The very context of ongoing modernization of the current educational system emphasizes the need to solve the problem of recruiting and retaining talented younger specialists. Consequently, primary attention should be focused on studying the working life quality of younger higher school teachers, as it is one of the powerful tools to improve work satisfaction of this category of higher educational institutions staff . The paper provides the defi nition for working life quality of younger teachers at higher educational institutions, outlines key indicators needed to evaluate the degree of their working life quality. The author presents outcomes of his own empiric research of working life quality among younger teachers of higher educational institutions. Analysis of the data obtained is also presented, including an attempt to assess working life quality and career development of younger lecturers, teaching at higher educational institutions. The main trouble areas are also highlighted. Based on his research, the author makes conclusions concerning ways of further improving the working life quality of younger higher school teachers.
working life quality, younger teachers, higher educational institution, remuneration, labor and working conditions, social and living conditions.
В условиях перехода к новому технологическому укладу все большую роль приобретает система высшего профессионального образования, от эффективности которой во многом зависит не только состояние экономики, но и качество жизни каждого отдельного человека. В связи с этим следует обратить особое внимание на формирование и воспроизводство конкурентоспособных на мировом уровне научно-педагогических кадров в рамках высшего профессионального образования. В рамках федеральной целевой программы «Научные и научно-педагогические кадры инновационной России на 2014–2020 годы» планируется провести ряд мероприятий, направленных на создание условий для улучшения качественного состава научных и научнопедагогических кадров, эффективной системы мотивации научного труда, создание системы привлечения молодежи в сферу науки и образования. Следовательно, на первый план выходят проблемы исследования качества трудовой жизни молодых преподавателей, их основных потребностей и мотивов к труду. В рамках существующих тенденций в развитие науки и образования Российской Федерации данная тема имеет большое теоретическое и практическое значение, поскольку позволит при более детальном изучении и разработке создать единую государственную политику в области поддержки молодых преподавателей организаций высшего образования.
Под качеством трудовой жизни молодых преподавателей организаций высшего образования понимается совокупность условий, обеспечивающих удовлетворение социально-трудовых потребностей и реализацию трудового и творческого потенциала работников учреждений высшего профессионального образования в возрасте до 40 лет включительно, находящихся на стадии профессионального развития и осуществляющих научно-исследовательскую и педагогическую деятельность [2, c. 95].
В качестве основных показателей для исследования качества трудовой жизни (далее — КТЖ) молодых преподавателей организаций высшего профессионального образования были выбраны следующие показатели: вознаграждение за труд; организация и условия труда; социально-психологический климат в организации; профессиональный рост; обучение и развитие; самореализация и самовыражение работников; руководство организацией; участие работников в принятии решения; социальные гарантии и блага; социально-бытовые условия; общественная полезность и значимость результатов труда; гарантии занятости и правовая защищенность [1, с. 304–306].
1. Egorshin A. P. Motivatsiya i stimulirovanie trudovoj deyatelnosty [Motivation and stimulation of labor activity]. Moscow, INFRA-M Publ., 2013. 378 p.
2. Zonova O.V. Quality of working life: the definition and criteria for evaluation. Problemy sovremennoj ekonomiki [Problems of modern economy]. 2010, I. 3 (35), pp. 79−81. (in Russian)
3. Ilina L.A. The program of development of young professionals of OAO «Verhnechonskneft-gaz». Vestnik Universiteta (Gosudarstvennyj universitet upravlenija) [Bulletin of the University (State University of Management)]. 2009, I. 4, pp. 51−55. (in Russian)
4. Kibanov A.Ja., Lovcheva M.V., Lukjanova T.V. Realizacija molodezhnoj politiki v Rossijskoj Federacii [Implementation of policies for young people in the Russian Federation] Moscow, INFRA-M Publ., 2013. 150 p.
5. Potudanskaja V.F., Cygankova I.V., Kipervar E.A., Novikova T.V. Kachestvo trudovoj zhizni rabotnikov promyshlennyh predpriyatij v usloviyah funkcionirovaniya sociotehnologicheskih i socioorganizatsionnyh system [Quality of working life of employees of industrial enterprises in the conditions of functioning and socio technical and socio organisationsystems] Moscow, Ekonomika Publ., 2012. 156 p.
6. Sobol O.V. Assessment of the quality of working life young specialists scientific and educational sphere. Kadrovik [HRmanager]. 2014, I.3, pp. 95−103. (in Russian)
7. Tsygankova I.V. Kachestvo trudovoj zhizni molodezhi v sovremennoj Rossii. [Quality of working life of young people in modern Russia]. Moscow, Ekonomika Publ., 2009. 388 p.
8. Schegulina O.V. Quality of working life of young professionals in science and education. Upravlenie [Management]. 2013, I. 1(1), pp. 44−47. (in Russian)
9. Russian Federation Government Resolution 21 May 2013 № 424 «On the federal target program «Scientific and scientific-pedagogical personnel of innovative Russia» for 2014-2020». Available at: http://fcpkru.164.com1.ru/upload/iblock/f96/ftspk-2014_2020.pdf (accessed 1 December 2014).
10. Kattenbach R., O’Reilly J. Introduction: New Perspectives on the Quality of Working Life. Management Revue, 2011, Vol. 22 Iss: 2. Рp. 107−113.
11. Martel J.-P., Dupuis G. Quality of Work Life: Theoretical and Methodological Problems, and Presentation of a New Model and Measuring Instrument. Social Indicators Research, 2006, vol. 77, no. 2. Рp. 333−368.