CHARACTERISTICS OF DEVELOPMENT OF EXHIBITION AND FAIR ACTIVITIES IN MOSCOW
Abstract and keywords
Abstract (English):
The paper presents the analytical information about the development of exhibition activity in Moscow as an information, communication and intellectual resources of socio-economic development of the region. On the basis of extensive statisticsthe author traced the dynamics of quantitative and qualitative development indexes of the sphere of exhibition and fair activities, which directly depends on the state of economics and investment activity in the territory. Exhibitions and fairs in Moscow is one of the most important sectors of the economy of the city, that largely determines the socio-economic and cultural development of the capital. 15 exhibition venues of the capital annually hold approximately 550 exhibition events with international participation, including the ones proposed by foreign organizations. The main trend in recent years has been to move many exhibitions fromunspecialized platforms and poorly equipped exhibition centers to complexes of international level. In Moscow exhibition centers that meet international standards are Expocenter and Crocus Expo. Moscow has 943.2 thousand square meters of exhibition spaces. Another feature of Moscow exhibition market is the prevalence of specialized and highly specialized exhibitions. The market of trade exhibitions and fairs develops more in the direction of B2B, i.e. business to business. Whereas regional-level activities are mainly targeted at fi nal customers. An important aspect of the exhibition-fair and congress activities is its socio-economic orientation, that providesfor increased business activity in the regions, development of regional economies, eff ective market positioning of territories, creation of new jobs and permanent employment in the region’s infrastructure. The author concludes that there is a need for state regulation of the exhibition activity, development and improvement of the regulatory and legal framework for its regulation.

Keywords:
exhibitions and fairs, exhibition events, socio-economic resources, exhibition centers of Moscow.
Text

ОСНОВНЫЕ ВЫСТАВОЧНЫЕ ПЛОЩАДКИ МОСКВЫ

Выставочно-ярмарочная деятельность в Москве — один из важнейших секторов экономики города, в значительной степени определяющий социально-экономическое и культурное развитие столицы. Она напрямую участвует в формировании рыночной инфраструктуры города, способствует расширению рынка сбыта товаров, росту экспортно-импортного обмена, создает благоприятный инвестиционный климат.

На 15 выставочных площадках столицы ежегодно проводится около 550 выставочно-ярмарочных мероприятий с международным участием, в том числе по предложениям иностранных организаций. Их общая экспозиционная площадь достигает 1,7 млн кв. м. Крупные универсальные выставочные комплексы и десятки небольших специализированных площадок создают условия для проведения сотен ежегодных экспозиционных мероприятий. В этих мероприятиях ежегодно принимают участие около 100 тыс. экспонентов, в том числе более 16 тыс. иностранных из почти 130 стран ближнего и дальнего зарубежья.

Последние 2–3 года столичные выставочные мероприятия устойчиво посещают около 8,5 млн посетителей, из которых порядка 2 млн — специалисты практически всех отраслей российской экономики, включая представителей малого предпринимательства, народных ремесел и промыслов. В целом по России Знак Всемирной ассоциации выставочной индустрии (UFI) имеют 89 выставок, в том числе 62 московские. Членами UFI являются 22 московские выставочные компании, занимающиеся организацией и проведением торгово-промышленных выставок1.

_______________________

1 Московский международный портал. Выставочно-ярмарочная деятельность
http://www.moscow.ru/ru/infrastructure/business_finance/business/services/activity/

References

1. Statisticheskiy obzor. Rossiyskiy soyuz vystavok i yarmarok. Ezhegodnyy vypusk. 2011. M., 2012.

2. Sharkov F.I. Vystavochnyy kommunikatsionnyy menedzhment (upravlenie vystavochnymi kommunikatsiyami). M.: Al´fa-Press, 2006.

3. Sharkov F.I. Kommunikologiya: osnovy teorii kommunikatsii. M.: Dashkov i Ko, 2012.

4. Masalova Yu.A. Privlekatel´nost´ rabochikh mest v sovremennykh usloviyakh. Upravlenie personalom i intellektual´nymi resursami v Rossii. 2013. № 5 (8).

5. Kontseptsiya razvitiya vystavochno-yarmarochnoy i kongressnoy deyatel´nosti v Rossiyskoy Federatsii. http://www.5p-expo.com/common/img/uploaded/exhibitions/5p_expo/docs/2013/VD_conception.pdf

6. http://expomap.ru/catalog/moscow/

7. http://www.moscow.ru/ru/infrastructure

8. http://www.crocus-expo.ru/exhibitioncenter/aboutcenter.php

9. Penny Kent. The art of the show: an introduction to the study of exhibition management. Dallas. TX: IAEM Services, Inc., 2006.

10. Lawson Fred R. Congress, convention & exhibition facilities: planning, design and management / by Fred Lawson. Oxford: Architectural, 2000.

Login or Create
* Forgot password?