CHARACTERISTICS OF METHODS OF INCREASING DEGREE OF LEARNING OF YOUNGER SCHOOLCHILDREN
Abstract and keywords
Abstract (English):
The article characterizes the methods of increasing degree of training of younger schoolchildren, studies the effectiveness of their application, analyzes the challenges that can meet a young teacher in the choice of a particular method of learning. The conditions affecting the selection of methods are described. The article materials will allow the teacher to understand the wide variety of teaching methods and techniques, determine for themselves the most appropriate, relevant training program.

Keywords:
teaching methods, techniques, conditions of application methods, level of training, encouraging learning and cognitive activity, reasons for the backlog in school.
Text

Проблема обученности и обучаемости школьников не новая для начального образования. Ею занимались известные педагоги и психологи: Б.Г. Ананьев, В.П. Беспалько, Д.Н. Богоявленский, А.А. Бодалёв, З.И. Калмыкова, А.К. Маркова, Н.А. Менчинская и др.

Обучаемость в дидактике и психологии рассматривается как характеристика личности ребенка, которая определяет резервы его развития, будущие возможности:

  • восприимчивость к усвоению новых знаний и способов их добывания;
  • готовность к переходу на новые уровни умственного развития;
  • способность овладевать разными видами деятельности.

Под обученностью А.К. Маркова понимает итог предыдущего обучения, прошлого опыта – все то, на что можно и нужно опираться в работе с учеником на конкретном этапе обучения.

Важнейшим условием повышения уровня обученности школьников является умение учителя учитывать индивидуальные проявления учащихся, особенно с низким уровнем достижений в учебе, способность педагога ориентироваться на положительные качества ученика. Школьник, встречающий трудности, должен быть уверен, что учитель заинтересован в его успехах, видит любое, даже самое малое продвижение, радуется вместе с ним каждой небольшой победе. Понятно, что индивидуальный подход к младшим школьникам с низким уровнем достижений требует от учителя большого терпения, умения разобраться в сложных проявлениях поведения.

References

1. Amonashvili Sh.A. Gumanno-lichnostnyy podkhod k detyam [Humane and personal approach to children]. Voronezh, MODEK Publ., 1998. 544 p.

2. Babanskiy Yu.K. Metody obucheniya v sovremennoy obshcheobrazovatel’noy shkole [Methods of teaching in a modern comprehensive school]. Moscow, 1985. 208 p.

3. Vinogradova N.F. Aktual’nye problemy sovremennoy didaktiki [Actual problems of modern didactics]. Nachal’naya shkola - Pervoe Sentyabrya [Elementary School - The first of September]. 2014, I. 1, pp. 4-9.

4. Vinogradova N.F. Deti i pedagog: stsenariy obrazovatel’nogo protsessa [Children and teacher: educational process]. Nachal’noe obrazovanie [Primary education]. 2012, I. 3, pp. 3-9.

5. Grebenev I.V. Didaktika predmeta i metodika obucheniya [Subject didactics and methodology of teaching pedagogy]. Pedagogika [Pedagogy]. 2003, I. 1, pp. 14-21.

6. Kraevskiy V.V., Khutorskoy A.V. Osnovy obucheniya. Didaktika i metodika [Fundamentals training. Didactics and methodology]. Moscow, Akademiya Publ., 2007. 352 p.

7. Pidkasistyy P.I. Iskusstvo prepodavaniya: pervaya kniga uchitelya [Teaching Art: the first book of the teacher]. Moscow, Pedagogicheskoe obshchestvo Rossii Publ., 1999. 212 p.

8. Slastenin V.A., Podymova L.S. Pedagogika: innovatsionnaya deyatel’nost’ [Pedagogy: innovation]. Moscow, Magistr, 1997. 224 p.

9. Talyzina N.F. Upravlenie protsessom usvoeniya znaniy [Control of learning process]. Moscow, MGU Publ., 1975. 344 p.

10. Teoreticheskie osnovy organizatsii obucheniya v nachal’nykh klassakh. Pedagogicheskie tekhnologii [The theoretical basis for the organization of learning in the early grades. Pedagogical technology]. Moscow, Akademiya Publ., 2013. 320 p.

11. Khutorskoy A.V. Didakticheskaya evristika: teoriya i tekhnologiya kreativnogo obucheniya [Didactic heuristics: Theory and creative learning technology]. Moscow, MGU Publ., 2003. 416 p.

12. Khutorskoy A.V. Praktikum po didaktike i sovremennym metodikam obucheniya [Workshop on didactics and modern teaching methods]. St. Petersburg, Piter Publ., 2004. 541 p.

13. Yakimanskaya I.S. Lichnostno orientirovannoe obrazovanie v sovremennoy shkole [Personality-oriented education in a modern school]. Moscow, Sentyabr’ Publ., 1996. 96 p.

Login or Create
* Forgot password?