PROBLEMS AND SOLUTIONS OF GRAPHIC DISCIPLINES СOMPUTERIZATION AT THE UNIVERSITY
Abstract and keywords
Abstract (English):
Design disciplines have a significant share in any mechanical engineer’s training. In modern conditions the trend is that traditional development tools are replaced with new software and hardware and a variety of peripherals. Along with these positive changes unwonted phenomenon more frequently appear and affect the quality of fundamental theoretical training of students. Fundamental training seems to have faded into the background, giving way to computer skills, studying specialized programs and applications. Are full computerization of education and diversion from traditional basics all that necessary?Learning the rules of drawing and current GOST is vital for a future engineerasit allows expressinga technical idea and not only teaches common forms of visualization, but also givesan opportunity to properly prepare project documentation and comply with the standards. The developer has the right to use traditional approaches or computer. However those accustomed only to PC keyboard forget that machine graphics are merely the tools of automation designed tospeed up the project, to improve its quality and to make the process more efficient.They serve only to support the developer, providing a real opportunity if not to avoid technical errors in a complex project, but toreduce them to a minimum. This is the undoubted benefit from the introduction of electronic means, especially in manufacturing. But the benefits of the computer often take the form of dogma; students simply do not recognizeother tools. Reckless introduction of information technology has significantly reduced the role of the basis of fundamental knowledge in the study of graphic disciplines.Computer becomes the only method to achieve the goal, excluding the possibility of alternative solutions, whichis not always adequate to the level and complexity of tasks. Taking into account the experience and results of student Graphic Competitions the authorsoffer methods of resolving such problems of higher education based on The expansion of ties between computational and graphical disciplines, the need to refer to the previously studied material at all stages of training, and the right balance of traditional and modern educational technologies.

Keywords:
graphic discipline, the complexity of learning, CAD, student Olympiad, modelling, the scheme of interaction, educational blocks.
Text

В подготовке любого студента-машиностроителя проектные дисциплины занимают весомую часть. Цели очевидны и направлены на приобретение базовых приемов создания конструкций, выбора материала, проведения исследования технологических схем устройств и подготовки необходимых данных для расчетов.

Тенденция такова, что в современных условиях традиционные инструменты разработки замещаются новыми программно-аппаратными средствами и разнообразной периферией. Массовое внедрение информационных технологий вызвало появление, в свою очередь, и новых подходов к работе – автоматизации вычислений, САПР, электронного документооборота. Об этом рассказывается во многих статьях [1–3; 5; 8; 9; 12; 13; 15; 16].

Однако наряду с этими, безусловно, позитивными изменениями все чаще наблюдаются и нежелательные явления, которые отражаются в снижении качества фундаментальной, общетеоретической подготовки студентов. Она как бы отошла на второй план, уступая место приобретению навыков работы с компьютером, изучению специализированных программ и приложений. Реальное оборудование часто заменяется виртуальным, технические процессы – их компьютерной имитацией. Многие находят это приемлемым. А с учетом кризисных явлений в экономике такие подходы в образовании становятся нормой, что вызывает вполне законную озабоченность и недоумение у преподавателей, имеющих производственный опыт.

А так ли необходима полная компьютеризация обучения и уход от традиционных основ? Насколько это оправдано на практике и каковы могут быть последствия в дальнейшем? Об этом пока никто особо не задумывается, хотя поводов более чем достаточно (все чаще происходят аварии, досадные просчеты, нередко слышны сетования на «знания» новоявленных инженеров).

References

1. Asekritlva S.V. Metodika prepodavanija kursa «Graficheskie redaktory SAPR» [Technique of «SAPR Graphic Editors» course teaching]. Geometrija i grafika [Geometry and graphics]. 2013, v. 1, i. 1, pp. 46-48. (in Russian)

2. Asekritlva S.V., Shevelev Ju.P. Reshenie prikladnyh zadach s ispol´zovaniem SAPR [The solution of applied tasks with SAPR use]. Geometrija i grafika [Geometry and graphics]. 2013, v. 1, i. 1, pp. 49-51. (in Russian)

