This article gives a brief assessment of the current management education crisis and presents the author’s approach to its maintenance and development, based on the assumption that the management objects are technical, socio-economic systems, and socio-political processes. Accordingly, the requirements for the maintenance of curriculums of the trainings for the management specialists in the university, the ratio of the technical-technological disciplines in economics, organization and production management, socio-political relations organization and management are determined. The post-graduate management education is also considered.
management education, management objects, management process, management systems, curriculums, qualification requirements.
Отечественная школа управленческого образования родилась в рамках и на базе инженерно-экономического образования, которое прошло нелегкий путь своего признания. «Не инженеры и не экономисты», по выражению бывших оппонентов указанного направления подготовки, оказались более чем востребованными в сферах материального производства (промышленность, строительство, транспорт) именно благодаря сочетанию знаний как в части техники и технологии соответствующего производства, так и его организации и экономики.
1. Barannikov A.F. Teoriya organizatsii [Organization Theory]. Moscow, YuNITI - DANA Publ., 2004.
2. Poklinskaya T. Voenno-promyshlennyy kur’er [Military- Industrial Courier]. 2016, I. 41(656).
3. Polovinkin V. Voenno-promyshlennyy kur’er [Military- Industrial Courier]. 2016, I. 41 (656).
4. Teoriya menedzhmenta [The theory of management]. St. Petersburg, «Piter» Publ., 2009.