STAFF ENGAGEMENT AS THE FACTOR OF EFFECTIVE CHANGE MANAGEMENT AT THE SPACE AND ROCKET ENTERPRISES
Abstract and keywords
Abstract (English):
In the article the need of increased stuff engagement in organization and technology changes at the space and rocket enterprises is justified. The prerequisites of research and creation of engagement growth conditions at one of the leading space and rocket enterprise are identified. The set of modern views about stuff engagement, is described, the general approaches to analyze and measurement of engagement. The results of the stuff survey with Gallup questionnaire concluded the need of growth of some stuff engagement parameters are presented. The concept of the stuff engagement management in conditions of organization and technology changes at space and rocket enterprise is formed. The scientific novelty of the research consists in Roskosmos corporative competences and Gallup engagement assessment model adaptation to Kano’s product attribute model. The conclusion about need of priority of some managers’ corporative competences development, aimed at organization and technology changes stuff engagement growth is made.

Keywords:
space and rocket industry, organization and technology changes, concept of the stuff engagement management, Kano model, managers corporative competences.
Text

ВВЕДЕНИЕ
Вовлеченность сотрудников проявляется в том, что они заинтересованы в успехе предприятия, лояльны ему и удовлетворены содержанием своего труда. Вовлеченные работники проактивны, нацелены на перспективу личного и
профессионального роста. Это позволяет им участвовать в формировании и развитии корпоративной культуры, поддерживать в подразделении командный дух и продуктивные рабочие отношения. Сокращение финансирования Федеральной космической программы до 2025 г. требуют от предприятий госкорпорации «Роскосмос» проведения существенных организационных изменений, основанных на следующих принципах:
• высокая требовательность и особый контроль исполнения гособоронзаказа;
• госкорпорация станет непосредственным участником всех контрактов заказчиков;
• создание управления технического заказчика;
• исполнительные директора и заместители генерального директора Госкорпорации в обязательном порядке войдут в советы директоров ведущих предприятий;
• создание Совета рационализаторов при Госкорпорации для обеспечения научной организации труда на предприятиях и использования лучших практик;
• нацеленность на диверсификацию производства;
• создание управления перспективных исследований для обеспечения нужд технического прогресса в области военного экономического и научного космоса совместно с Фондом перспективных исследований;
• сотрудничество с Росатомом в создании альтернативных источников энергии, специальных стратегических материалов, радиационностойкой электронной компонентной базы и суперкомпьютерных технологий;
• работа с частными инвесторами и создание совета по государственно-частному партнерству [1]
Очевидно, что реализация новых амбициозных проектов организационных изменений должна опираться на высокую степень готовности и заинтересованности персонала. За последние 10 лет в госкорпорации осуществлены значительные положительные сдвиги в части модернизации системы управления персоналом. На ракетно-космических предприятиях создана и совершенствуется сквозная система мотивации персонала, привлечения молодежи и подготовки высококвалифицированных специалистов через реализацию различных проектов. Для предприятий Красноярского края и АО «Красмаш» такими проектами стали — «Развитие дуального образования в Красноярском крае» и научно-образовательный проект «Космическая одиссея», участие в международном молодежном форуме «Инженеры будущего», Всероссийской инженерной олимпиаде для школьников «Звезда», и пр. 

References

1. Roskosmos. Opredeleny napravlenija razvitija goskorporacii i kosmicheskoj otrasli [Roskosmos. The directions of development of state corporation and space industry are defined] Available at: https://www.roscosmos.ru/25248/ (Accessed: 8 August 2018).

2. Oficial’nyj sajt AO «Krasmash» [The official site JSC Krasmash] Available at: http://www.krasm.com/innovactivities/innov.aspx (Accessed: 8 September 2018)

3. Verba S., Schlozman K.L., Brady H. Voice and Equality: Civic Voluntarism in American Politics. Cambridge Harvard University Press, 1995. - pp. 343-344.

4. Tsarenko S. Uvlechenie vovlecheniem: chto nuzhno sdelat’, chtoby sotrudniki rabotali s «ogon’kom» [Passion for engagement: what we need to do so that employees work with the passion]. Kadrovik.ru [HR-manager.ru], 2012, I. 6, pp. 15-18. (in Russian)

5. Kahn W.A. (1990) «Psychological conditions of personal engagement and disengagement at work», Academy of Management Journal, Vol. 33, p. 692-724.

6. Baumruk R. (2004) «The missing link: the role of employee engagement in business success», Workspan, Vol. 47, pp. 48-52.

7. Richman A. (2006) «Everyone wants an engaged workforce how can you create it?», Workspan, Vol. 49, pp. 36-39.

8. Shaw K. (2005) «An engagement strategy process for communicators», Strategic Communication Management, Vol. 9, No. 3, pp. 26-29.

9. Frank F.D., Finnegan R.P. and Taylor C.R. (2004) «The race for talent: retaining and engaging workers in the 21st century», Human Resource Planning, Vol. 27, No. 3, pp. 12-25.

10. Truss C., Soane E., Edwards C., Wisdom K., Croll A. and Burnett J. (2006) Working Life: Employee Attitudes and Engagement 2006. London, CIPD.

11. MacLeod D., Clarke N. (2006) A report to Government. Engaging for Success: enhancing performance through employee engagement. Available at: http://dera.ioe.ac.uk/1810/1/file52215.pdf/ (Accessed: 3 August 2018).

12. Aon Hewitt Global Employee Engagement Database. Available at: https://www.aon.com/attachments/human-capitalconsulting/2012_TrendsInGlobalEngagement_Final_v11.pdf/ (Accessed: 1 August 2018).

13. Towers Watson (2011). CIPD Employee Engagement Conference 2010 Available at: http://www.cipd.co.uk/NR/rdonlyres/DFD77112-3A5B-458C-9F82-81540C899062/0/CIPDEmployeeEngagementConference2010InitiativesTW. pdf/ (Accessed: 10 August 2018).

14. The Gallup Organization (2006). The Gallup Organization: Engagement Predicts Earnings Per Share. Washington Available at: http://www.sheila-scott.co.uk/articles/Engaged-scottfinal.pdf/ (Accessed: 14 August.2018).

15. Onuchin A. Vovlechennost’ personala: ot izmerenija k upravleniju [Stuff engagement: from dimension to management] Available at: http://www.ecopsy.ru/publikatsii/vovlechennostpersonala-ot-izmereniya-k-upravleni.html/ (Accessed: 6 September 2018).

16. What is the Kano Model? Available at: https://www.kanomodel.com/ (Accessed: 12 September 2018).

Login or Create
* Forgot password?