Russian Federation
The increasing role of transport communications’ constructive improvement in the Black Sea region’s real economy development is inextricably linked with the need to ensure it by hydrocarbon exports’ infrastructure under the conditions of limited international cooperation and differentiation of services provided. In this paper have been marked groups of problems characterizing factors of demand creation for energy resources in modern world economy, has been revealed the Black Sea economic cooperation role in development of oil and petroleum products’ export infrastructure, has been assessed the energy policy influence on the Russian Federation´s position at the global energy market. A development strategy of vertically integrated oil company "Rosneft" at the national and international markets has been described, Russian vertically integrated oil companies’ competitive advantages and weaknesses have been considered.
infrastructure, research, real economy, transport, management, economics.
Исследования проблем управления реальной экономикой и, прежде всего, бюджетообразующих отраслей, в современных условиях не только не теряют своей актуальности, напротив, становятся все более жизненно необходимыми для социально-экономического развития нашего государства. В начале 90-х гг. прошлого столетия Россия утратила ряд своих конкурентных преимуществ, позволявших не только позиционировать себя как ведущую мировую державу, но и в этом качестве выстраивать и проводить соответствующую внешнеэкономическую политику. Речь идет в том числе об утрате Россией значительной части объектов транспортной инфраструктуры, которые складывались еще в дооктябрьский период отечественной истории. В связи с этим следует учитывать, что транспорт играет интегрирующую роль в социально-экономическом развитии любого государства, представляя собой весьма специфичный сегмент реальной экономики, в рамках которого экономические факторы тесно увязаны с внутри- и внешнеполитическими.
Особое значение приобретает постановка и решение данных задач в Черноморском экономическом регионе России, существенно изменившем свою конфигурацию в связи с известными событиями. Возрастание роли конструктивного совершенствования транспортных коммуникаций в развитии реальной экономики этого региона неразрывно связано с необходимостью ее обеспечения эффективной инфраструктурой в условиях ограничения международной кооперации и дифференциации предоставляемых услуг. Последнее предполагает, например, конструктивное обеспечение мобильности таможенной очистки экспортно-импортных операций, новых методов организации международного транспортно-логистического бизнеса в этом регионе.
1. Votinov A.V. Strategii rossiyskikh vertikal´no-integrirovannykh neftyanykh kompaniy v chernomorsko-sredizemnomorskom regione [Strategy Russian vertically integrated oil companies in the Black Sea and the Mediterranean region]. Moscow, Department of International ehkon. and watered. Research Institute of Economics Publ., 2009.
2. Votinov A.V. Razvitie prichal´nogo kompleksa v portu Tuapse: so-vremennye inzhenerno-ekonomicheskie podkhody [Development of port complex in the port of Tuapse modern engineering and economic approaches]. Moscow, Makspress Publ., 2011.
3. Votinov A.V. Vneshneekonomicheskie svyazi rossiyskikh VINK v chernomorsko-sredizemnomorskom regione [Foreign economic relations Russian vertically integrated oil companies in the Black Sea and the Mediterranean region]. Novocherkassk, LIK Publ., 2012.
4. Votinov A.V. Vertikal´no-integrirovannye neftyanye kompanii Rossii v sisteme mezhdunarodnogo ekonomicheskogo sotrudnichestva v chernomorsko-sredizemnomorskom regione (transportnye aspekty) [Vertically integrated Russian oil companies in the system of international economic cooperation in the Black Sea and the Mediterranean region (transport aspects)]. Moscow, Department of International economical and political Research of Russian academy of Sciences Publ., 2013.
5. Votinov A.V. Puti povysheniya nadezhnosti kompensatsionnykh sistem tekhnologicheskikh truboprovodov [Ways to improve the reliability of the compensation systems of technological pipelines]. Neftegazovoe delo [Oil and Gas Business]. 2005, I. 1. Available at: http://www.ogbus.ru (in Russian)
6. Votinov A.V. Novye neftepererabatyvayushchie moshchnosti na Chernom more: Tuapsinskiy NPZ [New refining capacity in the Black Sea: Tuapse]. Neft´, gaz i biznes [Oil and Gas business]. 2011, I. 11. (in Russian)
7. Votinov A.V. Razvitie rossiyskoy sistemy morskikh neftyanykh ter-minalov na chernom more: Tuapsinskiy glubokovodnyy [Development of the Russian system of marine oil terminals on the Black Sea: Tuapse deep]. Neft´, gaz i biznes [Oil and Gas business]. 2011, I. 12. (in Russian)
8. Votinov A.V. K voprosu o perspektivakh sprosa i predlozheniya na svetlye nefteprodukty v Evrope i SShA [On the prospects for supply and demand for light oil products in Europe and the United States]. Ekspozitsiya Neft´ Gaz [Exposure Oil Gas]. 2012, I. 1. (in Russian)
9. Votinov A.V. K voprosu o modernizatsii Rossiyskikh NPZ i vnut-rennem rynke motornykh topliv: vzglyad iz Tuapse [On the modernization of Russian refineries and domestic motor fuels: a view from Tuapse]. Ekspozitsiya Neft´ Gaz [Exposure Oil Gas]. 2012, I. 2. (in Russian)