THE DEPENDENCE OF THE FACTORS OF PERSONAL SOCIAL RESPONSIBILITY BY PERSONAL CHARACTERISTICS
Rubrics: PSYCHOLOGY
Abstract and keywords
Abstract (English):
The article is devoted to the study of the phenomenon of social responsibility of the individual. The problem of personal social responsibility of the entrepreneur is considered separately. It is noted that there is inconsistency in some personal characteristics of the entrepreneur, such as individualism, and demands from society in terms of social responsibility of business. The article compares Russian and Western models of social responsibility of business. Socio-economic and political conditions had a significant influence on the development of entrepreneurship in Russia, which is manifested in the character of social responsibility realization. The paper deals with different models of personal social responsibility, as well as models showing consistency of levels of personal and corporate social responsibility. The results of the development of the author’s psycho-diagnostic methods of personal social responsibility are specified. In the process of development of the technique there have been identified 4 factors, which represent a model of personal social responsibility. The results of the methods identified gender differences in ways of demonstrating social responsibility. Women in decisions related to the manifestation of social responsibility, focus more on the sense of duty and moral obligation. For men it is more typical to consider socially responsible behavior as useless. The relationship between factors of personal social responsibility and individual psychological characteristics of personality was studied, as well as value orientations in professional activities. Personal social responsibility, based on the external factors that contribute to self-esteem, is associated with high regularity, vulnerability. Personal social responsibility, based on the sense of duty and moral obligations is associated with self-doubt, the tendency to experience feelings of guilt, the value of security, the need for social guarantees. Personal social responsibility, based on receiving the benefits of socially responsible behavior is associated with a focus on social approval. Distant attitude towards social responsibility is associated with social courage, adventurous behavior, desire for novelty in work.

Keywords:
personal social responsibility, entrepreneurship, social responsibility of business, social responsibility model, individual psychological characteristics, personal characteristics, altruism, conscience, sense of duty, value career orientation, gender differences.
Text

Сегодня, в период масштабных экономических, политических и социальных изменений, тема социальной ответственности становится особенно актуальной и социально значимой. Отдельный вопрос для изучения — социальная ответственность предпринимательства — понятие, интересующее экономистов, юристов, философов, культурологов, психологов, политологов и представителей других отраслей гуманитарного знания. Прежде всего, это связано с тем, что основной идеей современного российского общества является построение социально ориентированной рыночной экономики во главе с субъектом, чья деятельность носит общественно значимый характер. При этом можно заметить несоответствие между реальной и ожидаемой в ближайшем будущем ролью предпринимателей в процессе преобразования общества.

Как показали результаты предыдущих исследований, противоречивость социальной ответственности предпринимателя связана с тем, что основное свойство последнего — индивидуализм. Свою жизнь и экономическую стратегию предприниматель выстраивает, опираясь на собственные цели и задачи [1, с. 88].

Фактором, усиливающим данную позицию, является основная цель бизнеса — зарабатывание денег. Ответственность перед обществом возникает уже после того, как получена прибыль и выполнены обязательства компании перед акционерами или соучредителями. Накладывают свой отпечаток на осуществление социальной ответственности и российские реалии. Несмотря на то что многие российские корпорации постепенно начали внедрять принципы социальной ответственности в свою производственно-хозяйственную деятельность, чаще всего они используют их исключительно в личных интересах, а не в интересах общества. Социальная ответственность российских предприятий, как правило, формализована. В России, говоря о социальной ответственности бизнеса, в первую очередь подразумевают, что компания работает в правовом поле. Для сравнения: на Западе к социальной ответственности относят те действия, которые бизнес совершает добровольно и сверх законодательных требований.

References

1. Korobanova Zh.V., Muzhichkova Yu.E. Predstavleniya o lichnostnykh osobennostyakh rossiyskikh biznesmenov [Ideas about the personalities of Russian businessmen]. Gumanitarnyenauki. Vestnik Finansovogo universiteta [Humanities. Bulletin of the Financial University]. 2013, I. 3, pp. 48-55.

2. Maslov V.I. Strategicheskoe upravlenie personalom v usloviyakh effektivnoy organizatsionnoy kul´tury [Strategic human resource management in conditions of effective organizational culture]. Moscow, Finpress Publ., 2004. 288 p.

3. Benabout R. and Tirole J. Individual and corporate social responsibility. Economica [Economics]. 2010, I. 77, pp. 1-19.

4. Margolis, J. Elfenbein, H. Do well bydoing good? Don’t count on it. Harvard business Review, Social Responsibility, Special Issue on HBS Centennial.2007. 86 (1). P. 19.

5. Orlitzky M., Schmidt F. and Rynes S. Corporate social and financial performance: a meta-analysis. Organization Studies. 2003. 2 4 (3). P. 403-410.

6. Blackman D., Kennedy, M., Quazi A. Corporate social responsibility and individual resistance: learning as the missing link in implementation. Management Learning. DOI:https://doi.org/10.1177/1350507612444392

7. Aguilera, R. V., Rup, D. E., Williams C. A. and Ganapathi J. Putting the S back in Corporate Social Responsibility: a multilevel theory of social change in organization. Academy of Management Review. 2007, Vol.32, I.3, pp. 836-863.

8. Baranovskaya L.A. Formirovanie sotsial´noy otvetstvennosti studenta v sotsiokul´turnom obrazovatel´nom prostranstve. Dokt. Diss [The social responsibility of the student in socio-cultural educational environment. Doct. Diss.].Chita, 2012.

9. Belov A.C. Sotsial´naya otvetstvennost´: soderzhanie i mekhanizm realizatsii. Kadn.Diss [Social responsibility: the content and implementation mechanism:Cand. Diss].Volgograd, 2011.

10. Supphelln, M. and Nelson, M. R. (a) Developing, exploring, and validating a typology of private philanthropic decision making. Journal of Economic Psychology. 2001. 22. P. 573-603.

11. Della Vigna S., List J., and Start U. Testing for Altruism and Social Pressure in char it able giving, NBER working paper no. 15629, 2009.

Login or Create
* Forgot password?