Abstract and keywords
Abstract (English):
The article discusses the strategies and role of professional verbal communication versus verbal communication business. It is argued that the overall strategy of business communication, the impact of the modeling of the behavior of the interlocutor to the speaker in the desired direction and correction of the world model of the listener. The main strategy here is to achieve victory, which is that success come at the expense of suppression of the partner. Professional communication, in contrast, uses both the overall strategy of interaction, and as a main agreement, to success when partners come together. Business and professional communication combines a professional task for which communication took place. Communicating on a personal level, each shows his “I-man”. The determining factor in such communication is the understanding that all personalities in a communicative sense, equal. In the business realm is role-based communication, the effectiveness of which depends on how professionally accurately and convincingly communicating entities play their roles.

Keywords:
professional and business speech relations, strategy, role.
Text

Постановка темы обсуждения делового общения в профессиональном ракурсе представляется весьма актуальной. Многоаспектность темы позволила нам ограничить ее раскрытие областью профессионального взаимодействия.

Профессиональное общение изучено фрагментально. С одной стороны, мы имеем множество достаточно убедительных исследований в различных сферах профессиональной речевой деятельности, с другой, общие принципы и закономерности этого явления требуют детальной проработки. Особенно в сравнении с деловым общением.

Профессиональное речевое общение относят, как правило, к деловому. С этим можно согласиться, если рассматривать только деловую составляющую профессионального взаимодействия. Однако профессиональную сферу неверно отождествлять с деловой, поскольку не всякая профессиональная коммуникация является деловой, но, с другой стороны, всякая деловая коммуникация является профессиональной. К примеру, диалог врача с пациентом либо профессора со студенческой аудиторией точнее назвать профессиональным; беседа двух финансистов где-то на отдыхе может носить чисто профессиональный характер, но если это переговоры, результатом которых станет протокол о намерениях либо договор, либо иной документ, то коммуникация точно и деловая, и профессиональная.

References

1. Bol’shoy entsiklopedicheskiy slovar’ [Great Encyclopedic Dictionary]. Moscow, 2000.

2. Goykhman O.Ya. Osobennosti professional’noy rechevoy kommunikatsii v SMI [Features of professional speech communication Media]. Medialingvistika. I. 4. Professional’naya rechevaya kommunikatsiya i massmedia: sb. statey [Medialingvistika. - Vol. 4. Professional speech communication and mass media]. St. Petersburg, 2015. 272 p.

3. Gromova N.M. Delovoe obshchenie [Business Communication]. Moscow, Ekonomist” Publ., 2005. 134 p.

4. Zhdanova E.V. Lichnost’ i kommunikatsiya: praktikum po rechevomu vzaimodeystviyu [Personality and communication: Workshop on speech interaction]. Moscow, Flinta Publ., Nauka Publ., 2010. 176 p.

5. Kostomarov V.G. Yazyk tekushchego momenta: ponyatie pravil’nosti [Language of the moment: the notion of correctness]. St. Petersburg, Zlatoust Publ., 2014. 220 p.

6. Koshlyakova M.O. Osobennosti funktsionirovaniya imidzha v rolevoy sisteme [Features of functioning in the role image system]. Sovremennaya kommunikativistika [Modern communication study]. 2014, I. 2, pp. 53-57.

7. Vasilik M.A. Osnovy teorii kommunikatsii [Fundamentals of Communication Theory]. Moscow, Gardariki Publ., 2007. 615 p.

8. Panfilova A.P. Delovaya kommunikatsiya v professional’noy deyatel’nosti [Business Communication in the professional activity]. St. Petersburg, Znanie Publ., 2004. 495 p.

9. Samoukina N. Psikhologiya professional’noy deyatel’nosti [Psychology of professional activity]. St. Petersburg, Piter Publ., 2003. 224 p.

10. Tarasov E.F. Rechevoe vozdeystvie: metodologiya i teoriya [Speech influence: methodology and theory]. Optimizatsiya rechevogo vozdeystviya [Optimization of speech influence]. Moscow, Nauka Publ., 1990, pp. 5-18.

11. Formanovskaya N.I. Rechevoe vzaimodeystvie: kommunikatsiya i pragmatika [Speech interaction: communication and pragmatics]. Moscow, Ikar Publ., 2007. 480 p.

12. Fisher R., Yuri U. Put’ k soglasiyu ili peregovory bez porazheniya [Path to agreement or negotiate without defeat]. Moscow, Nauka Publ., 1992. 158 p.

Login or Create
* Forgot password?