PRINCIPLES OF FORMATION OF THE STRUCTURE AND CONTENT OF GEOMETRICAL GRAPHICS PREPARATION
Abstract and keywords
Abstract (English):
Adoption of the federal state educational standards of higher education of the third generation of implementing competence paradigm in education is the basis for creating a new system of geometric-graphic preparation. The formation of a geometric-graphic preparation. Geometric-graphic training is defined as a basis for the study of general engineering and specialized disciplines. Scientific knowledge of the theory of geometric modeling regulates the organization and development of the full range of technical disciplines. Considering the cycle of general engineering education from the standpoint of integrity, it is necessary to determine the principles of geometric-graphic knowledge as providing a basis for the development of the theoretical foundations of general engineering and specialized disciplines. Pedagogical principles - basic ideas, the observance of which helps to best achieve their educational goals. Describes the general pedagogical principles of holistic educational process: scientific, fundamental, linking theory with practice, systematic, regularity and consistency, professional orientation, accessibility and visibility. The implementation of these principles in their interaction reflects the dialectics of the real process of geometric-graphic training objectives, content, forms, and training tools. Compliance with these general pedagogical principles for holistic educational process should improve the quality of education even with reduced training hours for engineering disciplines.

Keywords:
geometrical graphics preparation, the pedagogical principles, the theory of geometric modeling.
Text

Введение уровневого высшего профессионального образования является важнейшим элементом комплексного преобразования сферы высшего образования. Принятие Федеральных государственных образовательных стандартов высшего профессионального образования третьего поколения (ФГОС ВПО-3), реализующих компетентностную парадигму в образовании, является основой для создания новой системы геометро-графической подготовки. При этом необходимо учитывать общие закономерности развития высшего образования, выраженных в принципах, являющихся основой процедуры формирования структуры учебных курсов, которая должна быть отражена в учебных программах и планах дисциплин.

Существуют различные подходы к отбору методологических принципов организации научного знания, определению их функциональной нагрузки [1]. Представляется целесообразным использовать для этого методы системного анализа конкретной научной теории, лежащей в основе учебной дисциплины, поскольку концептуальные положения научной теории являются ведущим компонентом содержания образования [2]. Научная теория является высшей формой научного знания, результатом научного познавательного процесса, а образовательное (учебное) знание – это результат изучения (познания) научного знания. Научное и связанное с ним учебное знание, принимая форму теории, является системным. Системное усвоение теории и ее элементов – необходимое, но недостаточное условие системного усвоения курса. Важно сформировать у студентов представление о науке как о внутренне едином целом. Исследуя научную теорию с системных позиций, можно заметить, что в качестве системообразующих связей выступают такие свойства теории, которые обеспечивают целостность и непротиворечивость ее строения, возможность внутреннего развития. Эти свойства и выражают методологические принципы соответствующей области знания.

References

1. Yakovlev E.V. Pedagogicheskaya kontseptsiya: metodologicheskie aspekty postroeniya / E.V. Yakovlev, N.O. Yakovleva. - M.: Vlados, 2006. - 239 s.

2. Pedagogicheskiy entsiklopedicheskiy slovar' / gl. red. B.M. Bim-Bad. - 3-e izd. ster. - M.: Bol'shaya rossiyskaya entsiklopediya, 2009. - 527 s.

3. Dorofeev A.A. Didakticheskie osnovy proektirovaniya uchebnoy literatury po distsiplinam spetsial'nosti tekhnicheskogo universiteta / A.A. Dorofeev. - M.: Izd-vo MGTU im. N.E. Baumana, 2002. - 272 s.

Login or Create
* Forgot password?