The paper analyzes public administration innovations based on foreign and domestic experiences in creating regulatory impact assessment systems. Imperfections in legislative drafting activities on the federal level of the state power are emphasized. Deficiencies, found in the relevant legal acts of the Government of the Russian Federation, are consistently discussed at the meetings of the Government Commission on legislative drafting activities. It is shown that the regulatory impact assessment system can be helpful in eliminating these drawbacks, and significantly update the existing mechanisms and procedures of legal due diligence. It is stated, that in several countries introduction of regulatory impact assessment system have helped to substantially enhance quality control of normative acts elaborated; to streamline and implement quality expert examination of normative legal acts elaborated in terms of achieving goals and purposes of adoption and application thereof.
regulatory impact assessment system, regulatory impact assessment, innovation, public administration, normative legal acts, state power.
Необходимость диалога между бизнесом и властью очевидна: частный бизнес и структуры государственной власти являются основными работодателями для населения страны. От того, насколько этот диалог конструктивен, зависит социально-экономическое развитие общества. То, что экономическая политика, реализуемая органами государственной власти и управления, учитывает интересы крупнейших национальных компаний, понятно и логично. Например, в 2012 г. вклад крупного бизнеса (включая госкорпорации) в валовый внутренний продукт (ВВП) России, по данным официальной статистики, составил более 60%. Однако эффективная экономика не может ориентироваться исключительно на крупный бизнес. Например, по данным Еврокомиссии, в 2012 г. только 40% валовой добавленной стоимости ЕС было создано крупными предприятиями. Важно отметить, что подобный баланс вкладов в экономику ЕС крупного бизнеса и предприятий, не являющихся крупными, существует на протяжении десятилетий [3].
Не секрет, что в органах государственной власти федерального уровня Российской Федерации сохраняется несовершенство организации законопроектной деятельности. Так, ответственные органы государственной власти зачастую срывают сроки внесения документов, законопроектная деятельность недостаточно систематична, представляемые законопроекты зачастую плохо подготовлены. Правовая экспертиза, осуществляемая Правовым управлением Госдумы, в части оценки законопроекта на предмет необходимости увеличения расходов из федерального бюджета не всегда достаточна для определения регулирующего воздействия. Финансово-экономическое обоснование, представляемое при внесении законопроектов в Государственную думу, как правило, носит формальный характер. Соответствующие недостатки отмечаются в нормативных правовых актах Правительства РФ, являются предметом регулярных обсуждений на Комиссии Правительства РФ по законопроектной деятельности. Может ли оценка регулирующего влияния (ОРВ, англ. «regulatory impact assessment») помочь преодолеть эти недостатки, дополняя существующие механизмы и процедуры юридической экспертизы? В ряде зарубежных стран внедрение ОРВ позволило существенно повысить контроль качества разрабатываемых нормативных актов в части систематичности, экспертизу качества подготовки нормативных актов с точки зрения достижения целей их принятия и применения.
1. Arkhipov V.M., Emel’yanov A.M. Otsenka sotsial’noy stavki diskontirovaniya [Assessment of the social discount rate]. Finansy i kredit [Finance and credit]. 2006, no. 17 (221).
2. Vol’mann X. Otsenivanie reform gosudarstvennogo upravleniya: «Tret’ya volna» [Evaluating public management reforms: “The Third Wave”]. Sotsiologicheskie issledovaniya [Sociological Studies]. 2010, no. 10.
3. Dadasheva M. Upolnomochen zashchitit’ [Notifi ed protect]. Raschet [Calculation]. 2012, no. 7.
4. Determinanty kachestva analiza reguliruyushchego vozdeystviya [Determinants of the quality of regulatory impact analysis]. OESR Publ., 2006.
5. Zaklyucheniya po ORV [Conclusions on ODS]. Departament ORV Minekonomrazvitiya Rossii Publ., 2010.
6. Mader L. Evropeyskiy opyt otsenki zakonov - ot normativnogo idealizma k zakonodatel’stvu, opirayushchemusya na empiricheskie dokazatel’stva [European experience assessing laws - from idealism to regulatory legislation, based on empirical evidence]. Prioritetnye natsional’nye proekty i zadachi sovershenstvovaniya rossiyskogo zakonodatel’stva [Priority national projects and tasks to Russian law]. Moscow, 2007, pp. 132-151.
