INFORMATION OPENNESS OF EDUCATION AS A RESOURCE FOR IMPROVING THE QUALITY OF THE CONDITIONS FOR PROVIDING EDUCATIONAL SERVICES
Abstract and keywords
Abstract (English):
Based on data on the information openness of the education system and educational institutions of Kemerovo Region obtained by means of the integrated monitoring implemented in the region since 2008, as well as on the results of an independent assessment of education quality, the authors analyze the development of informatization processes in the context of ensuring the information openness of the region’s education and its results (on the example of general education institutions) in order to identify possible prospects and improve the activities in question. The eff orts of state, education authorities and regional organizations on informatization have resulted in achieving high values of the indicators of normative, material, HR, programme, and organizational support of information openness. However, the availability of information and services intended for the interaction of all the participants in the educational process presents a problem for a large number of organizations and indicates the failure to fulfi ll the functional tasks of ensuring openness and accessibility of information about an organization. The authors suppose that this makes it possible to determine the further prospects for implementing the regional educational policy in the fi eld of informatization, with an emphasis on eff ective practices of interaction between interested parties and satisfaction of their information needs.

Keywords:
independent evaluation of the quality of education, educational activities, evaluation criteria, information accessibility, integrated monitoring, education quality.
Text

Информационная открытость является глобальной характеристикой современного мира, затрагивает все сферы жизни и деятельности человека, производства, общественных отношений, процессов и служит оптимизации, повышению эффективности и мобильности взаимодействия заинтересованных сторон в целях совершенствования деятельности и ее результативности. Информационная открытость в образовании выступает приоритетом государственной образовательной политики, а ее обеспечение — обязательным требованием к системе образования и образовательным организациям [7]. Широта и многоаспектность информационной открытости образования порождает не только разные контексты рассмотрения данного явления, но и взаимосвязи, которые выступают в качестве как условий, так и эффектов развития образования. Авторы данной статьи взяли за основу позицию исследователей, рассматривающих информационную открытость как модель открытого образования, обеспечивающую двусторонний информационный обмен между различными участниками образовательного процесса и иными заинтересованными субъектами, способствующую удовлетворению потребностей стейкхолдеров (от англ. stekeholder — «заинтересованная сторона», «причастная сторона» — физическое лицо или организация, имеющие право, долю, требования или интересы относительно системы или ее свойств) в информации о деятельности образовательной системы и позволяющую образовательной организации, органам управления образованием получать обратную связь [2, 3]. Авторы разделяют утверждение, что информационная открытость, помимо самоценности, является важным условием эффективной реализации моделей операционной и институциональной открытости, которые подразумевают доступность образования для любого желающего, в том числе через возможность получения его в дистанционных формах, на внесистемных образовательных сервисах, и реализацию прав потребителей образовательных услуг активно участвовать в формировании и развитии системы образования, оценке качества образовательных услуг и управлении им. Таким образом, информационная открытость образования активно развивается как результат усилий государства по нормативному регулированию, материально-техническому, программному, компетентностному обеспечению и является ресурсом для повышения качества, улучшения условий предоставления образовательных услуг за счет совершенствования механизмов двустороннего информационного обмена, расширения доступности образования и активизации участия потребителей в совершенствовании деятельности образовательных организаций. В данной статье предпринята попытка анализа развития процессов информатизации в контексте обеспечения информационной открытости образования региона и ее результатов (на примере организаций общего образования) для определения возможных перспектив и совершенствования рассматриваемого направления деятельности.

References

1. Borodkina E.V., Krasnoshlykova O.G., Shefer I.V. Nezavisimaya otsenka kachestva obrazovatel’noy deyatel’nosti kak aspekt razvitiya regional’noy sistemy obrazovaniya [Independent assessment of the quality of educational activities as an aspect of the development of the regional education system]. Nauka i obrazovanie: novoe vremya [Science and education: a new era]. 2017, I. 5. Available at: https://articulus-info.ru/wp-content/uploads/2017/10/5_2017o_Borodkina-Rrasnoshlikova-Shefer.pdf.

