Stavropol', Russian Federation
Stavropol', Russian Federation
Stavropol', Russian Federation
The article deals with the issues related to the pedagogical monitoring technology used in the system of vocational education to identify the success of the development of professionally important qualities of students. Attention is drawn to the fact that the monitoring provides the teacher and the student the opportunity to compare the planned and actual results, to identify hidden reserves and guidelines for successful work, on the basis of which it is possible to outline a program of further action. It is indicated that the monitoring technologies, such as testing, reveal not only the level of development of professionally important qualities of the student, but also their compliance with specifi c standards obtained by analyzing the methods of performing a number of special tasks. Positive trends in educational situations in the electronic information and educational environment entail positive changes in the success of the development of professionally important qualities of students.
monitoring, monitoring tasks, monitoring technologies, professionally important qualities, electronic information and educational environment.
К профессионально важным качествам студента любого направления подготовки относят его личностные и профессиональные качества, которые обеспечивают высокую вероятность успешности его профессионального становления. Они необходимы и достаточны для осуществления той или иной плодотворной деятельности. В профессиональном образовании внешними факторами, инициирующими развитие профессионально важных качеств студента, могут быть содержание и технологии выполнения деятельности, система оценки учебных достижений и уровня развития студентов. В связи с этим представляется обоснованным рассмотрение возможностей педагогической технологии мониторинга профессионально важных качеств студентов. В настоящее время эта технология является одним из приоритетных направлений современной теории и практики управления образовательными системами [4]. Мониторинг представляет собой «целенаправленное, специально организованное, непрерывное слежение за изменением основных свойств качества образования с целью своевременного принятия адекватных управленческих решений по коррекции образовательного процесса на основе анализа собранной информации и педагогического прогноза» [1]. В ходе мониторинга профессионально-образовательного процесса можно решить следующие задачи:
отслеживание трудностей, неспособности понять новый учебный материал;
разработка способов управления профессионально-образовательным процессом;
получение информации о сформированности профессионально важных качеств студентов;
выявление устойчивых тенденций к ухудшению результативности профессионально-образовательного процесса.
1. Girba Ye.Yu. Organizatsionno-pedagogicheskiye usloviya monitoringa obrazovatel’nogo protsessa v sovremennoy shkole. Kand. Diss. [Educational conditions of monitoring of the educational process in the modern school. Cand. Diss.]. Moscow, 2008. 180 p.
2. Gorovaya V.I., Shevchenko G.I. Pedagogicheskoye upravleniye uchebnoy integratsii studentov v elektronnoy obrazovatel’noy srede [Pedagogical management of educational activity of students in the electronic educational environment]. Stavropol’, OOO ID TESERA Publ., 2016. 214 p.
3. Zeyer E.F. Lichnostno-razvivayushchiye tekhnologii nachal’nogo professional’nogo obrazovaniya [Personalitydeveloping technologies of primary vocational education]. Moscow, Izdatel’skiy tsentr «Akademiya» Publ., 2010. 176 p.
4. Ryabova, N.V. Komp’yuternyye tekhnologii v monitoringe professional’nogo stanovleniya studentov [Computer technologies in monitoring of professional development of students]. Standarty i monitoring v obrazovanii [Standards and monitoring in education]. 2007, I. 1, pp. 23 - 27.
5. Shevchenko G.I. Sredstva metodicheskogo soprovozhdeniya uchebnoy deyatel’nosti studentov v elektronnoy informatsionno-obrazovatel’noy srede [Means of methodological support of educational activities of students in the electronic information and educational environment]. Mir nauki, kul’tury, obrazovaniya [World of Sciences, culture, education]. 2015, I. 3 (52), pp. 195-197.
6. Yarulov A.A. Kriterial’no-oriyentirovannaya diagnostika i kul’tura integrativnogo upravleniya [Criteria-based diagnostics and culture of integrative management]. Shkol’nyye tekhnologii [School technologies]. 2005, I. 3, pp. 132-148.