COMMUNICATION AS ADAPTATION METHOD FOR PRIMARY STUDENTS IN RESIDENTIAL SCHOOLS FOR ORPHANED CHILDREN
Abstract and keywords
Abstract (English):
The article reveals difficulties of fostering interpersonal relations skills in orphans raised in residential schools. It refers to psychological and pedagogical methods to recognize levels of social adaptation of orphans of various ages on the basis of school boards of experts, as well as to the system of pedagogical support, that includes training, specific know-how programs and communicational means to reduce negative effects of desadaptation.

Keywords:
communication, adaptation, training, support, board of experts.
Text

ЗНАЧЕНИЕ МЕЖЛИЧНОСТНОГО ВЗАИМОДЕЙСТВИЯ В ПСИХОЛОГИЧЕСКОМ РАЗВИТИИ РЕБЁНКА

В социально-психологическом смысле суть человеческой жизни можно определить как общение, ибо все пространство жизнедеятельности человека межличностно по своему характеру. Однако эффективные навыки взаимодействия с людьми не появляются сами по себе, не возникают по волшебству, им обучают. И особенно важно начинать обучение навыкам общения, развивать культуру поведения как можно раньше, с детского возраста. Впечатления данного возрастного периода оставляют неизгладимый след в сознании человека, он впитывает в себя социальные нормы и правила окружающего мира [8].

В своем труде «Психология сиротства» А.М. Прихожан и Н.Н. Толстых подчеркивают важность раннего развития ребенка-сироты, которая обусловлена значительными изменениями всей его жизни. Для детей, растущих вне семьи, это обычно означает еще и смену детского учреждения: из дошкольного детского дома они попадают в детские учреждения школьного типа (школьный детский дом, школа-интернат и др.) [10]. Ребенка-сироту необходимо «ввести в сложный мир человеческих отношений», его нужно приучать жить среди людей, формируя такие психологические качества, как толерантность, способность к эмпатии, чувствительность, бережное отношение к своему и чужому опыту [10, с. 7].

References

1. Anan’ev B.G. Chelovek kak predmet poznaniya [Man as an object of knowledge]. Moscow, Pedagogika Publ., 1980.

2. Dzhonson D.U. Trening obshcheniya i razvitiya [Communication training and development]. Moscow, Progress Publ., 2000.

3. Zaporozhets A.V. Psikhologicheskoe razvitie rebenka [Psychological development of the child]. Moscow, Pedagogika Publ., 1986.

4. Kozlova S.A., Shakhmanova A.Sh. Pedagog detskogo doma [Teacher orphanage]. Balashov, Nikolaev Publ., 2011.

5. Krivtsova S.V., Mukhamatulina E.A. Trening: navyki konstruktivnogo vzaimodeystviya s podrostkami [Training: skills of constructive interaction with teenagers]. Moscow, Genezis Publ., 1997.

6. Leont´ev A.A. Psikhologiya obshcheniya [Psychology of communication]. Moscow, Smysl Publ., 1999.

7. L´vov M.R. Rech´ mladshikh shkol´nikov i puti ee razvitiya [These younger students and the way of its development]. Moscow, Prosveshchenie Publ., 1975.

8. Novikova E.V. Osobennosti obshcheniya i proyavleniya shkol´noy dezadaptatsii u mladshikh shkol´nikov i podrostkov [Features of communication and manifestation of school exclusion in primary school children and adolescents]. Obshchenie i formirovanie lichnosti shkol´nika [Communication and the formation of the individual student]. Moscow, 1987.

9. Osnitskiy A.K. Opredelenie kharakteristik sotsial´noy adaptatsii [Characterisation of social adaptation]. Zhurnal prakticheskogo psikhologa [Journal of Practical Psychology], 1998, № 1.

10. Prikhozhan A.M., Tolstykh M.N. Psikhologiya sirotstva [Psychology orphanhood]. St. Petersburg, Piter Publ., 2007.

11. Tsyleev V.R. O probleme psikhologicheskoy adaptatsii shkol´nikov [On the problem of psychological adaptation of pupils]. Psikhologicheskaya nauka i obrazovanie [Psychological Science and Education], 1998, № 3.

12. Tsyleev V.R. O probleme psikhologicheskoy adaptatsii shkol´nikov [On the problem of psychological adaptation of pupils]. Psikhologicheskaya nauka i obrazovanie [Psychological Science and Education], 1998, № 4.

Login or Create
* Forgot password?