INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES AS MEANS OF TEACHER’S SELF-EDUCATION AND SELF-DEVELOPMENT
Abstract and keywords
Abstract (English):
In conditions of insufficient experience related to the use of modern information technologies, limited arsenal of methodical practices, educational resources, remote courses, allowing to master FSES innovations, innovative technologies, and apply them professionally in educational activity, teachers have to conduct search of new forms and professional development methods, to pass to collective forms of professional self-education themselves. For this purpose it is necessary to expand teachers’ communicative opportunities significantly: they have to participate and to create network communities themselves, to use teleconferences, thematic forums, social networks to initiate various ways of interaction for purposeful generalization and experience exchange, joint professional development on the basis of web technologies use. Development of the information and communication educational environment on web resources basis, and methodical aspects of professional selfeducation creation are one of perspective directions of the higher professional pedagogical education, which importance will constantly increase in this environment.

Keywords:
self-education, self-development, web technologies, future teachers, professional development, IKOS
Text

В соответствии с Концепцией долгосрочного социально-экономического развития Российской Федерации на период до 2020 года стратегической целью государственной политики в области образования является повышение доступности качественного образования, соответствующего требованиям инновационного развития экономики, современным потребностям общества и каждого гражданина. Для реализации этой цели предполагается в качестве приоритетной задачи создать современную систему непрерывного образования, подготовки и переподготовки профессиональных кадров. Ведущими принципами непрерывного образования должны стать его опережающий характер и значительное увеличение доли самообразования.

Информационно-коммуникационная образовательная среда должна строиться на основе личностно ориентированной модели обучения и необходимости реализации непрерывного образования в условиях активной самостоятельной учебной деятельности, с ориентацией на

References

1. Voronina T.P., Kashitsin V.P., Molchanova O.P. Obrazovanie v epokhu novykh informatsionnykh tekhnologiy. M.: Assotsiatsiya Mezhdunarodnogo Obrazovaniya, 1995.

2. Levchenko I.V., Samylkina N.N., Dergacheva L.M. Uchebnaya programma «Teoriya i metodika obucheniya informatike» dlya studentov matematicheskogo fakul´teta po spetsial´nosti 030100.00 «Informatika» kafedry informatiki i prikladnoy matematiki Moskovskogo gorodskogo pedagogicheskogo universiteta.

3. Osnovy obshchey teorii i metodiki obucheniya informatike / pod red. A.A. Kuznetsova. M.: BINOM. Laboratoriya znaniy, 2010.

4. Skorobogatova T.S. Razvitie samoobrazovatel´noy kompetentnosti u budushchego uchitelya informatiki. Pedagogicheskoe obrazovanie v Rossii. 2011. № 4.

5. Smirnova Yu.A. Otlichie samostoyatel´noy deyatel´nosti uchashchikhsya ot samostoyatel´noy raboty uchashchikhsya. Problemy i perspektivy razvitiya obrazovaniya: materialy Mezhdunar. zaoch. nauch. konf. Perm´: Merkuriy, 2011.

Login or Create
* Forgot password?