SUBSTANTIVE AND PRACTICAL ACTIVITY AT THE LESSON AS MEANS OF FORMATION OF UNIVERSAL EDUCATION ACTION BY YOUNGER SCHOOLCHILDREN
Abstract and keywords
Abstract (English):
The article considers the process of mastering by the primary schoolchildren complex cognitive, communicative, regulatory universal educational actions in accordance with the requirements of the Federal state educational standard of primary education of the second generation to the main results of the study. Particular attention is paid to the material and practical activity of students in the classroom, development of the capacity for independent mastering of knowledge, the acquisition of skills and competencies, as well as the active position of the modern teacher, creating the necessary conditions for this. A model of the learning process, ensuring the successful formation by younger schoolchildren universal educational actions is offered.

Keywords:
requirements of the Federal state educational standard of primary education to the basic education results, conditions of formation of universal educational actions, components of educational activity, conscious appropriation of the social experience of students, active involvement of younger schoolboys in educational practice
Text

В дидактике существует правило: не нужно стремиться давать ребенку готовое знание, его знакомство с окружающим миром должно представлять серию самостоятельных открытий. В этом случае в работу включаются не только восприятие и память ребенка, но также его мышление и воображение, что определяет успешное интеллектуальное развитие растущего человека.

 

Овладение набором универсальных учебных действий как основной результат образования

С введением Федерального государственного образовательного стандарта второго поколения в качестве основного результата образования рассматривается овладение учащимся набором универсальных учебных действий (УУД), позволяющих ставить и решать важнейшие учебные задачи.

 

Среди познавательных УУД особенно важны: способность самостоятельно принимать (ставить) и удерживать учебные цели; проектировать пути их достижения; контролировать и оценивать результаты своей деятельности.

Формирование УУД у младших школьников становится возможным при реализации учителем определенных условий:

  • данная цель в учебном процессе рассматривается как приоритетная;
  • методика преподавания, выбор методов и средств обучения обеспечивают последовательную (от класса к классу) интеграцию предметных и метапредметных учебных действий;
  • осуществление мониторинга степени овладения УУД учащимися; корректирование процесса обучения в связи с полученными результатами.

 

References

1. Vinogradova N.F. Formirovanie u mladshikh shkol’nikov universal’nykh uchebnykh deystviy [Formation at younger schoolboys universal educational actions]. Nachal’noe obrazovanie [Primary education]. 2015, I. 5-6; 2016, I. 1-3.

2. Asmolov A.G. Kak proektirovat’ universal’nye uchebnye deystviya v nachal’noy shkole: ot deystviya k mysli [How to design a universal educational activities in elementary school, from action to thought]. Moscow, Prosveshchenie Publ., 2008. 150 p.

3. Federal’nyy gosudarstvennyy obrazovatel’nyy standart nachal’nogo obshchego obrazovaniya [The federal state educational standard primary education]. Moscow, Prosveshchenie Publ., 2011. 33 p.

4. El’konin D.B. O strukture uchebnoy deyatel’nosti [On the structure of educational activity]. Izbrannye psikhologicheskie trudy [Selected psychological works]. Moscow, Mezhdunarodnaya pedagogicheskaya akademiya Publ., 1995. 224 p.

Login or Create
* Forgot password?