3. Bojkov A.A. Komp´juternye sredstva podderzhki uchebnyh kursov graficheskih disciplin [Computer support tools training courses graphic disciplines]. Geometrija i grafika [Geometry and graphics]. 2013, v. 1, i. 2, pp. 29-30. (in Russian)

4. Bol´shakov V., Sakaev R. Olimpiady po komp´juternoj grafike. Itogi i perspektivy [The computer graphics Olympiads’. Results and prospects.]. Komp´juternye instrumenty v obrazovanii [Computer Tools in Education]. 2000, i. 3-4, pp. 59-64. (in Russian)

5. Vavanov D.A., Ivashhenko A.V. Obzor komp´juternyh tehnologij, primenjaemyh pri obuchenii nachertatel´noj geometrii [Overview of computer technologies in teaching descriptive geometry]. Geometrija i grafika [Geometry and graphics]. 2013, v. 1, i. 2, pp. 54-57. DOI:https://doi.org/10.12737/792 (in Russian)

6. Vyshnepol´skij V.I. Moskovskie gorodskie olimpiady po inzhenernoj grafike [Moscow city academic competitions on engineering graphics]. Geometrija i grafika [Geometry and graphics]. 2013, v. 1, i. 1, pp. 83-85. DOI:https://doi.org/10.12737/486. (in Russian).

7. Vyshnepol´skij V.I. Funkcii olimpiad [Academic competitions’ functions]. Geometrija i grafika [Geometry and graphics]. 2013, v. 1, i. 3-4, pp. 44-47. DOI:https://doi.org/10.12737/2133. (in Russian)

8. Guznenkov V.N. Informacionnye tehnologii v graficheskih disciplinah tehnicheskogo universiteta [Information technologies in graphic disciplines of technical university]. Geometrija i grafika [Geometry and graphics]. 2013, v. 1, i. 3-4, pp. 26-28. DOI:https://doi.org/10.12737/2128. (in Russian)

9. Korotkij V.A., Hmarova L.I. Nachertatel´naja geometrija na jekrane komp´jutera [Descriptive geometry on computer screen]. Geometrija i grafika [Geometry and graphics]. 2013, v. 1, i. 1, pp. 32-34. DOI:https://doi.org/10.12737/469. (in Russian)

10. Olimpiada SAPR «CAD-OLYMP». Available at: http://pr.bmstu.ru (Accessed 1 December 2013).

11. Olimpiada po komp´juternomu modelirovaniju i inzhenernoj grafike v NITU "MISiS". Obrazovanie i povyshenie kvalifikacii [CADMASTER, 2012, no. 6, pp. 26-29]. Available at: http://www.cadmaster.ru/assets/files/articles/cm_67_05.pdf (accessed 20 November 2012).

12. Parvuljusov Ju.B. Primenenie komp´juternoj grafiki pri kursovom proektirovanii opticheskih priborov [Computer Graphics Use for Coursework of Optical Instruments]. Geometrija i grafika [Geometry and graphics]. V. 2, i. 1, pp. 42-45. DOI:https://doi.org/10.12737/3847. (in Russian)

13. Plastilin ili KOMPAS-3D? V Tiraspole podveli itogi Olimpiady po chercheniju i modelirovaniju [Plasticine or KOMPAS-3D? In Tiraspol, summed up the Olympiad in drawing and modeling]. Available at: http://edu.ascon.ru/main/news/items/?news=1639 (accessed 30 October 2013).

14. Salkov N.A., Kadykova N.S. Organizacija studencheskih predmetnyh olimpiad vysshego urovnja [Organization of student´s subject academic competitions of highest level]. Geometrija i grafika [Geometry and graphics]. 2013, v. 1, i. 1, pp. 80-82. DOI:https://doi.org/10.12737/485 (in Russian)

15. SAPR i komp´juternoe modelirovanie v mashinostroenii [CAD and computer modeling in engineering]. Available at: http://sapr.km.ua/olympiads (accessed 15-17 April 2013).

16. Shheglova A.V. Primenenie komp´juternyh tehnologij v processe izuchenija graficheskih discipline [Using of computer technologies during the studying of graphic disciplines]. Geometrija i grafika [Geometry and graphics]. V. 1, i. 1, pp. 73-74. DOI:https://doi.org/10.12737/482. (in Russian)

Login or Create
* Forgot password?