DIAGNOSTIC ASSESSMENT OF TEACHERS’ ICT-COMPETENCY
Abstract and keywords
Abstract (English):
The article describes the results of the collaborative work of the Moscow Institute of Open Education and UNESCO IITE on the system of international assessment and certification of teachers’ competencies and capabilities in the area of ICT use in classroom practices. The technologies used in diagnostic assessment of ICT-competency in teachers in relation to the UNESCO Information and Communication Tools Competency Framework for Teachers (ICT-CFT) at the First Centre for Certification at the Moscow Institute of Open Education are detailed. Statistical data from assessment results of about 6 thousand subject teachers of Moscow in years 2012-2014 is presented and analyzed. Tendencies in the dynamics of the assessment results are discussed, and the functional role of the assessment system in improving quality of education is formulated

Keywords:
ICT-competency of teachers, ICT-competency structure, UNESCO Communication Tools Competency Framework, ICT use, the First Centre for Certification at the Moscow Institute of Open Education, choice of ICT-resources, integration of digital technologies in education, use of basic ICT means in learning, organization and control of ICT use in classroom, case-testing.
Text

В условиях информационного общества возрастает значение ИКТ-компетентности учителей-предметников как интегральной характеристики уровня профессионализма учителя, отражающей его готовность к эффективному использованию средств ИКТ для решения педагогических задач. В стандарте «Педагог» [3] в качестве одного из главных умений современного учителя выделена ИКТ-компетентность: общепользовательская, общепедагогическая и предметно-педагогическая. 

Требования стандарта актуализируют вопрос об оценивании уровня ИКТ-компетентности педагогов. Очевидно, что для такого оценивания недостаточно традиционного тестирования, ориентированного на проверку знаний о технологии использования аппаратных и программных средств ИКТ. Компетентность является системным качеством субъекта профессиональной деятельности, и, следовательно, для его валидного оценивания необходимо учитывать контекст профессиональной деятельности, в которой это качество проявляется. К такой технологии относится кейс-тестинг, т.е. оценка профессиональных знаний и умений с помощью специализированных заданий, отражающих те реальные проблемные ситуации, с которыми сталкивается специалист в процессе своей профессиональной деятельности [1].

Таким образом, внедрение кейс-тестинга как инструмента оценивания ИКТ-компетентности педагогов дает возможность сформировать надежную информационно-аналитическую базу, необходимую системе ДПО для экспертирования и развития программ повышения квалификации в области ИКТ-компетентности педагогов.

References

1. Balabanova E.A., Korotkova N.N., Kuz´min S.Yu. Preodolenie formalizma znaniy s pomoshch´yu testirovaniya [Overcoming the formalism of knowledge through testing]. Mezhdunarodnyy zhurnal eksperimental´nogo obrazovaniya [International Journal of Experimental Education].2014, I. 7. Available at: http://www.rae.ru/meo/pdf/2014/7-1/5478.pdf

2. Brushlinskiy A.V. Sub»ekt: Myshlenie, uchenie, voobrazhenie. Institut prakticheskoy psikhologii [Subject: Thinking, learning, imagination. Institute of Applied Psychology]. 1996. 392 p.

3. GARANT.RU, informatsionno-pravovoy portal [GARANT. RU, information and legal portal]. Available at: http://www.garant.ru/products/ipo/prime/doc/70435556/

4. Nevskaya O.V., Paromova S.Ya., Fedorova Yu.V., Uvarov A.Yu. Ob opyte otsenivaniya IKT-kompetentnosti uchiteley na osnove rekomendatsiy YuNESKO [On the experience of estimating the ICT competence of teachers on the basis of the recommendations of the UNESCO]. Retsenziruemyy sbornik nauchnykh trudov. Byulleten´ laboratorii matematicheskogo, estestvennonauchnogo obrazovaniya i informatizatsii [Collection of scientific papers under review. Bulletin of Mathematical Laboratory, science education and information]. Vol. V. ISSN 2227-7358. Moscow, Published by International scientific and practical conference «ICT competence of the modern teacher», MGPU Publ., 20-21 March 2013. 29 p.

5. Struktura IKT-kompetentnosti uchiteley. Rekomendatsii YuNESKO [Structure of the ICT competence of teachers. UNESCO Recommendation]. Available at: http://ru.iite.unesco.org/publications/3214694/

Login or Create
* Forgot password?