MOTIVATION OF ACHIEVEMENTS AS MEANS FOR MANAGERS AND TEACHERS’ PROFESSIONAL ADVANCEMENT IN CONDITIONS OF FEDERAL STATE EDUCATIONAL STANDARDS IMPLEMENTATION
Abstract and keywords
Abstract (English):
In this paper the author tells about educational institutions’ difficulties in connection with implementation of Federal State General Education Standard of Second Generation. In the paper an experiment which has been made by the author within research of difficulties related to transition of educational institutions’ teaching staff of to introduction of Federal General Education Standards is described as well as stages of this experiment, and it is told about interpretation of its results. The author touches upon such subjects as success achievement motivation and failures avoiding related to employees of comprehensive schools, and also traces communication of prevalence related to this or that motive of work with transition to new type of work, in particular, to introduction of The General Education Standard. The author also offers some ways of an exit from difficulties which are experienced by teachers in connection with introduction of The General Education Standard. In particular, the features of pedagogical collective’s course preparation based on trainees’ achievement motivation formation by personal sense acquisition are revealed in this paper.

Keywords:
Federal State General Education Standard of Second Generation (FSES), achievement motivation, failures avoiding motivation, personal sense, pedagogical collective.
Text

Министерством образования РФ, Правительством РФ обозначена необходимость качественных изменений в системе образования. 

Начиная с конца 1980-х гг. нарастает неудовлетворенность общества результатами школьного образования, их неадекватностью современным требованиям и ожиданиям [6]. К этому времени начали снижаться и рейтинги отечественного школьного образования по оценкам сравнительных международных исследований учебных достижений учащихся [2].

Реальными ориентирами общего образования в традиционной школе оставались конкретные знания и умения по отдельным учебным предметам. За этими предметными результатами терялась личность ребенка, развитие которой — смысл и цель образования.

Осознание этого привело к формированию новых ценностей образования, новому пониманию образовательных результатов, определяющих качество образования в его современном звучании.

Неудовлетворенность значительной части общества качеством общего образования, понимание того, что нынешние образовательные результаты не могут в полной мере стать основой для успешной профессиональной карьеры и реализации жизненных устремлений выпускников, выразились, в конечном счете, в стремлении общества и государства сформировать новую, опережающую модель развития российской школы. Для решения этих задач был создан Федеральный государственный образовательный стандарт (ФГОС) второго поколения [7].

Несмотря на то что сегодня опыт реализации ФГОС некоторыми экспериментальными площадками и отдельными образовательными учреждениями может быть оценен как вполне успешный, в большинстве образовательных учреждений все же существуют значительные затруднения по внедрению нового стандарта [8, 9]. Это определяет актуальность нашей разработки.

References

1. Bakuradze A.B. Pedagogicheskie osnovy podderzhki upravlencheskoy deyatel´nosti rukovoditeley obrazovatel´nykh uchrezhdeniy po motivatsii trudovogo povedeniya pedagogov. Cand. Diss. [Pedagogical bases of management support heads of educational institutions to motivate teachers work behavior. Cand. Diss.]. Moscow, 2000. 21 p. (in Russian)

2. Kuznetsov A.A., Khenner E.K., Imakaev V.R., Novikova, O.N. Problemy formirovaniya informatsionno-kommunikatsionnoy kompetentnosti uchitelya rossiyskoy shkoly [Problems of formation of information and communication competence of the teacher of the Russian school]. Obrazovanie i nauka [Education and Science]. Izvestiya UrO RAO Publ., 2010, no. 7(75), pp. 88-96.

3. Lazarev V.S. Upravlenie innovatsiyami v shkole [Managing Innovation in school]. Moscow, Center for Teacher Education Publ., 2008.

4. Leont´ev A.N. Deyatel´nost´, soznanie, lichnost´ [Activity, consciousness, personality]. Psikhologiya lichnosti. Teksty [Personality Psychology. Texts]. Moscow, MGU Publ., 1982, pp. 22-27.

5. Makklelland D. Motivatsiya cheloveka [Motivation of person]. St. Petersburg, Piter Publ., 2007. 672 p. (in Russian)

6. Miketich A. Povedencheskie i lichnostnye osobennosti obuchaemykh osnovnoy shkoly [Behavioural and personality traits of the basic school students]. Nastava i vaspitan´e [Set and education].Beograd, 2011, no. 2, pp. 283-296.

7. Sidenko A.S. O modeli podgotovki shkol k realizatsii FGOS vtorogo pokoleniya [On the model of training schools to implement GEF second generation]. Obrazovanie i nauka [Education and Science]. Izvestiya UrO RAO Publ., 2012, no. 1 (90), pp. 56-64.

8. Sidenko E.A. The main problems and difficulties of teachers in the transition to federal government standards of the second generation. Sbornik materialov mezhdunarodnoy nauchno-prakticheskoy konferentsii «Sovremennoe obrazovanie: opyt, problemy, perspektivy razvitiya», 1-2 aprelya, Moskva, Rossiya [Collection of the international scientific-practical conference "Modern education: experience, problems and prospects of development", April 1-2, Moscow, Russia]. Moscow, APKiPPRO Publ., 2012. 200 p. (in Russian)

9. Sidenko E.A. Trening motivatsii dostizheniya v zarubezhnoy psikhologo-pedagogicheskoy praktike [Training achievement motivation in foreign psycho-pedagogical practice]. Innovatsionnye proekty i programmy v obrazovanii [Innovative projects and programs in education]. 2010, no. 5.

Login or Create
* Forgot password?