HUMAN CAPITAL MANAGEMENT OF TODAY’S YOUTH THROUGH THE DEVELOPMENT OF THE INTERACTION MODEL BETWEEN EMPLOYERS, UNIVERSITIES AND YOUNG PROFESSIONALS WITHIN THE COMPETENCE APPROACH
Abstract and keywords
Abstract (English):
This article analyzes the use of human capital theory as applied to the youth labor market. A model of the interaction of social actors in the labor market of the Russian Federation is given. The article considers the concept of the youth potential and its components. Within the framework of this model the orientation of young job seekers to develop their potential for high economic benefi ts is required, while employers are involved in activities on the professional socialization of students and graduates in order to develop human capital and training of mobile professionals with a high level of professional and general cultural competence. The value of the proposed model is associated with the development of common cultural and professional competences. The model refl ects the economic behavior, characteristic of the young students and graduates, who receive higher professional education. This model is not the main but additional way to explain human behavior in the fi eld of employment, based on the conceptual and methodological basis of economic sociology.

Keywords:
human resource management, the youth labor market, youth potential development, the theory of human resources.
Text

Работа выполнена при финансовой поддержке Российского гуманитарного научного фонда (РГНФ), проект № 14-32-01024.

ВВЕДЕНИЕ

Применение теории человеческого капитала наиболее полно раскрывает поведенческую стратегию молодых соискателей на рынке труда. Теория человеческого капитала — молодое научное направление, которое до сих пор вызывает много дискуссий и в то же время привлекает все большее количество ученых. Развитие экономики, совершенствование социально-политических отношений еще больше повышает роль человека: ведь именно он является источником и творцом экономических и научно-технических достижений, организатором и объектом самых разнообразных социально-экономических и политических явлений и процессов. Именно деятельность человека обусловливает развитие всех сфер общественной жизни: экономики, политики, культуры. Это подтверждается народными мудростями, употребляемыми в таких выражениях, как: «Не место красит человека, а человек место», «На бога надейся, а сам не плошай». Доказывается также многими научными теориями и практическими исследованиями. Предложенная модель взаимодействия вузов, работодателей и молодых специалистов базируется на принципах человеческих ресурсов путем приращения человеческого потенциала и создания эффективных условий для инвестирования в человеческий капитал молодежи.

References

1. Becker G.S. Human behavior: an economic approach. Selected papers on economic theory. Moscow, Publishing house HSE, 2003. 672 p. (in Russian)

2. Bulanov-Toporkova M.V. Education and Higher Education of Psychology, Rostov-on-Don, Phoenix Publ., 2002. 544 p. (in Russian)

3. Winter I.A., Bodenko B.N., Krivchenko T.A., Morozova H.A. Total human culture in the system requirements of the state educational standard. Moscow, Issled. center quality problems of training Publ., 2006. 67 p. (in Russian)

4. Kokorev I.A. Personnel management within the concept of human capital. Moscow, Ros. ekon. Academician Publ., 2002, 304 p. (in Russian)

5. James Rosenbaum, Takehiko Kariya, Rick Settersten, Tony Maher. The transition from school to work in the framework of market theory and network theory: their application to industrial societies. Economics of Education, 2007, I. 3, p. 27-54. (in Russian)

6. Lenkov R.V. Sociology of Youth: a textbook for undergraduate academic. Moscow, Yurayt Publ., 2014. 416 p. (in Russian)

7. Potravny E.V. The socio-historical analysis of the economic behavior of social actors (students and graduates) in the labor market. The economic revival of Russia, 2015, I. 3, pp. 166-173. (in Russian)

8. Becker, Gary S. Human Capital. N.Y.: Columbia University Press, 1964. 268 p.

9. Catherine Barham, Economic inactivity and the labour market. Labour Market Division, Office for National Statistics. February 2002 Labour Market trends. p. 69-77.

10. Smelser, Neil, and Richard Swedberg, 1994. The Handbook of Economic Sociology. NewYork: RussellSageFoundation; Princeton: PrincetonUniversity. 749 p.

Login or Create
* Forgot password?