SCIENTIFIC AND METHODICAL ASPECTS OF DEVELOPMENT OF CULTURE OF LEISURE ACTIVITY OF YOUNGER SCHOOLCHILDREN
Abstract and keywords
Abstract (English):
The article considers in the scientific and methodological aspects the ways of organizing of leisure activity of younger schoolchildren in after-hour time, laying the foundations of its culture. The kinds of leisure activities are characterized. The requirements for the organization of this process, for creating the conditions for a comprehensive and full development of younger schoolchildren in the course of extracurricular activities are given.

Keywords:
culture of leisure activities, class work, kinds, requirements, the process of leisure activities.
Text

Современная государственная политика в области образования ориентирует педагогов на создание условий для полноценного развития детей не только в учебной, но и во внеурочной деятельности. Сегодня успешно функционирует система дополнительного образования, дающая каждому ребенку возможность найти занятие по интересам, удовлетворить самые разные потребности личности. Однако это не снимает со школы обязанность организации досуга детей во внеучебное время, в том числе и в домашних условиях. Многочисленные исследования в области психологии и педагогики свидетельствуют, что именно школа обладает большим потенциалом приобщения детей к полезной продуктивной занятости, формирования основ культуры досуговой деятельности. Остановимся на вопросе развития культуры досуговой деятельности младших школьников во внеучебное время.

References

1. Aleksandrova Z.A. Organizatsiya dosuga shkol’nikov klassnym rukovoditelem [Leisure activities school class teacher]. Uchitel’skiy zhurnal [Teacher magazine]. 2009, I. 6, pp. 41-47.

2. Ezhkova N.S. Dosugovaya deyatel’nost’ detey kak sotsial’no-pedagogicheskaya problema [Leisure activities of children as a social and pedagogical problem]. Pedagogika [Pedagogy]. 2014, I. 7, pp. 52-58.

3. Zharkov A.D. Teoriya i tekhnologiya kul’turno-dosugovoy deyatel’nosti [Theory and technology of cultural and leisure activities]. Moscow, Izdatel’skiy dom MGUKI Publ., 2007. 480 p.

4. Isaeva I.Yu. Dosugovaya pedagogika [Leisure pedagogy]. Moscow, Flinta Publ., NOU VPO MPSI Publ., 2010. 200 p.

5. Lemer S. Iskusstvo organizatsii meropriyatiy: stoit tol’ko nachat’! [Art organization of events: one has only to start!]. Rostov-on-Don, Feniks Publ., 2006. 277 p.

Login or Create
* Forgot password?