TOURISM AS A FACTOR OF SOCIAL AND ECONOMIC DEVELOPMENT OF SOCIETY
Abstract and keywords
Abstract (English):
The tourism industry is one of the most profitable and dynamically developing branches of the national economy. The world market of tourist services provides production of up to 10% of world GDP (Gross Domestic Product). In Russia, the share of tourism is only 1.5% Over the past 10 years, the volume of investments for the development and improvement of tourist infrastructure in the Republic of Tatarstan has increased 3.7 times. The annual tourist flow to the republic has been increased by an average of 12.1%. The number of visitors to the main tourist attractions of the Republic of Tatarstan has increased: the tourist flow of the Island of Sviyazhsk grew 52.2 times, Velikiy Bulgar - 9.4 times, Elabuga - 1.3 times, Kazan Kremlin - 7.2 times. At the same time, the volume of services rendered in the tourism sector increased, and by the end of 2016 the volume of services rendered in the tourism sector, excluding related industries, amounted to 11.6 billion rubles, which is 4.3 times higher than in 2006, taking into account related industries the results of 2016 amounted to 19.5 billion rubles. The slowdown in recent years of growth rates, both the indicator of the tourist flow and the volume of services rendered, has been revealed: in 2016, compared to 2015, the growth was only 7.5% and 3.5%, respectively. The productive potential of the collective means of housing the Republic is only used by 55%. It is necessary to diversify the assortment of the tourist product in the republic, improve its structure, increase competitiveness on the basis of rendering services in accordance with world standards, create conditions for accelerated development of the tourist infrastructure in its separate territories, which ensures intensive growth of domestic and inbound tourist flows; Rural tourism, the formation of favorable conditions for its sustainable functioning, to expand the state and private partnership in the tourism business, increase investment in the promotion of the tourist potential of the Republic in the world and regional tourism markets.

Keywords:
tourism industry, social and economic development, the number of tourists, tourism efficiency, volume of services, rural tourism, investment.
Text
Publication text (PDF): Read Download

Анализ развития мировой экономики показывает, что важнейшим условием ускорения социально-экономического развития общества является увеличение производства валового внутреннего продукта (ВВП). За десятилетний период (2006-2015гг.) темпы роста ВВП в странах мира, по данным CIA World Factbook, несколько снизились: с 5,3 % в 2006г. до 3,0 % в 2015г. В то же время 29 стран мира в 2015 г. увеличили ВВП на 6 и более процентов, в том числе Китай - на 6,8%, Индия - на 7%. Такие развитые страны как США, Германия, Франция увеличили свой ВВП соответственно на 2,6; 1,5 и 1,2%. А 22 страны допустили существенное уменьшение производства ВВП, среди них и Россия (-3,8%),

 Следует отметить, что в 2003- 2007 гг. рост ВВП в России составил 7-8%. Однако, начиная с 2013 года, произошло существенное сокращение объема ВВП. Конечно, на эти показатели оказали влияние многие факторы, которые заметно ухудшили возможности социально-экономического развития общества.

Важнейшим показателем, характеризующим условия социально-экономического развития общества, является уровень производства ВВП на душу населения. По этому показателю положение России несколько лучше - находится, по данным МВФ (предварительные итоги 2016 г.), на 73 месте среди 187 стран мира, Китай - на 71 месте. Но, тем не менее, Россия сильно отстает от таких стран, как США, находящийся на 6 месте, Германии (19 место), Франции (22 место) и Японии (25 место).

Наряду с другими отраслями народного хозяйства в производстве ВВП страны участвуют и такие отрасли, которые имеют большие возможности для дальнейшего развития, к которым относятся агропромышленный комплекс и сфера услуг, включающая и туризм. В 2015 году, когда многие отрасли народного хозяйства уменьшили объем производства продукции, в сельском хозяйстве страны обеспечено увеличение производства продукции на 3% по сравнению с 2014 годом.

Сфера услуг играет важную роль в экономике многих стран мира. К началу XXI века ее доля в ВВП США, по данным Института мировой экономики и международных отношений РАН, составляла 69,3 %, в Великобритании – 70,3 %, в Германии – 59,1 %, во Франции – 64,7 %, в Японии – 68,8%. По России к этому времени сфера услуг в ВВП составила значительно меньшую долю -38%.

 

References

1. Safonova O.P. Dolya turizma v VVP Rossii pochti v sem raz menshe srednemirovogo znacheniya. (The share of tourism in Russia’s GDP is almost seven times less than the world average). Available at: https://www.pnp.ru/economics/2016/01/20/dolya-turizma-vvvp-rossii-pochti-vsem-raz-menshe-srednemirovogo-znacheniya.html (accessed 10.02.2017).

