Modern theory and practice of faculty and department management are important for training qualifi ed personnel and for Russia’s growing economy. This is associated with the formation and development of market relations, as well as expansion of integration into the world economy.Therefore improving the management and the faculties and departmentsis an urgent problem of any university.Simultaneously a dean and a head of the department must be guided by well-known job descriptions that defi ne the direction of their activities. Faculty and department management consists in the precise impact on the entire staff of the department or faculty, as well as on their individual members (teachers), representing a set of processes for organizing the interaction between managers and subordinates. The subject of faculty and department management is its Head, the sole leader, fully responsible for the functioning of higher levels of control over the activities entrusted to him by the system. The object of management is a whole organizational system of department or faculty that is managed through the management of people. Such groups of people have a number of sustainable features and characteristics of the management processes. Some features of the department or faculty management are off ered for consideration on the basis of practical experience.
dean, head of department, teacher, quality of education, specialist.
Введение
Управление факультетом и кафедрой по направлениям подготовки, связанным с информационными системами и технологиями, — достаточно сложная задача. Это предполагает от соответствующих руководителей не только глубоких знаний в предметной области, но также умение в подборе и расстановке преподавательского состава и способностей как руководителя.
Основное направление деятельности декана и заведующего кафедрой регламентируется известными должностными инструкциями [1]. При этом полного учебника, охватывающего все стороны деятельности декана или заведующего кафедрой, — нет, есть только учебник по управлению кафедрой С.Д. Резника [2]. Он содержит самые общие описания характеристики личности заведующего кафедрой и его деятельности, при этом некоторые вопросы, несомненно имеющие значение для управления, не отражены. Нельзя не согласиться со словами экс-министра образования РФ В.М. Филиппова: «К сожалению, действенная внутривузовская система формирования, обучения и развития управленческого персонала в большинстве вузов до настоящего времени не создана. В результате этого многие вновь избранные деканы и заведующие кафедрами крайне медленно, используя лишь собственный опыт, повышают квалификацию. Нередко сами тормозят реформирование и развитие высшей школы» [2, с. 4]. К удивлению многих и деканов, и заведующих кафедрами рекомендации по совершенствованию их труда до очевидности просты, но оказывается, что их внедрение требует перестройки многого первичного, многолетнего.
1. A single qualifying handbook for managers, professionals and employees. See «Qualification requirements for managers and specialists of higher vocational and additional vocational training». Annex to the Order of the Ministry of Health and Social Development of the Russian Federation from 11 01.2011. Number 1ng. Rossiyskaya gazeta.19.01.2015. (in Russian)
2. Reznik S.D. Management of the department. Moscow, INFRA-M, 2005. 635 р. (in Russian)
3. Belyi V.M., Belyi R.V. Effektivnost informazionnych system i informazionnych technologiy [The effectiveness of information systems and information technology]. Yaroslavl, OOO PFK «SOUYZ-PRESS» Publ., 2013. 320 р.
4. Belyi V.M., Zinovyev V.N., Marennikova I.V. Informazionnyi menedgment [Information Management]. Yaroslavl, OOO PFK «SOUYZ-PRESS» Publ., 2013. 423 р.
5. Staff potential of the education system of the Russian Federation, 1991-2001. Statistical collection. Moscow, Institute for Education Management RW; Center for Innovation in Engineering Education MADI (STU) Publ., 2003. 67 p. (in Russian)
6. Klikunov N.D, Shapovalov V.L. The role of decentralization, controlling and outsourcing effektivnom university management. University Management: Practice and Analysis. 2004, I. 2 (31), pp. 35-42. (in Russian)
7. Vladimirov V. Organizational Structure Russian universities. Higher education in Russia. 2001, I. 5, pp. 5-11. (in Russian)
8. Available at: htth://2balla.ru/referats/preview/41311
9. Available at: htth://5ballov.ru/referats/preview/41353
10. Available at: htth://5ballov.ru/referats/preview/41564
11. Available at: http:vasilievaa.narod.ru/ptpu/18_5_97.html
12. Available at: http://www.delod.odessa.net/book/idl13_14.zip