TRAINING IN WRITING AN ESSAY ON LITERARY SUBJECT IN SENIOR CLASSES
Rubrics: PRACTICE
Abstract and keywords
Abstract (English):
The article considers the technique of training essay writing on a literary subject in high school. The emphasis is puton stage-by-stage improvement of pupils’ skills of working on essay: from theme analysis to working through parts of the text.

Keywords:
reading, analysis, interpretation of a work of fi ction, essay subject, epigraph, essay plan, essay text, essay on literary subject.
Text

Прежде чем начать писать,
я всегда задаю себе три вопроса:
что я хочу написать, как написать
и для кого написать.
М. Горький

В соответствии с современными требованиями к уровню образовательной подготовки и уровню личностного развития учащихся первостепенной задачей обучения становится формирование текстовой компетенции как важного свойства личности, способной к самостоятельнымозга, ответственным и эффективным действиям в различных, в том числе проблемных, ситуациях. Способность решать задачи, связанные с саморазвитием, самопрезентацией, самообразованием, с помощью речевых средств — один из важнейших показателей общего развития личности. Неотъемлемой составляющей текстовой компетенции является конструирование текста, роль этой составляющей возрастает во всех сферах деятельности современного человека.

References

1. Ayzerman L.S. Sochineniya o sochineniyakh [Works on writings]. RYaSh [Russian Language at School]. 1996, I. 1, p. 9.

2. Aldakaeva N.G. Sochinenie kak osnovnoy vid tvorcheskoy raboty pri obuchenii yazyku [Writing as the main type of creative work in teaching language]. RYaSh [Russian Language at School]. 2001, I. 6, p. 10.

3. Bogdanova O.Yu., Leonov S.A., Chertov V.F. Teoriya i metodika obucheniya literature [Theory and methods of teaching literature]. Moscow, Akademiya Publ., 2008.

4. Chertov V.F. Istoriya literaturnogo obrazovaniya v rossiyskoy shkole [The history of literary education in Russian schools]. Moscow, Akademiya Publ., 1999.

5. Kalganova T.A. Sochineniya razlichnykh zhanrov v starshikh klassakh [Works of various genres in high school]. Moscow, 1997.

6. Karnaukh N.L., Shcherbina I.V. Pis’mennye raboty po literature. 9-11 klass [Written works of literature. 9-11]. Moscow, Drofa Publ., 2008.

7. Kokhtev N.N. Sochinenie: rabota nad soderzhaniem i yazykom [Essay: work on the content and language]. Moscow, MGU Publ., 1994.

8. Kumanova N.V. Kak nauchit’ vashego uchenika pisat’ sochineniya? 10-11 klassy [How to teach your student to write essays? 10-11]. Moscow, Gramotey Publ., 2005.

9. Leyfman I.M. Masterstvo pisatelya. Analiz khudozhestvennogo svoeobraziya proizvedeniya [The skill of the writer. Analysis of artistic originality of the work]. Moscow, Materik-Al’fa Publ., 2006.

10. Leyfman I.M. Sravnitel’no-sopostavitel’naya kharakteristika personazhey [Comparative Comparative characteristics of the characters]. Moscow, Materik-Al’fa Publ., 2006.

11. Litvinov V.V. Sochineniya v starshikh klassakh sredney shkoly [Works in high school]. Moscow, 1975.

12. Obernikhinoy G.A. Literatura: praktikum [References: Workshop]. Moscow, Akademiya Publ., 2013.

13. L‘vova M.E. Sochinenie. Kakim emu byt‘? [The writing. How is it to be?]. Literatura v shkole [Literature at school]. 2004, I. 7, pp. 40.

14. Obernikhina G.A. Sochinenie na literaturnuyu temu [The writing on the literary theme. Teacher‘s Guide]. Moscow, ARKTI Publ., 1999.

15. Obernikhina G.A., Emel‘yanova T.V., Matsyyaka E.V., Poremuzova O.E. Kak napisat‘ sochinenie: Rabochaya tetrad‘ dlya 10-11 klassov [How to write an essay: Workbook for grades 10-11]. St. Petersburg, Prosveshchenie Publ., 2002.

16. Podgotovka i provedenie itogovogo sochineniya po literature [The preparation and conduct of the final works of literature]. Moscow, Prosveshchenie Publ., 2015.

17. Rybnikova M.A. Ocherki po metodike literaturnogo chteniya [Essays on the methodology of literary reading]. Moscow, Prosveshchenie Publ., 1985.

18. «Sochinenie? Legko!» [Writing? Easily!]. Moscow, Prosveshchenie Publ., 2014.

19. UMK po russkomu yazyku i literature dlya 10-11 klassov, vkhodyashchie v Federal’nyy perechen’ uchebnikov, rekomenduemykh k ispol’zovaniyu pri realizatsii imeyushchikh gosudarstvennuyu akkreditatsiyu obrazovatel’nykh programm srednego obshchego obrazovaniya [The CMO for Russian language and literature for grades 10-11, included in the federal list of textbooks recommended for use in the implementation of state-accredited educational programs of secondary education.].

20. Shcherbakova O.I. Vidy sochineniy po literature. 10-11 klass [Types of essays on literature. 10-11 class]. Moscow, Prosveshchenie Publ., 2015.

Login or Create
* Forgot password?