CONTEXT APPROACH AS A WAY OF EARLY DISCIPLINE PROFILIZATION OF HIGHERSCHOOL
Abstract and keywords
Abstract (English):
Development of coupled with professional standards educational programs of the new generation is one of the main requirements of modern educational standards. The Financial University under the Government of the Russian Federation is guided by the strategy of early profi ling for developing such programs. The article summarizes the experience of the authors in the implementation of the ideas of early profi ling in the teaching of mathematics for the first year students of Economics and Management. The possibilities of using the contextual approach, which was developed and tested by A. Verbitsky are considered to strengthen the professional orientation of the learning process. Contextual learning technologies are aimed at transforming the academic learning process into educational activities that lead to the acquisition of professional competencies. The article presents the content of the discipline “Computer workshop” in terms of the subject-technological context and social context.

Keywords:
professional education, early profi ling, the context-based training, content-technological context, social context, computer workshop.
Text

Необходимость ранней профилизации высшего образования
Одна из важнейших тенденций развития российского образования связана с необходимостью стандартизации квалификационных требований к видам профессиональной деятельности. Разработка и внедрение новых образовательных стандартов призваны оптимизировать взаимодействие между вузами и работодателями, адаптируя содержание учебных дисциплин к потребностям рынка труда и помогая работодателям упорядочить уровень знаний и навыков потенциальных работников. Заметным проявлением такой тенденции служит адаптация профессиональных компетенций ФГОСов к профессиональным стандартам. Например, в отличие от ФГОС ВО 3+ (уровень бакалавриата) по направлению подготовки 38.03.01 Экономика [12] проект соответствующего ФГОС ВО с учетом профессиональных стандартов (3++) [13] в разделе «Требования к результатам освоения программы бакалавриата» содержит важное указание на то, что профессиональные компетенции, устанавливаемые программой при наличии профиля, согласно приказу Минтруда РФ от 29.09.2014 № 667н (в ред. от 09.03.2017) [9], формируются на основе Реестра профессиональных стандартов. В стратегическом видении развития образовательной деятельности Финансового университета при Правительстве Российской Федерации, отраженном в Стратегии развития университета до 2020 г. [10], акцент сделан на разработке образовательных программ нового поколения, сопряженных с профессиональными стандартами, и дальнейшем создании собственных образовательных стандартов Финансового университета (ОС ФУ). В качестве конкурентного преимущества университета сохраняется стратегия ранней профилизации (уже на первом уровне высшего образования), а также планируется усиление фундаментального характера программ бакалавриата. В разделе «Требования к результатам освоения программы бакалавриата» ОС ФУ по направлениям подготовки бакалавриата 38.03.01 Экономика [7] подробно охарактеризованы различные группы компетенций:
 универсальные;
 профессиональные компетенции направления;
 профессиональные компетенции профиля, основанные на используемых профессиональных стандартах, обобщенных трудовых функциях и уровнях их квалификации.
Приведены также индикаторы достижения указанных групп компетенций.

References

1. Verbitskiy A.A. Kompetentnostnyy podkhod i teoriya kontekstnogo obucheniya: materialy k chetvertomu zasedaniyu metodologicheskogo seminara 16 noyabrya 2004 g. [Competence approach and the theory of contextual learning: materials for the fourth meeting of the methodological seminar November 16, 2004]. Moscow, Issledovatel’skiy tsentr problem kachestva podgotovki spetsialistov Publ., 2004. 84 p.

2. Verbitskiy A.A. Teoriya i tekhnologii kontekstnogo obrazovaniya [Theory and Technologies of Context Education]. Ministerstvo obrazovaniya i nauki Rossiyskoy Federatsii, Federal’noe gosudarstvennoe byudzhetnoe obrazovatel’noe uchrezhdenie vysshego obrazovaniya «Moskovskiy pedagogicheskiy gosudarstvennyy universitet» [Ministry of Education and Science of the Russian Federation, Federal State Budget Educational Institution of Higher Education “Moscow Pedagogical State University”]. Moscow, MPGU Publ., 2017. 266 p.

3. Kartezhnikova A.N. Kontekstnyy podkhod k obucheniyu matematike kak sredstvo razvitiya professional’no znachimykh kachestv budushchikh ekonomistov-menedzherov. Kand. Diss [Contextual approach to teaching mathematics as a means of developing professionally signifi -cant qualities of future economists-managers. Cand. Diss]. Omsk, 2005. 22 p.