2. Galaktionova T.G. Kazakova E.I. Ob otrazhenii ponyatiya «otkrytoe obrazovanie» v pedagogicheskoy teorii i praktike [On the refl ection of the concept of “open education” in pedagogical theory and practice]. Pis’ma v Emissiya. Offl ayn [Letters to the Issue. Offl ine]. 2012, I. 3. Available at: http://www.emissia.org/offl ine/2012/1752.htm.

3. Mertsalova T.A. Informatsionnaya otkrytost’ sistemy obrazovaniya: voprosy eff ektivnosti gosudarstvennoy politiki [Information openness of the education system: issues of the eff ectiveness of public policy]. Voprosy obrazovaniya [Education]. 2015, I. 2, pp. 40-75. Available at: https://vo.hse.ru/2015--2/152228866.htm.

4. Metodicheskie rekomendatsii po raschetu pokazateley nezavisimoy otsenki kachestva obrazovatel’noy deyatel’nosti organizatsiy, osushchestvlyayushchikh obrazovatel’nuyu deyatel’nost’. Utverzhdeny Prikazom Ministerstva obrazovaniya i nauki Rossiyskoy Federatsii ot 15.09.2016 № AP-87/02vn [Methodological recommendations on the calculation of indicators of independent evaluation of the quality of educational activities of organizations engaged in educational activities. Approved by the Order of the Ministry of Education and Science of the Russian Federation of September 15, 2016 No.AP-87 / 02vn]. Sistema GARANT [System GARANT]. Available at: http://www.garant.ru/products/ipo/prime/ doc/71393628/ (accessed 18 July 2018).

5. Pravila razmeshcheniya na ofi tsial’nom sayte obrazovatel’noy organizatsii v informatsionno-telekommunikatsionnoy seti Internet i obnovleniya informatsii ob obrazovatel’noy organizatsii. Utverzhdeny Postanovleniem Pravitel’stva Rossiyskoy Federatsii ot 10.07.2013 № 582 [Rules for posting on the offi cial website of an educational organization in the information and telecommunication network of the Internet and updating information on the educational organization. Approved by the Decree of the Government of the Russian Federation of 10.07.2013 № 582]. Sistema GARANT [System GARANT]. Available at: http://base.garant.ru/70413268/ (accessed 18 July 2018).

6. Trebovaniya k strukture ofi tsial’nogo sayta obrazovatel’noy organizatsii v informatsionno-telekommunikatsionnoy seti Internet i formatu predstavleniya na nem informatsii. Utverzhdeny Prikazom Rosobrnadzora ot 29.05.2014 № 785 [Requirements for the structure of the offi cial website of the educational organization in the information and telecommunication network of the Internet and the format for presenting information on it. Approved by Order of Rosobrnadzor from 29.05.2014 № 785]. Sistema GARANT [System GARANT]. Available at: http:// www.garant.ru/products/ipo/prime/doc/70613570/ (accessed 18 July 2018).

7. Ob obrazovanii v Rossiyskoy Federatsii: Federal’nyy zakon ot 29.12.2012 № 273-FZ [On education in the Russian Federation: Federal Law No. 273-FZ of December 29, 2012]. Available at: https://fzrf.su/zakon/ob-obrazovanii-273-fz/ (accessed 18 July 2018).

8. Chepkasov A.V., Krasnoshlykova O.G., Vasil’eva T.V. Sostoyanie obshchego obrazovaniya Kemerovskoy oblasti: rezul’taty monitoringa [State of general education of the Kemerovo region: monitoring results]. Kemerovo: KRIPKiPRO Publ., 2018. 299 p.

9. Chepkasov A.V., Lysykh O.B., Krasnoshlykova O.G. Sostoyanie obshchego obrazovaniya Kemerovskoy oblasti: rezul’taty monitoring [State of general education of the Kemerovo region: monitoring results]. Kemerovo: KRIPKi-PRO Publ., 2012. 224 p.

Login or Create
* Forgot password?