PEDAGOGICAL COMPETENCE IN INTERACTION WITH THE PUPILS´ FAMILIES
Abstract and keywords
Abstract (English):
The article shows transition actuality from paternalistic to the partner paradigm of cooperation school with families of student. The competence of the teaching staff should play a key role in this transition. In the article there is a structure and content of pedagogical competence related to partnerships with the families of the students on the basis of competence approach. Motivational, cognitive and operational components of competence are represented by a set of indicators. The school administration and the teachers will be able to get an idea of the level of competence of partner interaction in this pedagogical collective, based on the presented here structure and content of competence. In addition, this article provides methods for the formation of the competence of the teacher in the educational institution.

Keywords:
partnership, paternalism, pedagogical competence of interaction with a family, motivational and valuable, cognitive, operational and activity components of competence, increase of competence of teachers of establishment.
Text

В последние годы в связи с введением ФГОС ООО актуализировалась проблема конструктивного партнерского взаимодействия образовательных учреждений и семей обучающихся. Ключевая роль и ответственность в процессе организации такого взаимодействия в интересах развития ребенка на настоящем этапе, когда происходит становление новых образовательных отношений, отводится педагогическим работникам как людям, профессионально осуществляющим образовательное взаимодействие.

Именно образовательным учреждениям приходится брать на себя организацию деятельности по созданию прецедентов партнерства с семьей, создавая для этого определенные организационные формы. Как известно, в профессиональном стандарте педагога, вступившем в силу с 1 января 2015 г., указана необходимость владеть умением «выстраивать партнерское взаимодействие с родителями (законными представителями)» [1]. В Законе «Об образовании в Российской Федерации» сказано, что «родители являются первыми педагогами. Они обязаны заложить основы физического, нравственного и интеллектуального развития личности ребенка в раннем возрасте» [4]. Утверждается, что одной из основных задач образовательных учреждений — «взаимодействие с семьей для обеспечения полноценного развития ребенка». В реальной практике как первое, так и второе утверждения Закона реализуются с большим трудом, встречая на своем пути серьезные объективные и субъективные препятствия.

References

1. Professional’nyy standart «Pedagog (pedagogicheskaya deyatel’nost’ v doshkol’nom, nachal’nom obshchem, osnovnom obshchem, srednem obshchem obrazovanii) (vospitatel’, uchitel’)». Prikaz Ministerstva truda i sotsial’noy zashchity RF ot 18 oktyabrya 2013 g. - № 544n. [The professional standard “The teacher (pedagogical activity in the preschool, primary general, main general, secondary general education) (the tutor, the teacher)». The order of the Ministry of Labour and Social Protection of the Russian Federation of October 18, 2013. - no 544n.]

2. Federal’nyy zakon «Ob obrazovanii v Rossiyskoy Federatsii»: FZ №273 ot 26.12.2012 // Vestnik obazovaniya Rossii. - 2013. - № 3-4. - S. 10-59. [Federal Law «On Education in the Russian Federation» Federal Law №273 from 26.12.2012 // Bulletin of Education of Russia. - 2013. - no 3-4. - P. 10-59].

3. Raven, Dj. Kompetentnost’ v sovremennom obshchestve: vyyavlenie, razvitie i realizatsiya [Competence in Modern Society. Its Identifi cation, Development and Release]. Moscow, Kogito-Tsentr Publ., 2002. 396 p.

4. Simakova T.P. Sem’ya kak sub’’ekt otkrytogo obrazovatel’nogo prostranstva [The family as a subject of open educational space]. Tomsk, Tomskiy TsNTI Publ., 2011. 238 p.

Login or Create
* Forgot password?