MUSEUM AND EDUCATIONAL COMPLEX AS AN EFFECTIVE MEANS OF ITERACTION BETWEEN THE SCHOOL AND THE MUSEUM
Abstract and keywords
Abstract (English):
The article considers one of the ways to create open information and educational space on the basis of interaction of two social environments: school and museum.Four models are analyzed on the basis of the following criteria: frequency and duration of interaction and forms of carrying out studies in "school and museum"system. For ensuring this interaction authors offer a special museum and educational complex representing the educational form that materialize the teacher’s model of training of pupils and allow its implementation in educational process.Conceptual aspects of the offered complex are provided and interaction models are presented: incidental, periodic, systematic and system. These models place teacher, pupil and their interaction into museum space. The article presents a short characteristic of the allocated models, along with forms of estimating the results of pupil’s interaction with museum space.

Keywords:
museum educational complex, interaction, schools, museums, interaction models, results of interaction.
Text

За весь период своего существования система отечественного образования реформировалась несколько раз: пересматривалось содержание учебных предметов (как следствие — содержание учебников); изменялась роль воспитания; знаниевая парадигма сменилась личностно ориентированной. В настоящее время в качестве приоритетного выдвинут компетентностный подход как ориентир учебно-воспитательного процесса. Несмотря на образовательные реформы, качество среднего образования по*прежнему не удовлетворяет общество и государство.

Современная школа — это «школа, способная раскрыть личностный потенциал детей, воспитать в них интерес к учебе и знаниям, стремление к духовному росту и здоровому образу жизни, подготовить ребят к профессиональной деятельности с учетом задач модернизации и инновационного развития страны… это центр взаимодействия как с родителями и местным сообществом, так и с учреждениями культуры…» [1]. Следовательно, одной из современных тенденций развития среднего образования является открытость образовательного пространства и расширение границ образовательных учреждений, что обеспечивает вхождение схожих социальных образовательных сред в единое информационно-образовательное пространство, к числу которых относятся и различные музеи.

Музей является социально-культурной системой; он также имеет признаки, общие для всех социальных систем (в том числе и для школы) и специфические, свойственные только ему. Практически музеи создают социокультурное окружение, способствующее открытому информационно-образовательному пространству.

References

1. Medvedev D.A. Natsional´naya obrazovatel´naya initsiativa «Nasha novaya shkola» [National educational initiative «Our New School»]. Available at: www.kremlin.ru/news/6683.

2. Kornilova Yu.V. Muzey v obrazovatel´noy deyatel´nosti uchitelya fiziki: metodicheskaya razrabotka k spetskursu [Museum in educational activities physics teacher: methodical development to a special course].Krasnoyarsk, Krasnoyarsk State Pedagogical University named after V.P. Astaf´ev, 2010. 100 p.

3. Teslenko V.I. Problemy razvitiya poznavatel´noy deyatel´nosti cheloveka pri konstruirovanii estestvennonauchnykh znaniy o prirode [Problems of development of human cognitive activity in the construction of scientific knowledge about the nature]. Vestnik KGPU [Bulletin KSPU]. 2012, I. 2 (20), pp. 144-150.

4. Usova A.V. Formirovanie u shkol´nikov nauchnykh ponyatiy v protsesse obucheniya [Formation at schoolboys of scientific concepts in the learning process]. Moscow, Russian Academy of Education University Publ., 2007.

Login or Create
* Forgot password?