4. Konnova L.P., Rylov A.A., Stepanyan I.K. Ekonomicheskie prilozheniya vysshey matematiki v keysakh [Economic applications of higher mathematics in case studies]. Moscow, Finansovyy universitet Publ., 2016. 132 p.

5. Konnova L.P., Rylov A.A., Stepanyan I.K. Ispol’zovanie metoda proektov dlya nachal’nogo obucheniya resheniyu keysov [Use of the project method for initial training in case studies]. Standarty i monitoring v obrazovanii [Standards and monitoring in education]. 2015, V. 3, I. 3, pp. 23-27.

6. Konnova L.P., Rylov A.A., Stepanyan I.K. Realizatsiya kompetentnostnogo podkhoda pri obuchenii matem-atike v ekonomicheskom universitete sredstvami keys-metoda [Realization of the competence approach in teaching mathematics in the economic university by means of the case-study method]. Standarty i monitoring v obrazovanii [Standards and monitoring in education]. 2016, V. 3, I. 6, pp. 2-31.

7. Obrazovatel’nyy standart vysshego obrazovaniya FGOBU VO/ «Finansovyy universitet pri Pravitel’stve Rossiyskoy Federatsii». Napravlenie podgotovki «Ekonomika». Odobren Uchenym sovetom Finansovogo universiteta ot 20 iyunya 2014 g. [The educational standard of higher education FGBU VO / “Financial University under the Government of the Russian Federation”. The direction of preparation is “Economics”. Approved by the Academic Council of the Financial University of June 20, 2014]. Available at: http://www.fa.ru/sveden/Documents/ 2017/11.pdf (accessed 07 June 2018).

8. Popova E.M. Formirovanie professional’noy kompetentnosti budushchikh spetsialistov v usloviyakh kontekstnogo obucheniya v vuze: na primere podgotovki tovarovedov-ekspertov. Kand. Diss [Formation of professional competence of future specialists in the context of contextual training in higher education: on the example of the preparation of commodity experts. Cand. Diss]. Chita, 2009. 22 p.

9. Prikaz Mintruda RF ot 29.09.2014 № 667n (v red. ot 09.03.2017) [Order of the Ministry of Labor of the Russian Federation of September 29, 2014 No. 667n (as amended on 09/03/2017)]. Professional’nye standarty [Professional standards]. Available at: http://profstandart.rosmintrud.ru (accessed 07 June 2018).

10. Programma razvitiya FGOBU VO «Finansovyy universitet pri Pravitel’stve Rossiyskoy Federatsii» do 2020 g. [Program for the Development of the Financial University of Finance University under the Government of the Russian Federation until 2020]. Available at: http://www.fa.ru/univer/ Documents/Programma_Razvitiya_Finansovogo_Universiteta_do_2020.pdf (accessed 07 June 2018).

11. Sergeeva L.A. Realizatsiya kontekstnogo podkhoda v protsesse obucheniya obshcheobrazovatel’nym distsiplinam studentov vuza: na primere ekonomicheskikh spetsial’nostey. Kand. Diss [Realization of the contextual approach in the process of teaching the general educational disciplines of university students: on the example of economic specialties. Cand. Diss]. Moscow, 2007. 22 p.

12. Federal’nyy gosudarstvennyy obrazovatel’nyy standart vysshego obrazovaniya (uroven’ bakalavriata) po napravleniyu podgotovki 38.03.01. «Ekonomika»: utverzhden prikazom Ministerstva obrazovaniya 12 noyabrya 2015 g. [Federal State Educational Standard of Higher Education (Bachelor’s Degree) in the fi eld of training 38.03.01. “Economics”: approved by the order of the Ministry of Education on November 12, 2015]. Available at: http://fgosvo.ru/uploadfi les/fgosvob/380301.pdf (accessed 07 June 2018).

13. Federal’nyy gosudarstvennyy obrazovatel’nyy standart vysshego obrazovaniya (uroven’ bakalavriata) po napravleniyu podgotovki 38.03.01 «Ekonomika» (proekt), 2017 g. [Federal state educational standard of higher education (bachelor’s degree) in the fi eld of preparation 38.03.01 “Economy” (project), 2017]. Available at: http://fgosvo.ru/uploadfiles/ProjFGOSVO3++/Bak3++/380301_B_3plus_23112017.pdf

Login or Create
* Forgot password?