EXPERIENCE OF REALIZATION OF A TECHNIQUE OF DETERMINATION OF PRODUCTIVITY OF QUALITY MANAGEMENT SYSTEM OF HIGHER EDUCATION INSTITUTION
Abstract and keywords
Abstract (English):
For the guaranteed sustainable development of an educational organization it is necessary to carry out continuous monitoring related to achievement of planned results and in due time to carry out correcting and warning actions for elimination of possible failures in system. In this paper have been reflected approaches to assessment of educational organization’s quality management system functioning on the basis of ISO 9000 series international standards, has been reveled experience related to application of higher education institution’s quality management system productivity determination technique constructed on analysis of its processes’ productivity, have been presented the main stages of offered mechanism realization. This technique’s purpose is providing a group of teachers and a staff of higher education institution led by a top management with necessary tools for quality management system’s effective introduction, application and certification. The offered technique creates conditions for qualitative executive decision-making on the basis of productive functioning of higher education institution’s process model with participation of all interested parties and taking into account the established facts recorded documentary. The technique can be used for distribution of experience related to steady effective management for support of regional educational systems in educational institutions of various types and education’s governing bodies, as well as for development of additional professional education on quality management.

Keywords:
quality management system, process approach, productivity, assessment technique.
Text

Процессный подход, лежащий в основе международных стандартов серии ISO 9000, требует обеспечить запланированную результативность идентифицированных процессов. Согласно пункту 8.4 ГОСТ ISO 9001-2011 «Организация должна определять, собирать и анализировать соответствующие данные для демонстрации пригодности и результативности СМК, а также оценивания, в какой области возможно постоянное повышение результативности системы менеджмента качества» [3]. Это значит, что в целях гарантированного устойчивого развития организации необходимо проводить постоянный мониторинг достижения запланированных результатов и своевременно осуществлять корректирующие и предупреждающие действия для устранения возможных сбоев в системе. При этом каждая организация посвоему решает данную проблему, так как методика определения результативности процессов в стандарте не отражена.

Анализ научно-методической литературы, опыта внедрения и развития систем менеджмента качества (СМК) различными предприятиями и организациями позволил выделить некоторые подходы к определению механизма регулирования результативности СМК:

  •  комплексные подходы к самооценке управления качеством, включающие аудит, анализ СМК, самооценку по критериям ИСО 9004, самооценку по критериям национальных премий в области качества, самооценку по критериям международных моделей совершенства;
  • ƒƒ на основе анализа степени достижения установленных числовых значений целей-показателей в области качества и (или) всей деятельности организации;
  • ƒƒ интегративная оценка на основе определения уровня зрелости СМК, качества выполнения показателей деятельности и критериев государственной аккредитации; качества результата образовательного процесса;
  • ƒƒ на основе анализа работы структурных подразделений организации;
  • ƒƒ на основе балльных оценок по заданным параметрам;
  • ƒƒ на основе индексного нормирования оценки результативности;
  • ƒƒ на основе анализа выполнения пунктов стандарта, содержащего требования к построению СМК и ее функционированию;
  • ƒƒ на основе критериев, совокупность которых позволяет оценить деятельность в области качества в целом и др. [1, 4–6].
References

1. Bordovskiy G.A., Granichina O.A.., Trapitcin S.U. Modeli i metody vnytrennego i vneshnego otsenivaniya kachestva obrazovaniya v vuzah: Naychno-metodicheskie materialy [The models and the methods of internal and external evaluation of the quality of education in schools: Scientific-and-methodical materials], St. Petersburg, Knizhniy Dom Publ., 2008. 340 p.

2. Gadalova V.V., Frolova M.E. The quality management system in the University: experience, results, perspectives. Vysshee obrazovanie v Rossii [The Higher education in Russia], 2012, no. 10, pp.73-80. (in Russian)

3. State Standard ISO 9001-2011. Interstate standard. The quality management system. Requirements (put into effect by Rosstandart the 22.12.2011 № 1575) (in Russian).

4. Dremina M.A., Kopnov V.A., Stankin A.A. The project approach to the development and introduction of effective QMS: objectives and performance indicators of the project. Standarty i kachestvo [The standards and quality], 2011, no. 10, pp.70-73. (in Russian).

5. Fedulov U.P., Zaika I.T., Smolentsev V.M. Internal audits and effectiveness of the QMS: the experience of the Kuban state agrarian University. Standarty i kachestvo [The standards and quality], 2013, no. 1, pp.76-80. (in Russian).

6. Stepanov A.V. The efficiency of processes and QMS: terminological aspect. Metody menedzhmenta kachestva [The Methods of quality management], 2008, no. 2, pp.44-46. (in Russian).

Login or Create
* Forgot password?