The methodological basis of scientific research and professional managerial education are the classical and elaborating approaches. Their statement and use are realized in traditional, innovative, and aggregated forms, and it becomes a constructive condition for improving the research and education process in the management area. From this positions justification, statement and application of a rapid development methodology in a process oriented management format are realized. Anticipatory orientation lays a creative potential of thinking, forms an innovative development activity, as well as provides an assimilation and implementation of objective for an urgent result achievement. The rapid development priority provides assimilation of professional knowledge, practical abilities and applied skills of learners with development’s constructive resource, formulation and implementation of impact goals. This methodology becomes a universal basis for assimilation and application of necessary for the practice, innovatively oriented competences of a manager.
methodology, education, advance, development, management.
Общепринятой методологической основой научных исследований и профессионального управленческого образования служат как классические, исторически применяемые, так и вновь разрабатываемые научные подходы, теоретико-методологические концепции и поисково-исследовательские ориентации отечественных и зарубежных научных школ. Их определение, выбор, постановка и использование осуществляются как достаточно традиционно для освоения социально-экономических знаний, так и все чаще инновационно, например, по доминированию, приоритету, ориентации на постановку конкретной процедуры познания. При этом постановщики исследований, как правило, подчеркивают, что в любой из выстраиваемых парадигм могут свободно и конструктивно сочетаться не только классические или традиционные, но и иные, в том числе достаточно новые, методологические подходы, концепции, положения. Вариативность такого сочетания становится конструктивным условием совершенствования процесса исследований и образования в сфере управления, обеспечивающего ее поступательное развитие.
1. Afanasiev V.Y., Mitrofanova E.A., Raychenko A.V. Interactive development of managerial competencies. Rome, Eurilink Publ., 2015.
2. Afanas’ev V.Ya., Raychenko A.V. Engineering and economic orientation of management education. Vestnik universiteta [University Bulletin]. 2015, V. 1. (in Russian)
3. Afanas’ev V.Ya., Raychenko A.V. Metodologiya fundamental’nykh i prikladnykh issledovaniy upravleniya [The methodology of basic and applied research management]. Moscow, 2014.
4. Raychenko A.V. Genezis menedzhmenta [Genesis management]. Moscow, 2015.
5. Raychenko A.V. The concept of a unified theoretical and methodological complex of research, education and activities in the field of management. Aktual’nye problemy upravleniya-2015 [Actual problems of management-2015]. Moscow, 2015, V. 1. (in Russian)