7. Pavlov D.V. Monitoring vnedreniya instituta otsenki reguliruyushchego vozdeystviya v mekhanizm prinyatiya resheniy v sub”ektakh RF (itogi 3-go raunda) [Monitoring the implementation of the Institute for Regulatory Impact Assessment in the decision-making mechanism in the subjects of the Russian Federation (the outcome third round)]. Available at: http://nisse.ru/work/measures/presentations/ http://nisse.ru/work/projects/monitorings/orv/.
8. Postanovlenie Pravitel’stva RF ot 15 maya 2010 g. № 336 «O vnesenii izmeneniy v nekotorye akty Pravitel’stva Rossiyskoy Federatsii» [Government Decree of May 15, 2010 № 336 «On Amendments to Certain Acts of the Russian Federation»]. (in Russian)
9. Postanovlenie Pravitel’stva RF ot 21 fevralya 2011 g. № 94 «O vnesenii izmeneniy v nekotorye akty Pravitel’stva Rossiyskoy Federatsii». [Government Decree of February 21, 2011 № 94 «On amendments to certain acts of the Government of the Russian Federation»]. (in Russian)
10. Tikhomirova Yu.A., Gorokhova D.B. Pravovoy monitoring: nauchno-prakticheskoe posobie [Legal monitoring: scientific and practical guide]. Moscow, 2009.
11. Prikaz Minekonomrazvitiya Rossii ot 31 avgusta 2010 g. № 398 «Ob utverzhdenii polozheniya o poryadke podgotovki zaklyucheniy ob otsenke reguliruyushchego vozdeystviya» [Order of Ministry of Economic Development of Russia from August 31, 2010 № 398 “On Approval of the Regulations on the Procedure for conclusions about the regulatory impact assessment”]. (in Russian)
12. Rukovodstva i elektronnye resursy po ORV [Management and electronic resources ODS]. Center of ODS IGMU VShE Publ., Moscow, 2010-2011.
13. Sistema otsenki vozdeystviya aktov zakonodatel’stva: mirovoy opyt i predposylki vnedreniya v Uzbekistane [System Regulatory impact assessment : international experience and background introduction in Uzbekistan]. Tashkent, 2008.
14. Tsygankov D.B. Introduction of regulatory impact assessment in the Russian Federation - on the way to «smart» regulation. Sbornik materialov kollokviuma «Otsenivanie programm i politik: metodologiya i primenenie». Vyp. 5. [Collection of materials of Colloquium “Program and Policy Evaluation: Methodology and Application”]. Moscow, GU-VShE Publ., 2010.
15. Tsygankov D.B. Umnoe-regulirovanie.rf [Smart - regulation. rf]. RBK Daily. 2012. 4 June. p. 3.
16. Tsygankov D.B. Integratsiya otsenki v gosudarstvennoe upravlenie Rossiyskoy Federatsii. [Integration governance assessment of the Russian Federation] Otsenka programm: metodologiya i praktika [Program Evaluation: Methodology and Practice]. Moscow, 2009, pp. 170-192.
17. A comparative analysis of regulatory impact assessment in ten EU countries. Dublin, 2004.
18. Australian Government 2007. Best Practice Regulation Handbook. Canberra.
19. Harrington, W., Heinzerling, L., Morgenstern, R. Reforming Regulatory Impact Analy-sis. Washington: Johns Hopkins University Press, 2009.
20. Kirkpatrick, Colin: Regulatory Impact Assessment: Towards Better Regulation? (Com-petition, Regulation and Development), 2007.
21. Mandelkern Group on Better Regulation: Final Report. 13 November 2001.
22. OECD. Regulatory Impact Analysis (RIA) Inventory. Note by the Secretariat. Paris, 2004.
23. Staronova, K. Mapping of ex-ante Policy Impact Assessment Experience and Tools in Europe: a resource book for practitioners.
24. Office of Best Practice Regulation. A Guide to Regulation. OBPR, Canberra. Retrieved March 27, 2007.
25. The Impact of Legislation: A Critical Analysis of «Ex Ante» Evaluation / ed. by Jona-than M. Verschuuren. Tilburg, 2009.
26. IOM Evaluation guidelines, 2006.
27. Guide to Regulation: Second Edition. - Office of regulation review, Australia, 1998.
28. Regulatory Analysis. OMB Circular A-4, September, 2003.
29. DC MARKT Guide to evaluating legislation. European commission, Brussels, March, 2008.
30. Delia Rodrigo, Regulatory Impact Analysis in OECD countries: challenges for develop-ing countries, Bangladesh, 2005.