THE ROLE OF POINT-RATING SYSTEM OF LEARNING OUTCOMES ASSESSMENT IN IMPLEMENTING THE FEDERAL STATE EDUCATIONAL STANDARD OF HIGHER PROFESSIONAL EDUCATION
Abstract and keywords
Abstract (English):
The authors propose the point-rating system (PRS) for assessing the learning outcomes as one of the modern technologies to implement the requirements introduced by the new generation of the Federal State Educational Standard of Higher Professional Education. Features of implementing PRS at the Department of Chemistry in BMSTU are provided; social and personality traits, as well as general scientific competencies of to-be engineers, developed as a result of PRS system implementation are outlined. Also highlighted are the merits of the outcomes assessment system under consideration as it helps students to develop the habit to smooth and systematic research activities and to enhance their self-esteem, reflection and motivation to learn. The authors compare the traditional system of learning outcomes assessment against the proposed point-rating system and consider problems of implementing it in the educational practice. The authors also provide evidence of the efficiency of their proprietary version of computer testing system, which stipulates the application of practice-oriented exercises.

Keywords:
point-rating system, competencies, institute of higher education, Chemistry, computer testing.
Text

В Федеральном государственном образовательном стандарте (ФГОС) по специальностям ВПО цели образования отражены в виде общекультурных и профессиональных компетенций, обеспечивающих конкурентоспособность выпускника на отечественном и мировом рынке труда. Компетенции — это совокупность знаний, надпредметных умений и личностных качеств индивида, необходимых для продуктивной деятельности и включающих самостоятельность, мобильность, способность к профессиональному росту, ответственность за качество труда и принятие решений в известных и нестандартных ситуациях. Компетенции формируются на всех этапах образовательного процесса, в том числе при участии в семинарах, конференциях, прохождении практик, в ходе самостоятельной работы студента, при его индивидуальной работе с преподавателем. Балльно-рейтинговая система (БРС) оценки результатов обучения может сыграть важную роль в достижении целей современного образования при переходе к модульному построению образовательных программ и системе зачетных единиц [3].

References

1. Bogdan, N.V. Ball´no-reytingovaya sistema kak metod otsenki kachestva obrazovaniya v vuze [Point-rating system as a method of assessing the quality of education at the university]. Vestnik Yuzhno-Ural´skogo gosudarstvennogo universiteta. Seriya: Obrazovanie. Pedagogicheskie nauki [Bulletin of the South Ural State University. Series: Education. Pedagogical sciences]. 2010, I. 3 (179), pp. 42-45.

2. Dvulichanskaya, N.N. Osobennosti komp´yuternogo testirovaniya pri otsenke kachestva znaniy obuchayushchikhsya v sisteme nepreryvnogo obrazovaniya [Features of computer testing in the evaluation of the quality of knowledge of students in continuing education]. Standarty i monitoring v obrazovanii [Standards and monitoring in education]. 2010, I. 4, pp. 22-24.

3. Prikaz Ministerstva obrazovaniya i nauki RF ot 15 fevralya 2005 g. № 40 «O realizatsii polozheniy Bolonskoy deklaratsii v sisteme vysshego professional´nogo obrazovaniya Rossiyskoy Federatsii» [Ministry of Education and Science of the Russian Federation of February 15, 2005 № 40 «On the implementation of the Bologna Declaration in higher education system of the Russian Federation.»]. Available at: http://www.psu.ru/files/docs/normativnaya_baza/fz/40_15_02-2005.pdf

4. Sazonov, B.A. Ball´no-reytingovye sistemy otsenivaniya znaniy i obespechenie kachestva uchebnogo protsessa [Point-rating system of knowledge evaluation and quality assurance of the educational process]. Vysshee obrazovanie v Rossii [Higher education in Russia]. 2012, I. 6, pp. 28-40.

Login or Create
* Forgot password?