ENGAGEMENT INDICATOR OF THE QUALITY OF HUMAN RESOURCES OF THE ORGANIZATION
Abstract and keywords
Abstract (English):
In world practice of human resource management engagement is a recognized indicator of how the effi ciency of the organization as a whole, and management in particular. This is a relatively new technology for the management of human resources at the moment; it is in the process of becoming and continuous development. In practice, it is required the formation of operative information about the actual a state of aff airs to make management decisions to ensure the engagement of workers. Research of engagement of workers should be regular. It is important to provide broad coverage of staff and diff erentiation of structural divisions of the organization. The article deals with the concept of “employee engagement”. Approaches to the evaluation of employee engagement are analyzed. It is determined that the low engagement aff ects the results of the organization. It is found that engagement is one of the characteristics of the quality of human resources organization.

Keywords:
human resources, quality of human resources, engagement of personnel, employee satisfaction, engagement assessment.
Text

Для современных организаций, работающих в жестких конкурентных и турбулентных условиях, ориентированных на повышение результативности, эффективности и качества своей деятельности, важным аспектом в работе становится обеспечение вовлеченности человеческих ресурсов в дела организации. В настоящее время вовлеченность работников в мировой практике рассматривается как показатель, напрямую оказывающий влияние на бизнес результаты организации. Так, по мнению исследователей, вовлеченность благотворно сказывается на финансовых результатах деятельности (наблюдается прирост выручки, операционной прибыли и рост продаж компании), повышается индекс удовлетворенности потребителей, наблюдается рост производительности труда и снижение дефектов в работе, уменьшается уровень травматизма, а также растет коэффициент стабильности кадров (по данным AonHewitt).

Вовлеченность персонала и как явление, и как технология появилась в практике управления одновременно с внедрением концепции всеобщего управления качеством и международных систем менеджмента качества, так как признается в них одним из основных принципов, закрепленных в стандарте ISO серии 9000. В основе данного принципа лежит понимание того, что все работники организации составляют ее основу и должны быть максимально вовлечены в различные аспекты ее жизни, а от руководства требуется приложение всех необходимых усилий для того, чтобы в полной мере и с выгодой для организации максимально использовать все способности персонала.

References

1. Subbotin V. Questionnaire Q12: of express method for assessing engagement - motivation and staff loyalty. Available at: http://www.antropos.ru/articles_item.php?lang=&;aid=156 (Accessed 27 November 2015).

2. Armstrong М. Praktika upravleniya cheloveheskimi resursami [A handbook of human resource management practice]. Saint Petersburg, Peter Publ., 2012. 846 p.

3. Engagement. Available at: http://eduardk.livejournal.com/804563.html (Accessed 27 November 2015).

4. Kostyhik Е. Strong brand: toward engagement. Spravochnik po upravleniy personalom [Handbook of Personnel Management], 2013, I. 3. Available at: http://www.pro-personal.ru/journal/958/531371/?print=Y&;sphrase_id=271695 (Accessed 27 November 2015).

5. Masalova Y.А. Appeal of jobs in the current conditionsy. Upravlenie personalom I intellektualnymi resursami v Rossii [Human resource management and intellectual resources in Russia], 2013, V. 2, I. 5 (8), pp. 60-62.(in Russian)

6. The United Kingdom: engagement of workers. Spravochnik po upravleniy personalom [Handbook of Personnel Management], 2010. Available at: http://hr-portal.ru/article/velikobritaniyavovlechennost-rabotnikov (Accessed 27 November 2015).

7. Aon Hewitt Alliance Member. Availablea t: http://axesgroup.ru/researches/932744-2/ (Accessed 27 November 2015).

8. Agahkova А. How to conduct a survey to assess the effective employee engagement? Otdel kadrov [Human Resources Department], August 2014, I. 8, pp. 114-116.(in Russian)

9. Kurbanova А. How to calculate the index of employee engagement. Available at: http://delovoymir.biz/2013/04/08/kak-rasschitat-indeks-vovlechennosti-sotrudnikov.html (Accessed 27 November 2015).

10. Masalova Y.А. Quality management system of human resources. Vestnik Omskogo universiteta. Seriy: Economika [Bulletin of Omsk University. Series: Economy], 2015, I. 1, pp. 81-85. (in Russian)

11. Masalova Y.А., Management quality of human resources at the university. Vestnik NGUEU [Bulletin NSUEM], 2014, I. 2, pp. 155-162. (in Russian)

Login or Create
* Forgot password?