2. Khafizov D.F. Organizatsiya predprinimatelstva v sotsialno-kulturnom servise i turizme. [Organization of entrepreneurship in social and cultural services and tourism]. / D.F. Khafizov, M.M. Khismatullin - Kazan: Izd-vo “Brig”, 2015, - P. 256.

3. Khafizov D.F. Organization of entrepreneurship in production systems. [Organizatsiya predprinimatelstva v proizvodstvennykh sistemakh]. / D.F. Khafizov, M.M Khismatullin., - Kazan: Izd-vo “Brig”, 2015. - P. 378.

4. Gosudarstvennaya programma “Razvitie sfery turizma i gostepriimstva v Respublike Tatarstan na 2014 - 2020 gody”. (State program "Development of tourism and hospitality in the Republic of Tatarstan for 2014-2020”. Available at: http://tourism.tatarstan.ru/rus/info.php?id=604137 (accessed 10.02.2017).

5. Arslanova G.Kh., Khismatullin M.M. Rol gosudarstva v razvitii industrii turizma i gostepriimstva. // Materialy VIII Mezhdunarodnoy nauchno-prakticheskoy konferentsii (28 aprelya 2015 goda): Problemy ekonomiki, organizatsii i upravleniya v Rossii i mire. (The Role of the State in the development of the tourism and hospitality industry. // Proceedings of VIII International scientific and practical conference (April 28, 2015): Problems of economics, organization and management in Russia and the World). - Prague, the Czech Republic - Praga, Cheshskaya respublika - 2015. - P. 8-18.

6. Garifullina R.S., Khismatullin M.M. Strategiya razvitiya sfery turizma i gostepriimstva v Respublike Tatarstan. [Strategy for the development of tourism and hospitality in the Republic of Tatarstan]. // Vestnik Povolzhskogo gosudarstvennogo universiteta servisa. Seriya: Ekonomika. - The Herald of Volga State University. Seriya: Economics. - 2014. - №1 (33). - P. 90-94

7. Doklad. Ob itogakh raboty Gosudarstvennogo komiteta Respubliki Tatarstan po turizmu v 2016 godu i zadachakh na 2017 god. (Report. On the results of the work of the State Committee of the Republic of Tatarstan on Tourism in 2016 and tasks for 2017). Available at://tourism.tatarstan.ru/rus/file/pub/pub_845205.pdf URL: (accessed 10.02.2017).

8. Khafizov D.F., Khismatullin M.M., Isaycheva E.S. The essence and importance of entrepreneurship in the conditions of institutional transformation. [Suschnost i znachenie predprinimatelstva v usloviyakh institutsionalnykh preobrazovaniy]. // Vestnik Kazanskogo gosudarstvennogo agrarnogo universiteta. - The Herald of Kazan State Agrarian University. - №1 (27), 2013. -P. 55-58.

9. Khismatullin M.M., Asadullin N.M., Vashurov V.M. The role of sports events in the development of tourist destinations. [Rol sportivnykh meropriyatiy v razvitii turistskikh destinatsiy]. // Vestnik Kazanskogo gosudarstvennogo agrarnogo universiteta - 2013. - №2 (28). P. 10-13.

10. Khafizov D.F., Khismatullin M.M. Some problems of business environment formation in agrarian sphere. [Nekotorye problemy formirovaniya predprinimatelskoy sredy v agrarnoy sfere]. // Vestnik Kazanskogo gosudarstvennogo agrarnogo universiteta. - The Herald of Kazan State Agrarian University - 2011. - № 4 (18) - P. 102-104.

11. Garifullina R.S. Prioritetnye strategii razvitiya turistskoy industrii v sovremennykh sotsialno-ekonomicheskikh usloviyakh. [Priority strategies for the development of the tourism industry in the current social and economic conditions]. / R.S. Garifullina, F.M. Safin, M.M. Khismatullin, - Kazan: Nauchno-izdatelskiy tsentr “Shkola”, 2015. - P. 485.

12. Arslanova G.Kh., Khismatullin M.M. Vliyanie importozamescheniya v industrii turizma na sotsialno-ekonomicheskoe razvitie otrasli turizma i gostepriimstva. [Influence of import substitution in the tourism industry on the social and economic development of the tourism and hospitality sector]. Mezhdunarodnyy nauchno-issledovatelskiy zhurnal. - International Research Journal. -2015.-2015. - №4-2 (35) - P. 5-8.

13. Khafizov D.F., Khismatullin M.M. Problems of rural tourism development as an important type of non-agricultural entrepreneurial activity. [Problemy razvitiya selskogo turizma kak vazhnogo vida neselskokhozyaystvennoy predprinimatelskoy deyatelnosti]. // Vestnik Kazanskogo gosudarstvennogo agrarnogo universiteta. - The Herald of Kazan State Agrarian University -2012. - № 1 (23) - P. 82-84

Login or Create
* Forgot password?