Abstract and keywords
Abstract (English):
This article presents visual communication, its types and tools as a dynamic creative process with cognitive base. Modern society of consumption tends to engender positive emotional response, create a mood, thus it needs to be emotional message through visual communication by images, movies, comics. Identified various forms of representation visual information and its fragmentation, which means «clip thinking» which leads to both positive aspects, such as the ability to work in multitasking mode and negative in an inability to perceive the long linear sequence — one stylish and uniform the information that is Sequence, one after another of his thoughts and actions. The conclusion that the socio-cultural reality supplemented with a new aspect — visual culture, exerts a decisive influence on the formation of personality.

Keywords:
visual culture, visual communication, image, clip thinking, vizualizm, development of society.
Text

Введение

Интенсификация коммуникативных процессов в пространстве современности существенно меняет картину мира. Высокая информативность коммуникации привела к радикальному пересмотру ее отношений с субъектом культуры. На смену традиционной коммуникации, конституирующей себя через вербальный текст, приходит визуальная коммуникация, актуализирующаяся в творческой репрезентации изображения. Визуальная коммуникация является неотъемлемым аспектом сегодняшней культуры, запечатлевающей освоение реальности в динамичных образах. Как считает М.Э. Рябова, прорабатывающая философский аспект коммуникации, суть этих трансформаций «связывается с достижением изменений в интеллектуальном состоянии человека» [5, с. 132]. Новый феномен стимулировал возникновение в научной терминологии понятия «визуальная культура», использующегося в различных смысловых вариантах. Попытка теоретического осмысления визуальной коммуникации как продукта мировой культуры и является основной задачей данной статьи.

References

1. Akhiezer A.S., Ryabova M.E. Sotsialnaya philosophiya v uslojnaushemsya mire [Social philosophy in the complex world]. Obshchestvennie nauki i sovremennost’ [Social studies and the present], 2005, I. 3, pp. 137-143.

2. Birnbaum D. Khronologiya [Chronology]. Moscow, UFO Publ., 2007. 116 p. (in Russian)

3. Vorontsova E.A. Kino kak sposob rasshireniya visualnogo vospriyatiya v culture rubejov XIX-XX vv [Cinema as a way to expand the visual perception of culture abroad XIX-XX centuries]. Analitika kulturologii: elekron. jurnal [Research cultural studies: the electron. journal]. 2013, V. 2. Available at: http://www.analiculturolog.ru/journal/archive/item/1502 (accessed 25 February 2016). (in Russian)

4. Emelyanov A.V. Visualnaya kultura I prostranstvo udovolstviya [Visual culture and fun space]. Vestnik UdGU, seriya: sotsiologiya I philosophiya [Bulletin of Udmurt State University, Series: Philosophy and Sociology], 2003, pp. 190-198 (in Russian)

5. Ryabov M.E. Sotsiolizatsiya lichnosti I tekst: metodologicheskii i sotsialno-philosophskii aspekti [Socialization of the person and the text: Methodological and socio-philosophical aspects]. Saransk, Publishing House of the muzzle. University Press, 2003. 152 p. (in Russian)

6. Simbirtseva N.A. Visualnii tekst kak yavlenie sovremennoi kulturi [Visual text as a phenomenon of modern culture]. Istoricheskie, philosophskie, politicheskie I yuridicheskue nauki, kulturologiya i iskusstvovedenie. Voprosi teorii i praktiki. [Historical, philosophical, political and legal sciences, cultural studies and art history. Questions of theory and practice]. 2013, I. 7, Part 1, pp.183-185 (in Russian)

7. Semenovskoe T.V. Klipovoe mishlenie - phenomen sovremenosti [Clip thinking - the phenomenon of modernity]. Optimalnie Comminicatsii (OK) [Optimum Communications (OK)]. 2013. Available at: http://jarki.ru/wpress/2013/02/18/3208/print/ (accessed 20 March 2016). (in Russian)

8. Toffler E. Third Wave. Moscow, AST Publ., 2010. 784 p.

9. Jamieson, G. H. Visual Communication: More Than Meets the Eye. Bristol: Intellect Books, 2007. 132 p.

10. Newsom D., Haynes J. Public Relations Writing. Wadworth, 2010. 448 p.

11. Shinsho I., Akaban S. Manga no rekishi. Iwanami Shoten, 1991. 39 p.

12. Rarey M. Theorizing Visual Studies: Writing Through the Discipline. outledge, 2012. 304 p.

Login or Create
* Forgot password?