ZERO CONTROL AS INTEGRAL PART OF GEOMETRICAL AND GRAPHIC DISCIPLINES’ INSTRUCTION TECHNIQUE
Abstract and keywords
Abstract (English):
The interdependence between diagnostic function of first year students’ zero level knowledge control in geometry and technical drawing and instruction technique in geometrical and graphic academic profile is considered in this work. Methodical procedures and developments for traditional learning system adaptation to existing level of students training are offered by: using of learning tests connecting the basic geometric knowledge with teaching materials; graphical tasks’ full spectrum content personification; using of specific E-learning courses oriented to full-time students.

Keywords:
zero control, geometry, engineering graphics, methodical developments, geometrical and graphics disciplines, knowledge, E-learning.
Text

Постановка проблемы

Уровень знаний по фундаментальным дисциплинам, изучаемым студентами втузов, фактически определяет уровень подготовки будущих специалистов в целом, а следовательно, нуждается в постоянном мониторинге с учетом быстро меняющихся условий их получения.

Стремительное развитие информационных технологий обеспечивает в настоящее время создание новых технологий и обучения и контроля его качества, в частности, по фундаментальным дисциплинам, имеющим дело с графической информацией.

Качество усвоения студентами учебной дисциплины (уровень знаний), в том числе начертательной геометрии, являющейся основой геометрического моделирования инженерных объектов, напрямую зависит от целого ряда факторов. К основным факторам можно отнести:

  • уровень школьной подготовки абитуриентовстудентов 1-го курса;
  • качество используемых методик обучения и учебно-методических материалов;
  • уровень квалификации преподавателей;
  • личностная мотивация.

Если на три последних фактора преподаватель может оказывать воздействие, то первая причина выступает априори и во многих случаях при получении низкого конечного результата является основной.

Краткий анализ состояния вопроса

Причинам слабой геометрической подготовки абитуриентов, вопросам заметного сокращения учебных часов по геометрии в средней школе, аудиторных часов по курсу начертательной геометрии и инженерной графики в настоящее время уделяется большое внимание [1; 5; 6; 9].

К сожалению, преподавание предмета «Черчение» во многих средних школах нашего региона факультативно. Невысокие школьные знания по математике, геометрии ставят преподавателей в несколько затруднительное положение: в короткие сроки подготовить «среднестатистического» студента к усвоению понятийного аппарата начертательной геометрии — базы пространственного мышления в целом. По мнению преподавателей средних и высших учебных заведений, а также психологов и педагогов-исследователей, именно задача обучения пространственному мышлению зачастую становится «неподъемной» для студентов младших курсов.

 

References

1. Babenko V.M., Muhina O.V., Shapovalova G.Ya. Input control as a method of checking the level of school geometry, graphic preparation of students. Materialy vseukrainskoy nauchnometodicheskoy konferentsii «Innovatsionnyie aspekty geometrograficheskogo obrazovaniya» [Materials Ukrainian scientific conference «Innovative aspects of geometrical graphics education»]. Sevastopol, 2012, pp. 31-37 (in Russian).

2. Buda A. G. Strategies for improving knowledge of descriptive geometry students of engineering specialties. Materialy vseukrainskoy nauchno-metodicheskoy konferentsii «Innovatsionnyie aspekty geometro-graficheskogo obrazovaniya» [Materials Ukrainian scientific conference «Innovative aspects of geometrical graphics education»]. Sevastopol, 2012, pp. 28-30. (in Ukrainian)

3. Buda A. G. Optimization of students´ knowledge of engineering profile. Materialy 2-oy mezhdunarodnoy nauchno-prakticheskoy internet konferentsii KGP-2011. [Proceedings of the 2nd International Scientific and Practical Internet Conference KGP-2011]. Available at: http://www.conf2011@kig.pstu/ac/rupapers/120/ (in Russian).

4. Buda A. G., Slobodjanjuk O. V. Approach to intensify students´ knowledge of engineering and computer graphics. Mezhvedomstvenny nauchno-tekhnicheskiy sbornik «Tekhnicheskaya estetika i dizayn» [Interdepartmental Scientific-Technical Collection «Technical and aesthetic design»]. Kiev, 2011, i. 8, pp. 50-54. (in Ukrainian).

5. Varushkin V.P., Kraynova M.N. Input control and quality management training bachelors. Materialy 3-oy mezhdunarodnoy nauchno-prakticheskoy internet-konferentsii KGP-2012. [Proceedings of the 3rd International Scientific and Practical Internet Conference KGP-2012]. Available at: http://www.dgng.pstu.ru/conf2012/papers/63/ (in Russian).

6. Kozlova I.V. Monitoring the quality of graphic preparation of students. Materialy 1-oy mezhdunarodnoy nauchno-prakticheskoy internet konferentsii KGP-2010 [Proceedings 1st International Scientific and Practical Internet Conference KGP-2010]. Available at: http://www.dgng.pstu.ru/conf2010/papers/42/ (in Russian).

7. Melnyk O. P., Skoriukova Ya. G., Slobodyanyuk O. V. Inzhenerna grafika. Dystantsiynyy praktykum. Ch. 1. Pryamokutni zobrazhennya tryvymirnykh ob´yektiv [Engineering graphic arts. Distanciyniy praktikum. Part 1. Rectangular images of three-dimensional objects]. Vinnitsya, VNTU Publ. 2010. (in Ukrainian)

8. Melnyk O. P., Skoriukova Ya. G., Slobodyanyuk O. V. Inzhenerna grafika. Dystancijnyj praktykum. Ch. 2. Vykonannja ta oformlennja tehnichnyh zobrazhen Engineering graphic arts [Distanciyniy praktikum. Part 2. Implementation and oformlennya tekhnichnikh images]. Vinnitsya, VNTU Publ. 2013. (in Ukrainian)

9. Tihonov-Bugrov D.E. Evaluation of the results of geometrical graphic preparation freshmen. Materialy 3-oy mezhdunarodnoy nauchno-prakticheskoy internet-konferentsii KGP-2012. [Proceedings of the 3rd International Scientific and Practical Internet Conference KGP-2012]. Available at: http://www.dgng.pstu.ru/conf2012/papers/21/ (in Russian).

Login or Create
* Forgot password?