Самара, Самарская область, Россия
Статья посвящена анализу региональных социальных процессов самоорганизации в среде предпринимателей малого и среднего бизнеса в современной России, в частности – актуальных деловых отношений и связей, обеспечивающих существование, развитие бизнеса, а также становление региональных общественных объединений предпринимателей в поле их региональной деловой активности. Выбрав региональное измерение этих процессов, предприниматель рассматривается в качестве новой социальной среды, в которой протекают процессы субъектной и пространственной самоорганизации.
малый и средний бизнес, деловой климат, региональные общественные объединения, самоорганизация предпринимателей, региональное деловое пространство.
PURPOSE, OBJECTIVES AND PROGRAM OF SOCIOLOGICAL RESEARCH
The model of regional business space of small and mediumsized businesses, obtained in the framework of sociological research, is focused on the analysis of the structure of business relations of a Russian businessman that are necessary to run and grow a business.
The empirical base includes the results of the research made within the research project «Small and medium-sized businesses on the background of the business climate changes: structural changes, the social dynamics at the regional level and the role of regional authorities», supported by grants from the Russian Foundation for Humanities.
In particular, there were used the data from a sociological study conducted by the focus groups methods in the cities of Kazan, Samara, Balahna (Nizhny Novgorod region) with the purpose of the qualitative analysis of the vision that small and medium-sized businesses have on the social role of regional social associations of entrepreneurs and major business relations at the regional level that are necessary for business [4–6]. Participants of the three focus groups were owners, shareholders or directors of small and medium-sized enterprises.
In this study, the emphasis is laid on the analysis of the institutional forms of self-organization – on the analysis of relationships between entrepreneurs and regional public organizations of businessmen. At the same time businessmen’s relationships in the framework of their regional public association are regarded by us also as an element of a broader range of business contacts of the entrepreneur, that is as an element of their business space.
The objectives of the study are to determine:
- The identification parameters of small and medium-sized businesses with the middle class;
- The structure of the business climate and the attitude to its elements from the side of small and medium businesses in modern conditions;
- The focus of the social dynamics of small and mediumsized businesses through the realization of its mission by the representatives of the business.
The research program included three thematic elements that respectively detected the following:
- The level of identity of respondents with a social group of small and medium-sized businesses;
- representation of the structure of business and the state of their business space;
- entrepreneurs’ awareness of the importance and role of their regional associations.
1. Дахин А.В. Самоорганизация малого и среднего бизнеса в России (анализ значения региональных общественных организаций предпринимателей в поле их деловой активности) // Власть. 2009. № 11. С. 4-11.
2. Дахин А.В. Малый и средний бизнес: Диагностика регионального делового пространства и потенциала коллективного представительства // Социология в кризисном пространстве страны и мира. Материалы конференции Сообщества профессиональных социологов. М.: ГУ ВШЭ, 2009. С. 80-90.
3. Золин П.М. Проблемы регионального предпринимательства в России // Региональная экономика: теория и практика. 2009. № 18. С. 2-11.
4. Клочкова Т.Н. Фокус-группа - качественный метод сбора эмпирической информации. Нижний Новгород, 2011. 40 с.
5. Крюгер Р., Кейси М.Н. Фокус-группы: практическое руководство. М.: Издательский дом «Вильямс», 2003. 256 с.
6. Мертон Р, Фиске М., Кендалл П. Фокусированное интервью / Р. Мертон, П. Кендалл. М., 1991. C. 28.
7. Мертон Р. Социальная теория и социальная структура / Р. Мертон. М., 2006. 880с.
8. Орлова Л.В. Деловой климат в регионе: социологический анализ // Научный и общественно-политический журнал. М.: РАГС. 2010. № 6. С. 143-149.
9. Орлова Л.В. Общественные организации предпринимателей в поле их деловой активности: социологический анализ // Социально-экономические явления и процессы. Международный журнал. Тамбов: Издательский дом Тамбовского государственного университета им. Г.Р. Державина. 2010. № 3. С. 285-290.
10. Орлова Л.В. Региональные общественные организации предпринимателей: отношение и оценки // Социологические исследования. 2010. № 5.С. 140-142.
11. Орлова Л.В. Самоорганизация в среде малого и среднего бизнеса // Региональные проблемы преобразования экономики: ежеквартальный научный журнал. Дагестанский научный центр. Дагестан: Институт социально-экономических исследований, 2010. № 3(25). С. 100-104.
12. Орлова Л.В. Саморегулируемые организации как эффективная форма управления // Актуальные проблемы экономики, социологии и права в современных условиях. 5-я Международная научно-практическая конференция. Пятигорск, 5-6 марта 2010 г. Пятигорск: МАФТ, 2010. С. 73-77.
13. Merton R.K. The Matthew Effect in Science // Science. 1968. 5 January. Vol. 159. P. 56-63.
14. Merton R.K. The Matthew Еffect in Science II: Cumulative Advantage and the Symbolism of Intellectual Property // Isis. 1988. Vol. 79. P. 606-623.
15. Rocman B. The New Institutionalism and Jld Institutions // New Perspectives on American Politics / ed. by L. Dodd, C. Jilson. Washington, DC: CQ Press, 1994. P. 141-159.