TO QUESTION OF DEVELOPMENT OF KEY COMPETENCES FOR OFFICERS OF DIVISIONS RELATED TO SPECIAL RAPID RESPONSE DETACHMENT (SOBR) EMBODIED IN MINISTRY OF THE INTERIOR OF RUSSIAN FEDERATION
Abstract and keywords
Abstract (English):
The concept of professional competence expresses Russia’s Ministry of Internal Affairs’ staff unity of theoretical and practical readiness for effective enjoyment of official activities. Professional competence characterizes the quality of Russia’s Ministry of Internal Affairs stuff training, inter alia the efficiency of vocational training including service and fighting training. Causes of death and wounds of interservice rapid response teams’ staff are insufficient training of divisions to service in North Caucasus region conditions. This circumstance demands improvement of service and fighting training quality of officers of divisions related to special rapid response detachment (SOBR) embodied in Ministry of the Interior of Russian Federation. Proceeding from the general system of pedagogical goal-setting related to the Ministry of Internal Affairs of Russia training process, and stating the absence of theoretical justification of service and fighting training organization in pedagogical science, it is supposed that the process of service and fighting training needs to be organized on the basis of competence-based approach. Besides, the innovative model of service and fighting training’s topographical section demands a methodological support which tasks is development of key competences as the most universal abilities and skills of officers of divisions related to special rapid response detachment (SOBR) embodied in Ministry of the Interior of Russian Federation.

Keywords:
officers of divisions related to special rapid response detachment (SOBR) embodied in Ministry of the Interior of Russian Federation, competence approach, competence, professional competence, key competences, training, vocational training, service and fighting training.
Text

Компетентностный подход как основа обновления профессионального образования и профессионального обучения законодательно закреплен в ст. 2 Федерального закона «Об образовании в Российской Федерации» [9] и объединяет в себе интеллектуальную и навыковую составляющие процесса профессиональной подготовки сотрудников МВД России. 

В понятие «компетентность» заложена новая идеология интерпретации подготовки кадров сотрудников органов внутренних дел [6], формируемая в зависимости от характеристики качества процесса профессиональной подготовки.

Компетентностно-ориентированная подготовка кадров МВД России, включающая служебно-боевую подготовку [8], — это необходимое явление в процессе профессиональной подготовки сотрудников подразделений специального назначения МВД России, в структуру которых входят специальные отряды быстрого реагирования (СОБР). К осуществлению служебной деятельности сотрудниками подразделений СОБР МВД России предъявляются высокие профессиональные требования, не связанные жестко с тем или иным направлением профессиональной подготовки, так как они отличаются универсальностью и носят надпредметный характер [1].

Подобные требования одни авторы называют базовыми навыками, другие — надпрофессиональными, базисными квалификациями, третьи — ключевыми компетенциями [10]. Однако внедрение компетентностного подхода в процесс профессиональной подготовки сотрудников СОБР требует решения многих исследовательских задач. Среди таких задач немаловажное значение имеет проблема определения природы, сущности профессиональной компетентности сотрудников подразделений СОБР, ее родовой и видовой структуры, содержания и взаимосвязи категорий «компетентность» и «компетенция».

References

1. Ibragimov G.I. Kompetentnostnyy podkhod v professional´nom obrazovanii. Educational Technology & Society. 2007, Vol. 10, no 3. Available at: http://ifets.ieee.org/russian/depository/v10_i3/pdf/3_Ibragimov.pdf

2. Ivanov D.A. Na kakie vyzovy sovremennogo obshchestva otvechaet ispol´zovanie ponyuatiy klyuchevaya kompetenciya i kompetentnostnyy podkhod v obrazovanii? [What challenges of contemporary society is responsible use of concepts and core competence competence approach in education?]. Kompetentsii i kompetentnostnyy podkhod v sovremennom obrazovanii [Competence and competence-based approach in modern education]. Moscow, Moscow Center for Quality Education Publ., 2008, pp. 3-56.

3. Levina M.M. Tehnologii professional´nogo pedagogicheskogo obrazovaniya [Technology professional teacher education]. Moscow, Academia Publ., 2001. 272 p. (in Russian)

4. Morev D.G. Metodika boevoy podgotovki kursantov obrazovatel´nykh uchrezhdeniy MVD Rossii v usloviyakh ogranichennogo prostranstva. Cand. Diss [Methodology combat training of cadets of educational institutions in the Russian Ministry of Internal Affairs in terms of limited space. Cand. Diss.]. Moscow, 2001, 24 p.

5. Ostroukhov V.V. Aktual´nye voprosy bor´by s mezhdunarodnym terrorizmom na sovremennom etape [Topical issues of combating international terrorism at the present stage]. Pravo i bezopasnost´ [Law and Security]. 2003., no. 3-4 (8-9). Available at: http://dpr.ru/pravo/pravo_6_1.htm

6. Policiya Rossii [Russian police]. Available at: http://police-mvd.ru

7. Prikaz MVD Rossii ot 10 yanvarya 2006 g. № 2 «O merah po sovershenstvovaniyu podgotovki sotrudnikov organov vnutrennikh del, privlekaemykh k provedeniyu ontrterroristicheskoy operatsii na territorii Severo-Kavkazskogo regiona Rossiyskoy Federatsii» [Order of Ministry of Internal Affairs of Russia January 10, 2006 № 2 "On measures to improve the training of police officers, engaged to conduct counter-terrorist operation in the North Caucasus region of the Russian Federation"]. (in Russian)

8. Prikaz MVD Rossii ot 26 sentyabrya 2006 g. № 828 «Ob utverzhdenii Instrukcii po organizatsii sluzhebno-boevoy podgotovki special´nykh podrazdeleniy» [Order of Ministry of Internal Affairs of Russia from September 26, 2006 № 828 "On Approval of the Regulations on the organization of service and combat training of special units"]. (in Russian)

9. Federal´nyy zakon ot 29 dekabrya 2012 g. № 273-FZ «Ob obrazovanii v Rossiyskoy Federatsii» [Federal Law of 29 December 2012 № 273-FZ "On Education in the Russian Federation"]. (in Russian)

10. Hutorskoy A.V. Klyuchevye kompetentsii i obrazovatel´nye standarty: doklad na otdelenii filosofii obrazovaniya i teorii pedagogiki RAO 23 aprelya 2002 goda [Key competencies and educational standards: a report on the Department of Philosophy of Education and pedagogical theory RAO April 23, 2002]. Center «Eydos». Available at: http://www.eidos.ru/journal/2002/0423.htm (in Russian)

11. Shishov S.E. Kontseptual´nye problem monitoring kachestva obshchego obrazovaniya [Conceptual problems of monitoring the quality of general education]. Moscow, NCSiMO Publ., 2008, 404 p. (in Russian)

12. Shchipin A.I. Ognevaya podgotovka v organakh vnutrennikh del [Firing practice in the Internal Affairs]. Moscow, Shchit-M Publ., 2006. 240 p. (in Russian)

Login or Create
* Forgot password?