EVACUATION SAFETY PROVISION ON URBAN PASSENGER ROPEWAYS
Abstract and keywords
Abstract (English):
The personnel safeguards issues and the evacuation algorithm on the urban passenger ropeways are considered. The paper objec-tive is to formulate the requirements for personnel to ensure safety during the evacuation of passengers with the use of the redun-dant systems. The innovative constant redundant system with parallel redundancy is described. The implementation of the re-quired function by the object is provided by the remaining elements switchless in case of any element breakdown in the reserve group. Technical, technological and organizational risks for various cases of critical failures occurrence are considered. In the result, extra operations, professional knowledge and skills are formulated; besides, risks of the personal injury are assessed by expertise. Recommendations on the decision-making to reduce the injury risk for the

Keywords:
risk assessment, rope transport, rope metro, evacuation of passengers, requirements for personnel when performing evacuation, safety justification in design, reducing injury risk for personnel, critical failure.
Text

Введение. Канатный транспорт, в том числе подвесные пассажирские канатные дороги (ППКД), классифицируется как надземные технологические средства непрерывного действия, предназначенным для перемещения людей, находящихся в подвижном составе (кабинах, гондолах или креслах) на значительной высоте (расстояние по вертикали от низшей точки подвижного состава ППКД до земли должно быть не менее:1,5 м до верха деревьев; 2 м до высшей точки здания или сооружения, находящегося под трассой ППКД, а также до верха железнодорожного, автодорожного или судоходного габарита) от уровня земли. Федеральным законом №116-ФЗ ППКД отнесены к категории опасных производственных объектов III класса (средней) опасности [1].

В настоящее время известны ППКД различных конструкций. Наиболее известные - маятниковые и кольцевые дороги с неотцепляемым и отцепляемым подвижным составом, а также современные многоканатные системы. Новые инновационные конструкции значительно увеличили комфортность и безопасность эксплуатируемого канатно-го транспорта, что дало возможность применять его в качестве пассажирского в урбанизированной (городской) среде.

Канатные дороги (КД), согласно Федеральным нормам и правилам (ФНП) «Правила устройства и безопасной эксплуатации пассажирских подвесных и буксировочных канатных дорог», представляют собой линейное сооружение, состоящее из фундаментов и (или) комплектного технического устройства, а также установленного на трассе оборудования КД, служащего для перевозки пассажиров посредством канатной тяги [2].

References

1. O promyshlennoy bezopasnosti opasnykh proizvodstvennykh ob´´ektov: federal´nyy zakon №116-FZ ot 21.07.1997 (v red. ot 13.07.2015). [On industrial safety of hazardous production facilities: Federal Law no. 116-FZ of 21.07.1997 (as amended on 13.07.2015).] State Duma RF; Council of Federation of the Federal Assembly of the Russian Federation. Available at: http://docs.cntd.ru/document/499004496 (accessed: 15.02.2016) (in Russian).

2. Pravila bezopasnosti passazhirskikh kanatnykh dorog i funikulerov. Fede-ral´nye normy i pravila v oblasti promyshlennoy bezopasnosti. Prikaz №42 ot 06.02.2014 Federal´noy sluzhby po ekologicheskomu tekhnologicheskomu i atomnomu nadzoru. [Safety rules for passengers of ropeways and funiculars. Federal rules and regulations of industrial securi-ty. Order no. 42 of 02.06.2014 of the Federal Service for Ecological, Technological and Atomic Supervision.] Available at: http://docs.cntd.ru/document/499077072 (accessed: 16.02.2016) (in Russian).

3. Korotkiy, А.А., Kirsanov, M.V., Panfilov, A.V. Perspektivy primeneniya kanatnogo transporta v urbanizirovan-noy srede. [Prospects of using cableway transport in urbanized environment.] Gradostroitel´stvo, 2013, no. 4 (26), pp. 66-70 (in Russian).

4. Lagerev, A.V., et al. Kontseptsiya innovatsionnoy sistemy gorodskogo transporta «Kanatnoe metro goroda Bryanska». [The concept of innovative urban transport system “Cable metro of Bryansk”.] The Bryansk State University Herald, 2012, no. 3, pp. 12-15 (in Russian).

5. Meskhi, B.C., Korotkiy, А.А., Maslov, V.B. Kontseptsiya razvitiya seti kanatnogo metro v Rostove-na-Donu. [Vi-sion of cable metro network in Rostov-on-Don.] Vestnik of DSTU, 2011, vol. 11, no. 8, iss. 2(59), pp. 1348-1355 (in Russian).

6. Korotkiy, А.А., Panfilov, A.V. Kanatnye dorogi novogo pokoleniya kak element passazhirskoy transportnoy infra-struktury gornogo klastera Sochi-2014. [Cable-Ways of a New Generation as an Element of Passenger Transport Infrastruc-ture in the Mountain Cluster of Sochi 2014.] Occupational Safety in Industry, 2014, no. 6, pp. 38-41 (in Russian).

7. Korotkiy, А.А., Stotskaya, L.V., Rozhkov, N.A., Kurlykov, A.V., Kustarev, G.V., Tumasov, A.A., Korotkiy, D.A., Maslov, V.B., Maslov, D.V., Panfilov, A.V. Transportnaya sistema (“kanatnoe metro”): patent 2471662 Ros. Federatsiy. [The transport system (“Cable Metro”).] Patent RF, no. 2471662, 2013 (in Russian).

8. Korotkiy, А.А., Lagerev, A.V., Meskhi, B.C., Prikhodko, V.M., Kustarev, G.V., Maslov, V.B., Korotkiy, D.A., Kirsanov, M.V., Panfilov, A.V., Lagerev, I.A. Transportnaya sistema (“kanatnoe metro”): patent 120617 Ros. Federatsiya. [The transport system (“Cable Metro”).] Patent RF, no. 120617, 2012 (in Russian).

9. Rabotnik po ekspluatatsii, remontu i tekhnicheskomu obsluzhivaniyu kanatnykh dorog: professional´nyy standart. [Employee on operations, repair and maintenance of cable ways: occupational standard.] Ministry of Labour and Social Development of the Russian Federation, order of December 21, 2015, no. 1061n. Available at: http://docs.cntd.ru/document/420328929 (accessed: 16.02.2016) (in Russian).

10. Pravila po okhrane truda pri rabote na vysote. Ministerstvo truda Rossii, prikaz № 155n ot 28.03.2014 (red. ot 17.06.2015). [Rules on occupational safety when working at height. Russian Ministry of Labor, order no. 155n of 28.03.2014 (as amended on 06.17.2015).] Available at: http://docs.cntd.ru/document/499087789 (accessed: 16.02.2016) (in Russian).

Login or Create
* Forgot password?