THE QUALITY OF GRADUATES’ PREPARATION OF THE PERSONNEL MANAGEMENT DEPARTMENT OF THE STATE UNIVERSITY OF MANAGEMENT AND THEIR POST-GRADUATE WORK CAREER
Abstract and keywords
Abstract (English):
The article analyzes results of the study "Quality of graduates’ preparation of the Personnel Management Department and their postgraduate work career", aimed at assessing the effectiveness of employing specialists' the State University of Management, organized with the involvement of graduates of this department. In order to gather information as a basis for the study, authors compiled a questionnaire containing 30 questions, respondents had to assess the quality of their professional training, and then talk about their employment by answering questions concerning: compliance of the current profession with the acquired specialty; problems encountered in finding a job; factors that affected employment; sphere of company' activity, the scale of the company and its rating, the position of the respondent and the level of his salary. Also, functions that are performed in the process of professional activity were disclosed and graduates' satisfaction with the position taken as a whole. In addition, respondents answered questions related to the vision of the real profession in the labor market. Authors analyzed the results of the questionnaire, which ultimately allowed them to assess the quality of professional training of specialists and their postgraduate work career. Also, solutions were offered for solving the problems identified in the analysis process.

Keywords:
graduate, quality of training, job placement, career, human resources, personnel management.
Text

Реформационные процессы, протекающие в настоящее время и затрагивающие систему образования РФ, способствуют актуализации такой проблемы, как трудоустройство выпускников вузов. К ней обращено внимание государственных органов власти, различных секторов экономики и общества в целом, так как данное явление послужило импульсом для роста безработицы среди молодых специалистов. Во многом успех трудовой карьеры зависит от того, насколько выпускник соответствует ожиданиям работодателя.
Одним из основных факторов, влияющих на это, является высокий уровень качества подготовки выпускников вузов, к которому обращено внимание со стороны всего общества. Необходимость повышения его уровня вызвана тем, что российские работодатели не удовлетворены качеством подготовки выпускников учреждений высшего профессионального образования, в частности наличием у них необходимых практических навыков. Это может быть вызвано рядом причин [3; 5].
В связи с существующими на рынке труда проблемами повышение качества подготовки является целевой задачей, как государства, так и отдельно взятого вуза. На ее выполнение направлены государственные акты, многочисленные документы, регламентирующие механизмы действий, системы управления качеством подготовки выпускников и его оценки.
Но, несмотря на такое повышенное внимание к качеству образования, имеет место многоаспектность его трактовок с разных точек зрения. Например, в одном из источников отмечается, что «одни сводят качество образования к качеству обучения, другие под качеством образования понимают качество обучения и всего воспитания, а потому буквально за все спрашивают со школы. Третьи под качеством образования понимают степень развитости личности. Четвертые под качеством образования понимают готовность выпускника к жизни» [4].
Неопределенность в трактовке термина качество образования отмечается не только у отечественных исследований, но и у зарубежных.

References

1. Loseva L.P. Kachestvo podgotovki spetsialista v sisteme vysshego professional’nogo obrazovaniya kak ob”ekt upravleniya [Quality of specialist training in the system of higher professional education as an object of management.]. Molodoy uchenyy [Young Scientist]. 2011, I. 6, V. 2.

2. Pryazhnikova E.Yu. Psikhologiya truda: teoriya i praktika [Work Psychology: Theory and Practice]. Moscow, Yurayt Publ., 2015. 20 p.

3. Zamanova I.F. K voprosu kachestva obrazovaniya v vuze [To the issue of the quality of education in the university].

4. Rozina N.M. Kachestvo podgotovki vypusknikov vuzov: teoretiko-metodologicheskie aspekty [Quality of training graduates: theoretical and methodological aspects]. Gumanitarnye nauki [Humanities]. 2014, I. 3.

5. 42% rabotodateley udovletvoreny kachestvom prakticheskoy podgotovki vypusknikov SPO i lish’ tret’ - navykami vypusknikov vuzov [42% of employers are satisfied with the quality of practical training of graduates of the STR and only a third with the skills of graduates of higher education institutions]. Available at: https://asi.ru/news/76708/

6. Yusupova I.V. Kriterii otsenki kachestva podgotovki vypusknikov obrazovatel’nykh uchrezhdeniy UNPO i USPO [Criteria for assessing the quality of the training of graduates of educational institutions of UNPO and USP].

7. Baydenko V.I. Obespechenie kachestva vysshego obrazovaniya: sovremennyy opyt [Ensuring the quality of higher education: modern experience]. Vysshee obrazovanie v Rossii [Higher education in Russia]. 2017, I. 11.

Login or Create
* Forgot password?