DEVELOPMENT OF DOMESTIC PRIMARY SCHOOL IN 20-30S OF THE PREVIOUS CENTURY
Abstract and keywords
Abstract (English):
The article considers features of the domestic education content and organization of the pedagogical process in primary school in 20-30s of the XX century. The main attention is paid to the features of the primary school functioning in Srednevolzhskiy Region. The educational process orientation to the forming of schoolchildren pro-active attitude, development of self-dependence and initiativity, trust in bright future of the country.

Keywords:
domestic education, 20-30s of the XX century, pedagogical process, education content, mass literacy, free education, ideological task, school as guide of state policy, complex educational programs, brigade and laboratory-based method, project method, social activism of a schoolchild.
Text

Развитие системы образования в стране стало одним из приоритетов сразу после установления в России новой государственной власти. Уже на следующий день после Октябрьской революции был образован Народный комиссариат по просвещению. Главной задачей новой демократической власти стало достижение всеобщей грамотности путем организации сети школ и введения всеобщего обязательного и бесплатного обучения.

Важно отметить, что школа с самого начала рассматривалась не только как заведение, дающее определенную сумму знаний. Являясь неотъемлемой частью общественной жизни, школа рассматривалась проводником идей государства. Ее главной целью было формирование у подрастающего поколения убеждения в правоте государственной политики.

Сохранившаяся от дореволюционной школы и подвергавшаяся резкой критике классно-урочная система преподавания была отменена в начале 20-х годов. Необходимо было найти такую форму организации педагогического процесса, которая позволила бы максимально использовать его для решения основной задачи новой школы: воспитывать молодое поколение. Такой формой стала комплексно-проектная система.

References

1. Afanas’ev P.O. Mir: rabochaya kniga dlya pervogo goda obucheniya v gorodskikh shkolakh [World: a workbook for the first year of study in urban schools]. Moscow, Leningrad, Gosizdat Publ., 1928. 193 p.

2. Bagrova N.A. Stanovlenie shkol’nogo istoricheskogo obrazovaniya v Sovetskoy Rossii (1920-1934 gg.). Kand. Diss. [Becoming a school history education in Soviet Russia (1920-1934 gg.). Cand. Diss.]. Rostov-on-Don, 2001. 198 p.

3. Vlasov V.A. Shkola i obshchestvo. Poiski putey obnovleniya obrazovaniya: vtoraya polovina XIX - pervaya tret’ XX v. [School and Society. Finding ways to upgrade education: second half XIX - the first third of the XX century]. Penza, IPKiPRO Publ., 1998. 259 p.

4. Kak uluchshit’ pedagogicheskuyu rabotu v shkole I stupeni: instruktivno-metodicheskoe pis’mo [How to improve the teaching at school level I: the instructive and methodological letter]. Metodicheskiy putevoditel’ [Methodological Guide]. 1931, № 2.

5. Laboratorno-issledovatel’skiy metod v FZS i ShKM [Laboratory and Research Method in Terminals and SHKM]. Metodicheskiy putevoditel’ dlya rabotnikov massovykh shkol [Methodical guide for mass school staff]. Moscow, Samara. 1931. № 18.

6. Mal’tsev K. Za marksistsko-leninskoe soderzhanie shkol’nykh program [For Marxist-Leninist content of the school curriculum]. Moscow, Leningrad, Gos. uchebno-pedagogicheskoe izd-vo Publ., 1932. 20 p.

7. Metodicheskiy putevoditel’ dlya rabotnikov massovykh shkol [Methodological Guide for mass school staff]. Moscow, Samara. 1931. № 3.

8. Piskunov A.I. Istoriya pedagogiki [History of Pedagogy]. In 2 parts. Part. 2. Moscow, Sfera Publ., 1998. 304 p.

9. Davydov V.V. Rossiyskaya pedagogicheskaya entsiklopediya [Russian Pedagogical Encyclopedia]. In 2 volumes. V. 1. Moscow, Bol’shaya Rossiyskaya entsiklopediya Publ., 1993. 608 p.

10. Shibanov L.L., Isaev S.E. Yunym razvedchikam [Young scouts]. Moscow, Leningrad, Gosizdat Publ., 1932. 168 p.

Login or Create
* Forgot password?