Abstract and keywords
Abstract (English):
The paper describes specifi c ways, in which the phenomenon of social facilitation manifests itself in the teamwork of an organizational unit staff , peculiarities of teamwork under specifi c conditions, the role of a leader, i.e. moderator, in arranging the workers’ successful creative activities. Also analyzed are typical mistakes in moderators’ behavior, being the result of ignorance of certain social and psychological patterns. The paper provides concrete managerial cases and algorithms on how to assess each case, shows how the group standard-setting process works; describes six alternatives of how role leadership positions can come into play and specifi cs of little groups formation under the conditions of spontaneous set-up and consolidation of group standards of conduct, group sanctions of group opinions, group diversity of roles and statuses in the context of any given group orientation towards a leadership position, which can manifest itself in various role-playing combinations. Also proposed are basic criteria to assess how well organizational culture of management is being shaped. The paper in based on the author’s personal experience in moderating, managing and consulting with respect to his work with the large US-Russian holding company (embracing 24 fi rms) as the Director for Strategic Development and Human Resource Management.

Keywords:
facilitation, inhibation, moderator, compensatory activity, group standards of conduct, group sanctions, facilitating eff ects, business games, role-playing games.
Text

Феномен социальной фасилитации (облегчение труда) возникает в процессе контактного общения работников в совместной деятельности, в результате которого повышается активность индивида (взаимовлияние, взаимоподдержка, взаимовыручка, взаимостимулирование), особенно тогда, когда труд является напряженным. Это конкретно проявляется в улучшении его результативности. В рабочих бригадах это особенно характерно тогда, когда труд работников оплачивается в зависимости от общих конечных результатов. Работа человека в присутствии других может повышать его продуктивность на 30–40%. В то же время группа может подавлять, сковывать трудовое поведение человека. Тогда возникает эффект ингибации. Впервые этот эффект был открыт английским ученым Н. Трипплетом (1897).

Возникновение феномена социальной фасилитации происходит в условиях:

  • спонтанного или организованного соперничества (конкуренция, соревнование);
  • совместной работы, когда работник просто ориентируется на мнения большинства (конформизм);
  • в групповой деятельности, стремясь избежать отрицательных оценок, когда групповые нормы поведения включают его в обязательства делать свою работу хорошо;
  • ориентированности на мнение авторитетных людей или мнение лидера первичной группы, в которую он включен по характеру работы;
  • субъективных устремлений работника, когда он хочет, чтобы результаты его труда произвели впечатление на других;
  • когда он хочет доказать свою значимость другим, которые могут сомневаться в его способностях.

 

References

1. Krasovskij Ju.D. Mir delovoj igry [The business game world]. Moscow, Jeconomika Publ., 1989. 175 p.

2. Krasovskij Ju.D. Organizacionnoe povedenie [Organizational behavior]. Moscow, JuNITI Publ., 2012. 488 p.

3. Krasovskij Ju.D. Scenarii organizacionnogo konsul’tirovanija [The organizational consulting scripts]. Moscow, Novosti Publ., 2000. 366 p.

4. Krasovskij Ju.D. Arhitektonika organizacionnogo povedenija [The architectonics of organizational behavior]. Moscow, JuNITI Publ., 2003. 334 p.

5. Krasovskij Ju.D. Obuchajushhie modeli razvitija upravlencheskih znanij [The management knowledge training development model]. Moscow, JuNITI-DANA Publ., 2012. 295 p.

6. Krasovskij Ju.D.Konsalt-diagnostika upravlencheskih otnoshenij firmy [The firm management relations consult diagnostics]. Moscow: JuNITI-DANA Publ., 2013. 232 p.

7. Krasovskij Ju.D.Organizacionnaja diagnostika sociokul’turnyh processov v firme [Organizational diagnosis of the socio-cultural processes in the company]. Moscow: JuNITI-DANA Publ., 2014. 295 p.

8. Zanjuk S. Psihologija motivacii [Psychology of motivation]. Nika-Centr, Jel’ga-N Publ., 2001. 352 p.

9. Bern Je. Igry, v kotorye igrajut ljudi [Games that people play]. Moscow, Progress Publ., 1991.

10. Najdzhel Dzh. Holden. Krosskul’turnyj menedzhment [Cross-cultural management]. Moscow, JuNITI Publ., 2005. 363 p.

11. Shejn Je. Organizacionnaja kul’tura i liderstvo [Organizational culture and leadership]. Saint Petersburg, PITER Publ., 2002. 336 p.

12. Manfred Kje de Vri. Mistika liderstva [Mystic leadership]. Moscow, Al’bina Pabl., 2003. 414 p.

13.

Login or Create
* Forgot password?