллектуальных ресурсов и формирование содержательного интеллектуального капитала, преобразование нематериальных активов компании в интеллектуальную собственность, что будет положительно влиять и на рыночную капитализацию компании. Насыщение рынка так называемыми «интеллектуальными», т.е. технологически и технически сложными в производстве и освоении товарами и услугами концентрирует усилия национальных компаний на формировании нового поколения специалистов, способных функционировать в системе непрерывного обучения и развития, осваивать новые знания и информацию, нестандартно подходить к решению бизнес-задач и, самое главное, обладать востребованными рынком труда и «экономикой знаний» общекультурными и профессиональными компетенциями. Знания и образование становятся главным достоянием отдельной личности и ключевыми стратегическими активами компании, определяющими ее конкурентоспособность в рыночной среде [11, с. 246]. Расставленные в таком порядке стратегические приоритеты компаний в полной мере буду соответствовать национальной стратегии развития экономики Российской Федерации.

References

1. The concept of public security in the Russian Federation (approved. President of the Russian Federation 20 November 2013). (in Russian)

2. Malichenko I.P. Actual Tools knowledge management. HR management and intellectual resources in Russia, 2014, № 4 (13), рр. 47-52. (in Russian)

3. Malichenko I.P. Virtual Corporate University as an innovative mechanism of interaction between business and the university in the system of vocational training. Creative Economy, 2014, № 12 (96), рр. 99-113. (in Russian)

4. Malichenko I.P. and the team of authors. Theory and practice of human resource management: the experience of the Russian and Ukrainian companies. Rostov-on-Don: Publishing House of the Southern Federal University, 2014. (in Russian)

5. Malichenko I.P. The modernization of vocational education in public-private partnerships. Problems of the theory and practice of management, 2014, № 10, рр. 134-142. (in Russian)

6. Malichenko I.P. The modern view of knowledge management in the organization: from theory to tools and technologies. Management in Russia and abroad, 2014, № 2, рр. 84-91. (in Russian)

7. Nanak I., Takeuchi. H. Company - creator of knowledge. Moscow, Olimp-Business Publ., 2011. (in Russian)

8. Stewart T. Intellectual capital. New source of wealth of organizations. Moscow, Generation 2007. (in Russian)

9. Trends in HR-2013. Available at: http://www.trainings.ru/library/reviews.

10. Milner B.Z. Knowledge Management in innovative economy. Moscow, Economy Publ., 2009. (in Russian)

11. Sotnikova S.I. Human resources management: theory, practice, prospects: collection of scientific papers. Novosibirsk, NSUEM Publ., 2015. Vol. 1. (in Russian)

12. Andreeva T.E., Gutnikova T.Y. Knowledge Management. Graduate School of Management, St. Petersburg: Publishing House of the “Graduate School of Management”, 2010. (in Russian)

13. Garvin D.A. Building a learning organization. Harvard Business Review, 1993, pр. 78-93. Translation: Knowledge Management. Graduate School of Management, St. Petersburg: Publishing House of the “Graduate School of Management”, 2010. (in Russian)

14. Daghfous A. Absorptive capacity and the implementation of knowledge-intensive best practices. SAM Advanced Management Journal, 69 (2), 2004, pр. 21-27.

15. Polanyi M. The tacit dimension. L.: Routledge, 1966.

Login or Create
* Forgot password?